Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

Budżetowanie i kontroling: klucz do skutecznego zarządzania strategią i celami organizacji

24 czerwca 2024 14 min czytania
Grażyna Sadowska-Malczewska
Budżetowanie i kontroling: klucz do skutecznego zarządzania strategią i celami organizacji

W poprzednim artykule z cyklu „Zakochaj się w rachunkowości zarządczej” omówiłam  znaczenie budżetowania jako kluczowego narzędzia strategicznego planowania w firmach, różne podejścia do budżetowania oraz jego funkcje w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa. W kolejnej części, kontynuując temat budżetowania, przedstawię, jak zabrać się do budżetowania, jakie są jego etapy oraz jaką rolę pełni kontrola wykonania budżetu i analizy odchyleń.

„Nic nie jest szczególnie trudne do zrobienia, jeśli tylko rozłożyć to na etapy”. – Henry Ford

Poniżej przedstawiam poszczególne etapy, jakie występują w procesie budżetowania:

1. Ustalenie celów i strategii

Budżetowanie to nie tylko wypełnianie tabelek danymi liczbowymi. To przede wszystkim plan działania oraz określanie celów, jakie firma chce osiągnąć, a także analiza zasobów potrzebnych do realizacji tych planów. Wymaga to zaplanowania konkretnych działań, które organizacja musi podjąć, aby zrealizować swoje założenia – np. zatrudnienie pracowników o określonych kompetencjach, szkolenia, zorganizowanie kampanii promocyjnej, zakup nowej linii produkcyjnej czy nowego systemu lub infrastruktury IT. Aby firma mogła zrealizować swoje cele
i strategię, musi je podzielić na cele poszczególnych zespołów (np. działów operacyjnych, zespołu HR, marketingu, sprzedaży, IT itd.) oraz dla każdego z tych zespołów przeanalizować potrzebne zasoby do realizacji ich zadań.

2. Zbieranie danych

Po określeniu (i spisaniu!) celów firmy oraz poszczególnych zespołów, a także przeanalizowaniu potrzebnych zasobów do ich realizacji, należy wszystkie te elementy dokładnie pomierzyć. Przydatne będą dane historyczne dotyczące kosztów, przychodów i rentowności. Niezbędne jest również zebranie danych z rynku – od wyceny zaplanowanych działań (np. szkoleń, kampanii promocyjnych, budowy nowej linii produkcyjnej itp.), aktualnych trendów na rynku i w branży, po koszty finansowania zewnętrznego, jeśli planujemy takie źródło finansowania (od kosztów kredytów po możliwości otrzymania dotacji). Te dane są niezbędne do planowania, ponieważ opierają się na realnych informacjach.

Zdarza się, że w wyniku zbierania danych należy ponownie zweryfikować cele organizacji i strategię (punkt 1). Może się okazać, że na podstawie analiz trendów rynkowych, wycen działań i innych zebranych informacji warto jeszcze raz przemyśleć, czy wcześniej określone cele oraz strategia firmy nie powinny zostać skorygowane.

Tak ułożony proces przyczynia się do zaangażowania zespołów w proces budżetowania (gdyż to zazwyczaj zespoły poszczególnych działów biorą w nim udział – np. dział promocji szczegółowo planuje i wycenia działania promocyjne, dział produkcji wycenia nową linię produkcyjną), co prowadzi do lepszego zrozumienia i utożsamiania się z celami.

3. Tworzenie budżetu

Na podstawie zebranych i przeanalizowanych danych (wycena działań, spisane cele itd.) tworzony jest budżet, który zawiera przewidywane przychody, koszty i wydatki na nadchodzący okres. Istotnym elementem jest to, aby osoby odpowiedzialne za budżetowanie (zazwyczaj dział kontrolingu, CFO) zebrały od wszystkich zespołów i działów nie tylko liczby, lecz także spisane założenia i wyceny wszystkich działań, opisane cele i potrzebne zasoby.

Budżet nie powinien być tylko tabelką wypełnioną liczbami, ale powinien odzwierciedlać strategię firmy, uwzględniać różne scenariusze i być dostosowany do zmieniających się warunków rynkowych. To właśnie w tym momencie musimy zadbać o to, aby nie tylko stworzyć budżet, lecz także zapewnić możliwość kontrolowania jego wykonania, analizy odchyleń od planu i bezproblemowego ustalenia ich przyczyn.

4. Weryfikacja budżetu

Po punktach 1–3 budżet musi zostać porządnie zweryfikowany – czy jest on realny, czy założone cele i obrana strategia są odpowiednie, czy nie należy zadbać o dodatkowe finansowanie zewnętrzne itd. Bywa, że przy tym etapie konieczne jest ponowne powrócenie do punktu 1. Ten etap służy analizie i przygotowaniu organizacji (poprzez analizy scenariuszowe) do nieprzewidzianych zmian w otoczeniu biznesowym lub wewnętrznych potrzebach firmy.

5. Zatwierdzenie budżetu

Zatwierdzenie budżetu to etap, na którym kierownictwo lub odpowiednie organy firmy formalnie akceptują plan finansowy. Jest to niezbędne do oficjalnego wprowadzenia budżetu w życie.

