Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Konkretna wartość z AI

Od ponad dwóch lat jesteśmy świadkami huraganowej ekspansji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), która nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, stała się bowiem realnym narzędziem transformacji biznesu. I choć coraz więcej firm przekształca eksperymenty z dużymi modelami językowymi (LLM) w konkretne wdrożenia, to wciąż niewiele organizacji (oczywiście poza dostawcami tych algorytmów) może pochwalić się istotną wartością uzyskaną dzięki tej technologii.

Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Multimedia
INNOWACJE Aleksandra Przegalińska: Jak AI zmienia naszą pracę i życie

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.

Automatyzacja i robotyzacja Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster Transformacja organizacyjna Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Najnowsze w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Premium
Strategiczne podejście do AI i zarządzania danymi

Sztuczna inteligencja może przynieść firmom realny wzrost efektywności i przychodów – pod warunkiem, że stoi za nią przemyślana strategia. Polskie organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania AI, ale tylko część z nich potrafi zarządzać danymi w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i jednocześnie innowacyjny. Kluczem staje się połączenie strategii danych, architektury hybrydowej i uczenia federacyjnego, które umożliwia współpracę bez udostępniania poufnych informacji.

Więcej w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Elektronika ubieralna powoli zastępuje smartfony
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Elektronika ubieralna powoli zastępuje smartfony

CZY WIESZ, ŻE: rynek elektroniki ubieralnej (od smartwatchy po słuchawki) rośnie w niesamowitym tempie? Ale nie chodzi tylko o tempo wzrostu. Rynek smartfonów się nasycił – każdego roku sprzedaje się podobna liczba urządzeń, a nawet notowany jest delikatny spadek. Natomiast urządzenia zaliczane do kategorii elektroniki ubieralnej (tzw. wearables) sprzedają się z każdym rokiem coraz lepiej, przy czym równocześnie zachodzi […]

Tomasz Kulas
15 stycznia 2020
Technologie biznesowe – prognoza na 2020 rok
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Technologie biznesowe – prognoza na 2020 rok

Jak co roku firma Forrester opublikowała prognozy dotyczące technologii biznesowych. Wybraliśmy te, na które naszym zdaniem warto zwrócić największą uwagę. Firmy, szczególnie te z branży e‑commerce, uzbrojone niemal po zęby w innowacyjne rozwiązania technologiczne umożliwiające dokładne poznanie klienta prześcigają się w pomysłach, jak go zadowolić. Czy są jednak skuteczne? Według Forrestera (amerykańskiego przedsiębiorstwa zajmującego się badaniami rynku), konsumenci […]

Paulina Kostro
9 stycznia 2020
Gdzie przechowywać firmowe dane?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Gdzie przechowywać firmowe dane?

Niektórzy eksperci twierdzą, że śmierć centrów danych jest już przesądzona. Jednak, tak samo jak w przypadku nekrologu Marka Twaina, doniesienia te mogą być znacznie przesadzone. Przedsiębiorstwa stają w obliczu coraz większego napływu cyfrowych informacji. Do tej pory większość z nich do przetrzymywania swoich danych wybierała centra danych (ang. data center). Jednak wzrost usług oferowanych w chmurze (ang. cloud computing), […]

Paulina Kostro
29 listopada 2019
Które odmiany sztucznej inteligencji dominują w sprzedaży?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Które odmiany sztucznej inteligencji dominują w sprzedaży?

CZY WIESZ, ŻE: wśród 100 największych sprzedawców z całego świata co najmniej 41 firm wykorzystuje już sztuczną inteligencję. W jaki sposób? Sztuczna inteligencja w biznesie? To nadal gorący termin worek, do którego wpada, niestety, wiele różniących się od siebie modeli operacyjnych i technologii. Wszystko dlatego, że AI może być wykorzystywana na wielu różnych obszarach biznesu – zarówno podczas digitalizacji […]

Tomasz Kulas
25 listopada 2019
Cyfrowe serum prawdy. Co mówią o nas dane?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Cyfrowe serum prawdy. Co mówią o nas dane?

