
Jak podaje raport GS1 – organizacji zarządzającej systemem GS1 i wdrażającej automatyczną identyfikację i elektroniczną wymianę danych, bazując na kodach kreskowych, elektronicznej wymiany danych – globalna wartość sprzedaży detalicznej przez internet w 2018 roku wyniosła ponad 2,84 miliarda dolarów. W tym roku ma osiągnąć już 3,45 miliarda, a w 2021 roku aż 4,88 miliarda dolarów. Udział e‑commerce w całkowitym handlu detalicznym cały czas rośnie – i to niezwykle dynamicznie.
Co jest istotne na początku
Rosnący popyt na sprzedaż online wymaga od firm rozwinięcia ich możliwości cyfrowych w celu opracowania silnych strategii wielokanałowych – w tym uwzględniających funkcjonowanie w internecie. Przy zakupach online kluczowe jest, by firma dysponowała profesjonalnymi narzędziami do zarządzania kategoriami produktów, tak aby lepiej wykorzystać informacje konsumenckie. Pozwoli to na odpowiedni dobór asortymentu, zwiększenie cyfrowego udziału zasobów wizualnych w ofercie oraz jej personalizację. Warto pamiętać, że nadal najbardziej popularnymi kategoriami towarów kupowanych przez internet są produkty odzieżowe, a także elektronika. Dzisiejsi konsumenci są motywowani przede wszystkim ceną i wygodą.
Gdzie sprzedawać? Najlepiej na platformach
E‑commerce kojarzy się przede wszystkim z działalnością sklepów internetowych, jednak wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach to platformy sprzedażowe (marketplaces) zostaną jednym z kluczowych graczy na tym rynku. Według raportu GS1 Polska „Elektroniczne platformy sprzedażowe w Polsce”, do 2020 roku ok. 40% handlu w internecie odbywać się będzie właśnie za pośrednictwem platform typu marketplace. To do nich coraz chętniej kierują się wirtualni klienci, ponieważ – w przeciwieństwie do zwykłych sklepów internetowych – w jednym miejscu mogą porównać ofertę wielu sprzedawców.
Jednak powodów wzrastającej popularności platform sprzedażowych jest więcej – jednym z nich jest podnoszenie wiarygodności mniej znanych sprzedawców, których rola sprowadza się do dostarczenia informacji o produkcie i przygotowania wysyłki. Tego typu rozwiązania sprawdzają się także przy wprowadzaniu i testowaniu popularności nowych produktów, ponieważ właściciele platform sprzedażowych inwestują w reklamę, działania promocyjne i dzięki temu sprzedawcom udaje się trafić do dużej liczby klientów bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Innym plusem platform jest możliwość sprzedaży produktów w każdym zakątku świata bez konieczności nauki języków obcych, lokalnych przepisów prawa czy posiadania specjalnej infrastruktury logistycznej. Oczywiście nic za darmo – handel online za pośrednictwem takich platform odbywa się na zasadzie podziału zysku ze sprzedaży. Ich model biznesowy opiera się najczęściej na pobieraniu opłat za sprzedaż produktu za ich pośrednictwem. Jednak dla sprzedawców jest to nadal opłacalne, ponieważ mają oni możliwość wejścia na rynek przy niezwykle niskim nakładzie finansowym.
Bez identyfikatora ani rusz!
Unikatowa identyfikacja produktów jest niezbędna dla zapewnienia płynnego działania łańcucha dostaw firmy. Właśnie dlatego system GS1, zapewniający unikalność kodu identyfikacyjnego, jest niezbędny w procesach sprzedażowych. Detaliści używają numeru GTIN do zarządzania produktami od ponad 40 lat. Dziś, gdy w internecie są dostępne setki milionów różnorodnych produktów, jest to istotniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Platformy sprzedażowe stosują identyfikatory do zarządzania swoimi katalogami produktów, więc jeśli produkt ma błędną numerację i został oznaczony tym samym identyfikatorem co inny produkt, powoduje to konflikt danych. W miarę jak platformy opracowują swoje witryny, potrzebują więcej informacji o tym, co zawierają ich katalogi. Podobnie jak w przypadku tradycyjnej sprzedaży detalicznej, wiedza o tym, co można znaleźć w ich katalogach, jest niezbędna, aby klienci byli zadowoleni.