6. Komunikacja budżetu!

Poza samym stworzeniem i zatwierdzeniem budżetu kluczowe znaczenie ma jego omówienie z pracownikami odpowiedzialnymi za realizację poszczególnych zadań i działań. Komunikacja celów oraz oczekiwań związanych z realizacją budżetu jest fundamentem do osiągnięcia zarówno celów finansowych, jak i niefinansowych. Pracownicy muszą nie tylko zrozumieć swoją rolę w realizacji strategii, ale też poczuć się odpowiedzialni za wyniki swoich działań. Nieodpowiednia komunikacja celów i budżetu, który służy ich realizacji, w tym oczekiwanych wskaźników finansowych i niefinansowych, diametralnie obniża szanse na realizację założeń.

7. Realizacja i kontroling wykonania budżetu

Budżet już mamy, a teraz czas na szalenie istotny etap z punktu widzenia zarządzania – kontroling wykonania budżetu. I ponownie, tu nie chodzi tylko o liczby!

Oczywiście, częścią kontrolingu będzie analiza danych finansowych i KPI finansowych. Jednak równie ważne jest ocenianie realizacji działań i celów niefinansowych. Przykładowo, w dziale marketingu może się okazać, że koszty są niższe niż planowane. Na pierwszy rzut oka można by się cieszyć (niższe koszty!), ale trzeba zadać sobie pytanie, dlaczego tak się stało. Jeśli w celach działu marketingu była zaplanowana kampania promocyjna nowej linii produkcyjnej, która się nie odbyła, należy zbadać, czy to dobrze, że się nie odbyła, czy jest to tylko przesunięcie w czasie (bo przeciąga się start nowej linii), czy może świadoma zmiana strategii i celów.

Właśnie dlatego tak ważne jest zebranie wszystkich założeń i celów z całej organizacji oraz ich wyceny. To kluczowe informacje do analizy przyczyn odchyleń i wdrażania działań korygujących, jeśli są potrzebne.

8. Raportowanie – kontroling wykonania budżetu

Ostatnim etapem jest raportowanie danych wynikających z wykonania budżetu oraz analiza odchyleń i ich przyczyn. Celem raportowania jest dostarczenie informacji zwrotnej dotyczącej realizacji celów przez firmę zarówno zarządowi, jak i innym zainteresowanym stronom. Dzięki temu możliwa jest ocena efektywności i skuteczności zaplanowanych działań.

W wyniku raportowania mogą być podejmowane różne decyzje biznesowe, takie jak zmiany
w funkcjonowaniu poszczególnych działów, modyfikacje procesów wewnętrznych oraz wdrożenie działań korygujących, jeśli zostanie uznane, że są one konieczne. Zmiany mogą mieć również charakter strategiczny i wpływać na całkowitą zmianę celów biznesowych poszczególnych działów, a nawet całej firmy.

Podsumowując, budżet jest finansowym wyrazem zaplanowanych działań i zasobów potrzebnych do ich realizacji. Przejście przez poszczególne etapy procesu budżetowania nie jest łatwym zadaniem. Każdy z tych etapów jednak odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu, że budżet będzie realistyczny, elastyczny i zgodny z celami strategicznymi organizacji, a nasze zespoły będą odpowiednio przygotowane do realizacji zadań i celów firmy.

Wpływ kontroli wykonania budżetów na realizację strategii firmy

Bez systemu kontroli nawet najlepiej zaplanowane działania mogą skończyć się niepowodzeniem ze względu na brak mechanizmu weryfikacji wykonania i korygowania błędów na bieżąco. Kontrola budżetowa umożliwia zatem zwiększenie efektywności organizacji przez ciągłą ocenę jej działalności i wprowadzanie potrzebnych korekt.

Kluczowymi zasadami kontroli są systematyczność i skuteczność. Kontrola powinna być przeprowadzana regularnie, zgodnie z harmonogramem, który najlepiej odpowiada potrzebom informacyjnym organizacji (np. miesięcznie, kwartalnie).

Skuteczność kontroli polega na tym, że powinna dostarczać informacji, które pozwalają nie tylko na przeanalizowanie liczb i odchyleń liczbowych, ale przede wszystkim na odpowiedź na pytania, jakie cele i działania zostały zrealizowane, a jakie nie. Należy również zrozumieć przyczyny odchyleń, identyfikować widoczne trendy oraz ocenić, czy i w jaki sposób stanowią one dla firmy zagrożenie lub szansę.

Skuteczna kontrola powinna umożliwiać zarządzającym nie tylko monitorowanie, ale także korygowanie działań, celów i strategii oraz podążanie za nowymi szansami, jeśli takie się pojawią.

Kontrola budżetowa nie tylko monitoruje i weryfikuje wyniki finansowe, ale również przyczynia się do optymalizacji zasobów i procesów wewnątrz organizacji. Jest to szczególnie ważne w dynamicznych warunkach rynkowych, gdzie szybka reakcja na zmieniające się okoliczności może decydować o przewadze konkurencyjnej. Kontrola budżetowa umożliwia także lepsze zrozumienie działalności operacyjnej i zależności, jakie występują w firmie pomiędzy różnymi działaniami, ostatecznie prowadzi też do lepszego zarządzania kosztami i zwiększenia zyskowności.

