Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

Technologie biznesowe – prognoza na 2020 rok

9 stycznia 2020 6 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Technologie biznesowe – prognoza na 2020 rok

Jak co roku firma Forrester opublikowała prognozy dotyczące technologii biznesowych. Wybraliśmy te, na które naszym zdaniem warto zwrócić największą uwagę.

Firmy, szczególnie te z branży e‑commerce, uzbrojone niemal po zęby w innowacyjne rozwiązania technologiczne umożliwiające dokładne poznanie klienta prześcigają się w pomysłach, jak go zadowolić. Czy są jednak skuteczne? Według Forrestera (amerykańskiego przedsiębiorstwa zajmującego się badaniami rynku), konsumenci coraz częściej podejmują decyzje oparte na potrzebie przynależności do pewnych grup społecznych. Z tego względu podczas dokonywania wyborów zakupowych częściej biorą pod uwagę wartości, jakimi kierują się w życiu (przykładowo zero waste), i wybierają produkty firm, które myślą podobnie jak oni.

Już w 2017 r. 52% konsumentów przyznało, że podczas swoich zakupów analizuje wartości, którymi kierują się firmy. I chociaż osoby o niższych dochodach mogą czasem nie być w stanie kupować zgodnie ze swoimi wartościami, ich pragnienie robienia tego w przyszłości może w rezultacie popchnąć ich do działań w kierunku poprawy zarobków.

Jak zapowiadają eksperci, w 2020 r. kadra kierownicza będzie trzymać pieczę nad tym, aby dać klientom to, czego oczekują. Firmami, które odniosą sukces, będą natomiast te, które będą współtworzyć doświadczenia zakupowe oparte właśnie na wartościach.

Biznes doceni IT

Zdaniem ekspertów z Forrestera, kolejnym wyzwaniem, które przyniesie 2020 r., będzie zacieranie się granicy pomiędzy tym, co rozumiemy jako IT, a biznesem. Technologie informacyjne będą podążać za zmieniającymi się warunkami biznesowymi i dostosowywać się do zmian zachodzących w strukturach firm. I nie chodzi tu wyłącznie o DevOps (ang. development and operations) – metodykę kładącą szczególny nacisk na ścisłą współpracę administratorów i programistów. Według analizy Forrestera aż 80% przedsiębiorstw dostrzeże zagrożenie związane z tzw. wyspami automatyzacji (roboty czy systemy sterowane numerycznie, które nie są połączone z innymi systemami) i stwierdzi, że są one niewydajne.

Oczywiście przedsiębiorstwa posiadają już wiele narzędzi do automatyzacji procesów (RPA) czy uczenia maszynowego (ML). Jednak teraz powinny również zarządzać automatyzacją pod kątem zespołów, które będą osadzone pomiędzy specjalistami od IT a ekspertami w konkretnych dziedzinach pełniących unikalne role, jak np. eksperci od analizy nieuporządkowanych danych. Chodzi o zautomatyzowanie linii biznesowych (ang. lines of business, LOBs) przez działy informatyczne w celu poprawy wydajności i zwiększenia oszczędności.

Dane siłą napędową transformacji

Chociaż mogłoby się wydawać, że w ostatnim czasie zainteresowanie firm wielkimi zbiorami danych (ang. big data) zmalało, dla kadr zarządzających stanowią one podstawę ich strategii biznesowych. Według ekspertów dane odblokują cyfrową transformację firm. Jest ona o tyle ważna, że umożliwi firmom nie tylko wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, takich jak sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe, ale wpłynie też na samo funkcjonowanie przedsiębiorstw w zdigitalizowanym świecie.

Kluczowa stanie się również umiejętność korzystania z posiadanych danych, z tego względu aż 40% przedsiębiorstw zaznacza, że planuje uruchomienie programów kształtujących tę kompetencję dla wszystkich pracowników organizacji. Firmy będą również starały się uzyskać dostęp do danych zewnętrznych, co może okazać się trudne, w miarę jak przedsiębiorstwa będą ograniczać udostępnianie cyfrowych informacji – przede wszystkim ze względu na prywatność.

Z kolei firmy, które będą chciały wyciągnąć jak najwięcej z chmury obliczeniowej oraz wykorzystać przetwarzanie krawędziowe (ang. Edge computing), również będą musiały zmierzyć się z nową rzeczywistością, w której transakcyjne koszty przetwarzania i przenoszenia danych przewyższą ich utrzymywanie w lokalnych centrach danych (szerzej na ten temat pisałam w artykule pt. Gdzie przechowywać firmowe dane?.

Bądź gotów na atak

Z jednej strony dzisiejsze innowacyjne rozwiązania i technologie dają wiele możliwości dla przedsiębiorstw, z drugiej – tyle samo oferują cyberprzestępcom. Zdaniem ekspertów z Forrestera, przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na trzy kłopotliwe zjawiska, które pojawią się i utrzymają przez cały 2020 rok:

  1. Firmy, które opierają swoją strategię biznesową na danych, będą jeszcze bardziej narażone na ataki hakerów.

  2. Wdrożenie nowych technologii, takich jak internet rzeczy (IoT), tworzy potencjalnie większy obszar do ataków. Jest to również związane z faktem, że przedsiębiorstwa wciąż stosują zbyt mało środków kontroli bezpieczeństwa, narażając się na niestosowane dotychczas przez hakerów techniki włamań i przejęć danych.

  3. Może się zdarzyć, że firmy boleśnie odczują fakt, że cyberprzestępcy o wiele szybciej przyswajają i operują takimi technologiami jak sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe niż chociażby liderzy zmian czy osoby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo.

Nie ulega zatem wątpliwości, że w 2020 r. liczba prób wymuszenia okupu będzie rosnąć. Hakerzy będą celować również w urządzenia konsumenckie, takie jak ich smartfony, narażając tym samym reputację producentów – od których będą wyłudzać pieniądze, np. aby wieść o lukach w ich zabezpieczeniach nie stała się powszechna wśród kupujących. Wykorzystując AI, będą także w stanie generować naturalny język, podszywając się pod znaczące osoby, i tworzyć fake newsy. Według specjalistów będą one kosztować firmy ponad jedną czwartą miliarda dolarów.

Inne prognozy na 2020 rok, które warto znać:

  • Liczba pozwów grupowych dotyczących ochrony prywatności wzrośnie o 300%.

  • 20% klientów korporacyjnych wprowadzi zakaz wykorzystywania ich danych w odniesieniu do AI.

  • Zaawansowane firmy podwoją swój budżet przeznaczony na strategię dotyczącą danych.

  • Liczba kierowników ds. obsługi klienta wzrośnie o 25%.

  • CIO zautomatyzują 10% swoich zadań informatycznych i będą dążyć do tego, aby wszyscy zatrudnieni zostali pod tym względem odpowiednio przeszkoleni.

  • Ponad 55% konsumentów weźmie pod uwagę wartości, jakimi kieruje się dana firma, przy podejmowaniu decyzji o zakupie jej produktu lub usługi.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!