Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Konkretna wartość z AI

Od ponad dwóch lat jesteśmy świadkami huraganowej ekspansji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), która nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, stała się bowiem realnym narzędziem transformacji biznesu. I choć coraz więcej firm przekształca eksperymenty z dużymi modelami językowymi (LLM) w konkretne wdrożenia, to wciąż niewiele organizacji (oczywiście poza dostawcami tych algorytmów) może pochwalić się istotną wartością uzyskaną dzięki tej technologii.

Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Multimedia
INNOWACJE Aleksandra Przegalińska: Jak AI zmienia naszą pracę i życie

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.

Automatyzacja i robotyzacja Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster Transformacja organizacyjna Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Najnowsze w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Premium
Strategiczne podejście do AI i zarządzania danymi

Sztuczna inteligencja może przynieść firmom realny wzrost efektywności i przychodów – pod warunkiem, że stoi za nią przemyślana strategia. Polskie organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania AI, ale tylko część z nich potrafi zarządzać danymi w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i jednocześnie innowacyjny. Kluczem staje się połączenie strategii danych, architektury hybrydowej i uczenia federacyjnego, które umożliwia współpracę bez udostępniania poufnych informacji.

Więcej w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Security transformation: Fort Knox cyfrowej ery
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Security transformation: Fort Knox cyfrowej ery

Dane to ropa naftowa XXI w. Perspektywie wielkich zysków zawsze towarzyszy jednak zagrożenie ze strony złodziei liczących na łatwy łup. Jak się zabezpieczyć przed cyberprzestępcami, gdy każde urządzenie połączone z siecią może się okazać przekaźnikiem cennych danych? O tym, że dane cyfrowe muszą być chronione, i to za wszelką cenę, wiemy wszyscy. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, […]

21 lutego 2020
Human IT. Eksperci rozmawiają o styku IT i HR
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Human IT. Eksperci rozmawiają o styku IT i HR

O podobieństwach i różnicach działów IT i HR oraz o wpływie wywieranym przez postęp technologiczny na kulturę organizacyjną i pozycję lidera mówili goście debaty otwierającej 3 sezon think tanku „How To do IT”. W rozmowie udział wzięli członkowie rady programowej think tanku: Patryk Choroś (SAS Institute), Radomir Bordon (Dell EMC), Jarosław Gracel (Astor), Michał Rusinowski (Salesforce), Daniel Matusiak (IBM), Piotr Szymczak […]

Paweł Górecki Dawid Zaraziński
21 lutego 2020
Cyfryzacja floty pojazdów
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Cyfryzacja floty pojazdów

Nowoczesna telematyka nie tylko daje możliwość kompleksowego zarządzania pojazdami wykorzystywanymi przez firmy. Jej wdrożenie poprawia bezpieczeństwo kierowców, zmniejsza zużycie paliwa i zanieczyszczenie środowiska. Rozwój tej technologii powoduje także powstawanie nowych szans biznesowych. Partnerem materiału jest Volkswagen Financial Services. Rozwiązania telematyczne zostały wprowadzone we Francji w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, wykorzystywano je przede wszystkim do skuteczniejszego zarządzania transportem […]

Maciej Zwiewka
21 lutego 2020
Cztery techniki opowiadania historii, które ożywią twoje dane
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Cztery techniki opowiadania historii, które ożywią twoje dane

Powiedzenie, że „nasz świat opiera się na danych”, oznacza, że decyzje podejmowane są na podstawie ogromnych ilości informacji statystycznych. To analiza danych decyduje o tym, kiedy pociągi przestają kursować, kiedy Starbucks wprowadza świąteczne filiżanki lub jaka temperatura panuje w budynku, w którym akurat się znajdujesz. I chociaż większość stanowisk w korporacjach polega na pracy z danymi, szokujące jest to, jak łatwo […]

Nancy Duarte
11 lutego 2020
Data Loss Prevention: jak zadbać o bezpieczeństwo danych w firmie
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Data Loss Prevention: jak zadbać o bezpieczeństwo danych w firmie