Dane z wyszukiwarki Google mówią prawdę, którą ukrywamy w ankietach. Jak wielka prawda o big data rewolucjonizuje myślenie o zachowaniu konsumentów? Na czym polega fenomen Facebooka? „Być może na niemiłej ludzkiej tajemnicy, którą Zuckerberg odkrył w czasie studiów na Harvardzie. W pierwszym semestrze drugiego roku nauki stworzył portal o nazwie Facemash. Wzorowany na portalu pod nazwą Am I Hot or Not, Facemash przedstawiał […]

Rafał Pikuła
22 listopada 2019
Konferencja ML in PL – uczenie maszynowe
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Konferencja ML in PL – uczenie maszynowe

Patronat MIT Sloan Management Review Polska Celem konferencji jest szerzenie wiedzy w zakresie uczenia maszynowego i stworzenie współpracującej ze sobą społeczności, a także ułatwienie studentom dostępu do kadr naukowych i profesjonalistów, zajmujących się tematyką machine learning. Dzięki temu, ich wiedza będzie najnowsza i poparta badaniami oraz praktyką. W ten sposób, w przyszłości sami zostaną specjalistami w tej dziedzinie i będą mogli się dzielić swoim […]

6 listopada 2019
Liderzy, nie chowajcie się za danymi!
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Liderzy, nie chowajcie się za danymi!

W ostatnim czasie liderzy często podpierają się narzędziami cyfrowymi niczym laską. Zamiast tego powinni skoncentrować się na kontaktach międzyludzkich. Sto trzydzieści lat temu pewien jubiler, Willard Bundy, zmienił świat zarządzania: wynalazł zegar do rejestracji czasu pracy. Wynalazek ten był zgodny z duchem czasów. Zarządzanie było bowiem siłą napędową industrializacji (i vice versa). Bez zarządzania nie można było […]

Seth Godin
4 listopada 2019
Kobiety traktują technologie z większym sceptycyzmem niż mężczyźni
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe

Kobiety traktują technologie z większym sceptycyzmem niż mężczyźni

CZY WIESZ, ŻE: im niższy wiek badanych osób, tym pesymistyczniej oceniają one wpływ nowych technologii na społeczeństwo. Czy wykorzystanie nowych technologii jest dobre z perspektywy rozwoju biznesu i społeczeństwa? Jak zwykle, odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Tak samo jak w przypadku kamienia, jaki wziął do ręki człowiek pierwotny, czy też dynamitu, wynalezionego przez Alfreda Nobla, wszystko […]

Tomasz Kulas
1 listopada 2019
Megabajty na torach
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Megabajty na torach

Na rynku przewoźników kolejowych CARGO w Polsce jest jeden dominujący przewoźnik i kilkadziesiąt różnych firm realizujących usługi związane z przewozami szynowymi. Planowanie pociągów towarowych wymaga uzgodnień między stronami, ale wspiera je system IT pozwalający na częściową albo pełną automatyzację wielu procesów biznesowych. Partenerem materiału jest Petrosoft. Efektywne planowanie pociągów towarowych jest bardzo skomplikowanym procesem, uzależnionym od wielu zmiennych, […]

1 listopada 2019
Jak przewidzieć, którzy pracownicy myślą o zmianie pracy – i ich zatrzymać?
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak przewidzieć, którzy pracownicy myślą o zmianie pracy – i ich zatrzymać?

CZY WIESZ, ŻE: można z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć, którzy z najcenniejszych pracowników firmy myślą o zmianie pracy. W każdej firmie, niezależnie od branży, rotacja pracowników to źródło dodatkowych problemów i kosztów związanych z szukaniem i szkoleniem następców. Dlatego firmy starają się, by zatrzymać zwłaszcza najzdolniejsze, najcenniejsze osoby, składające się na kapitał intelektualny firmy i budujące jej przewagę konkurencyjną. Dlatego dojrzałe organizacje stosują różnego […]

Tomasz Kulas
29 października 2019

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!