Z pomocą przychodzi GTIN jako unikalny na całym świecie numer jednostki handlowej. GTIN to świetny sposób na zwiększenie ruchu poprzez SEO (search engine optimization). Wynika to z faktu, że wyszukiwarki, takie jak Google i Bing, również używają identyfikatorów produktów w celu uporządkowania informacji. Platformy handlowe, na przykład Amazon i eBay, używają identyfikatorów produktów do strukturyzowania danych na swoich stronach internetowych, aby poprawić wrażenia kupujących. Identyfikatory służą także do kierowania funkcjami, takimi jak recenzje produktów oraz tworzenie lepiej dopasowanych ofert dla kupujących.
GTIN (Global Trade Item Number)

GTIN‑12 (UPC‑12)
Unikalny, cyfrowy kod opracowany przez GS1, wykorzystywany do oznaczenia przedmiotu handlu (nie tylko wyrobu, ale także usługi). Niepowtarzalność, a równocześnie uniwersalność tego identyfikatora jest wykorzystywana do precyzyjnego ustalania, czy produkty występujące w różnych bazach danych (często różnych firm i organizacji) są tymi samymi czy różnymi produktami.
Zaletą GTIN jest także możliwość promowania swoich produktów na platformie Google Shopping, która od 2016 roku wymaga dostarczenia numeru GTIN/EAN w tym celu. Gdy dany produkt jest najtańszy w sieci, a sprzedawca decyduje się na promocję w Google Shopping, kod GTIN/EAN okazuje się niezbędny. Równie ważny jest tutaj aspekt SEO – Google uważa GTIN/EAN za unikalny klucz identyfikujący produkt w bezpieczny sposób. GS1 w celu wzmocnienia pozycji sprzedawców stworzył specjalnie nowy standard zwany GS1 SmartSearch, który pozwala na poprawę naturalnych wyników wyszukiwania (SEO) we wszystkich istniejących wyszukiwarkach, a także sieciach społecznościowych.
Sytuacja typu win‑win
Mimo iż czasem sprzedawcy postrzegają identyfikatory jako ograniczenie dla ich biznesu, w rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Numer identyfikacyjny pomaga bowiem zwiększyć sprzedaż przez promowanie produktów na przykład w Google Shopping. Z badań Google’a wynika, że zastosowanie identyfikatora GTIN przy opisie oferty umożliwia lepsze łączenie danych produktowych z frazami wpisanymi przez użytkowników do wyszukiwarki. Strony internetowe sprzedawców wykorzystujące identyfikatory mają nawet o 40% więcej odsłon, a to z kolei przekłada się w naturalny sposób na wzrost konwersji.
W tym momencie jeszcze nie wszystkie platformy sprzedażowe (46%) wskazują na GTIN jako konieczny warunek rozpoczęcia współpracy. Tam, gdzie nie jest to wymóg absolutny, traktuje się go jako dodatkowy atrybut produktu i sprzedawcy nie mają obowiązku jego podawania. Warto również zaznaczyć, że GTIN przynosi korzyści nie tylko sprzedawcom i platformom, ale również ich klientom. Daje im możliwość szybkiego znalezienia towaru i informacji o nim, ale także upewnienia się, że chodzi dokładnie o ten produkt, którego szukali – bez ryzyka, że będzie to produkt podobny albo wręcz podrobiony.
O AUTORCE:
Magdalena Krasoń‑Wałęsiak, menedżer ds. e‑commerce GS1 Polska.
Materiał partnerski