Nie każdą firmę spotyka utrata danych. I całe szczęście, bo te przedsiębiorstwa, które tego doświadczyły, zapłaciły za to zazwyczaj wysoką cenę. Jak wylicza IBM, średni koszt wycieku danych z firmy wyniósł w 2019 roku ponad 3,9 miliona dolarów. Koszt utraty jednego rekordu oblicza się na 150 dolarów. Co gorsza, skutki takiego wycieku odczuwane są nie tylko zaraz po […]

Tomasz Kulas
10 lutego 2020
Gdy zaufasz danym, inni zaufają tobie
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Gdy zaufasz danym, inni zaufają tobie

Zaufanie jest walutą przyszłości, która zyskuje na znaczeniu w dobie dostępu do dużych zbiorów danych. Bez mandatu zaufania od klientów firmy niewiele mogą zdziałać. Dlatego konieczne staje się znalezienie równowagi między wykorzystywaniem danych a budowaniem uczciwego wizerunku. Dane są paliwem naszych czasów i coraz częściej stanowią siłę napędową firm. Aż 82% badanych liderów jest mocno przekonanych, że to […]

1 lutego 2020
Wpływ cyfryzacji na przychody przedsiębiorstw
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Wpływ cyfryzacji na przychody przedsiębiorstw

Transformacja cyfrowa jest nieunikniona, ale bywa też kosztowna. Inwestycje w nowoczesne rozwiązania IT i ich rozwój to jednak warunek sine qua non przetrwania w biznesie. Już dziewięć na dziesięć krajowych przedsiębiorstw widzi, że wysiłek ten przekłada się na przychody. Partnerem materiału są Orange i ICAN Research. Jak uwolnić supermoce pracownika Instytut badawczy ICAN Research postanowił zweryfikować, jak inwestycja w transformację […]

Mariusz Smoliński Paweł Olbryś
30 stycznia 2020
Kobiety są bardziej uprzejme dla asystentów głosowych
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Kobiety są bardziej uprzejme dla asystentów głosowych

CZY WIESZ, ŻE: panie są bardziej kulturalne od panów? W każdym razie na pewno w kontaktach z asystentami głosowymi. Niemal połowa – 46% – dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych korzysta z asystentów głosowych. Warto dodać, że są to dane zebrane w raporciez 2017 roku, więc obecnie zapewne ten udział jest jeszcze nieco większy. Część wyników badań jest dość oczywista – chętniej rozmawiają […]

Tomasz Kulas
23 stycznia 2020
Największa komercyjna sieć satelitów – Starlink
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Największa komercyjna sieć satelitów – Starlink

Już obecnie sieć satelitów Starlink, należąca do SpaceX, liczy 180 sztuk. Czyni to z nich największa prywatną, komercyjną konstelację urządzeń znajdujących się na orbitach okołoziemskich. Mało tego – prawdopodobnie już jutro (21 stycznia 2020) wystrzelonych zostanie kolejne 60 satelitów tej sieci. Starlink – dopiero się rozkręcamy Jeśli start kolejnej rakiety Falcon 9 nie zostanie z jakiegoś powodu […]

Tomasz Kulas
20 stycznia 2020
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji startuje z nowym cyklem webinariów o technologiach finansowych
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji startuje z nowym cyklem webinariów o technologiach finansowych

Założeniem pomysłodawcy wydarzenia, Komitetu FinTech, działającego przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji, jest dostarczenie słuchaczom najbardziej aktualnych informacji i interpretacji przepisów w zaproponowanych tematach. Cykl webinariów to także dobra okazja, żeby przyjrzeć się aktualnym trendom, które mogą kształtować technologie finansowe. Przedmiotem poszczególnych spotkań będzie omówienie warstwy regulacyjnej oraz dobrych praktyk  wpływających na cały sektor finansowy. W harmonogramie zostało uwzględnionych […]

20 stycznia 2020

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!