Chociaż kontrola budżetowa jest uważana za niezbędny element skutecznego zarządzania, często podkreśla się też jej wyzwania, takie jak pracochłonność czy potrzeba ciągłego dostosowywania systemów informacyjnych. Nowoczesne podejścia, takie jak rachunek kosztów działań (Activity‑Based Costing), są odpowiedzią na te wyzwania, oferując bardziej szczegółowe i zorientowane na procesy metody kontrolowania kosztów i budżetowania.

Efektywność funkcji kontrolnej budżetu zależy od szybkości, z jaką organizacja jest w stanie reagować na uzyskane informacje oraz od adekwatności tych informacji do potrzeb zarządzania. Dlatego niezwykle ważne jest, aby system kontrolny był nie tylko dobrze zaprojektowany, ale również elastyczny i zdolny do integracji z innymi systemami zarządzania w firmie, oraz w pełni sprzężony z budżetem i takimi systemami jak: systemem ewidencji księgowej, CRM‑em, systemem magazynowym itd.

„Prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn” – Arystoteles

Interpretacja wykonania budżetu polega na śledzeniu odchyleń, ujawniających różnice między planem a realizacją. Odchylenia są normalnym zjawiskiem, a ich brak oznaczałby sztywne warunki działalności lub doskonałe prognozy, co w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie jest rzadko spotykane.

Istotnymi czynnikami analizy odchyleń są:

  • Kierunek odchyleń (przekroczenie lub niewykonanie budżetu),

  • Siła (wielkości pieniężne i procentowe),

  • Przyczyny odchyleń.

Najważniejsze jest zrozumienie przyczyn odchyleń, które mogą wynikać z czynników zewnętrznych, takich jak kurs walut, niespodziewany wzrost cen złota, lockdown, zmiana przepisów, a nawet wojna. Analiza tych czynników pozwala na adekwatne reagowanie na zmieniające się warunki zewnętrzne, na które zazwyczaj nie mamy dużego wpływu, ale możemy dostosować nasze działania, aby w jak największym stopniu móc niwelować negatywne dla nas skutki tych czynników (np. poprzez zawiązywanie opcji walutowych przy wahaniach kursów walut) bądź wykorzystywać szanse z nich wynikające (np. wykorzystanie programów dotacji, na korzystanie z ulg B + R itd.).

Przyczyny odchyleń mogą także wynikać z wewnętrznych działań organizacji, np. realizacji lub braku realizacji zaplanowanych działań, oszczędności wynikających z efektywniejszego niż planowane wykorzystania zasobów pracowniczych lub maszyn, niespodziewanej wysokiej rotacji pracowników czy zniszczenia nowo zakupionych maszyn.

Reasumując, interpretacja wykonania budżetu oraz odchyleń od planu opiera się na kierunku i sile odchyleń, ale przede wszystkim na analizie ich przyczyn. Umożliwia to lepsze planowanie i korygowanie działań, jeśli jest to konieczne. Ważne jest uwzględnienie zjawisk strukturalnych, sezonowych i incydentalnych, aby prognozy były trafniejsze i umożliwiały wyciągnięcie odpowiednich wniosków zarządczych oraz podjęcie decyzji i działań służących realizacji celów firmy.

Klucz do Efektywnego Systemu Kontrolingowego: Bliskość Biznesu

Firma to złożony system naczyń połączonych, gdzie każdy proces wpływa na pracę innych zespołów i działania, prowadząc ostatecznie do realizacji celów całej organizacji. O tym, jak wdrożyć odpowiedni system kontrolingowy, pisałam w moim poprzednim artykule z cyklu „Zakochaj się w rachunkowości zarządczej”.

Chciałabym szczególnie zwrócić uwagę na jeden kluczowy aspekt. Ponieważ kontroling ma pełnić rolę wczesnego systemu ostrzegania o potencjalnych zagrożeniach oraz pojawiających się szansach, a także weryfikować, czy zaplanowane cele są realizowane lub zagrożone, osoby odpowiedzialne za procesy kontrolingowe w firmie muszą być blisko biznesu i muszą rozumieć jego cele. Osoby te powinny działać jak „anioły biznesu”, będąc bezpośrednimi doradcami zarządu.

Osoby odpowiedzialne za procesy budżetowania i kontrolingu – kontrolerzy finansowi, dyrektorzy finansowi – muszą posiadać szeroką wiedzę o funkcjonowaniu całej firmy. Obejmuje to znajomość wewnętrznych procesów, toczących się inwestycji, celów biznesowych poszczególnych zespołów oraz aktywne uczestnictwo w kształtowaniu strategii organizacji. Dzięki takiej wiedzy są w stanie nie tylko przygotować dane liczbowe z wykonania budżetu, ale także przeprowadzić rzetelną analizę odchyleń od planu, uwzględniając przyczyny zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Osoby te, znając cele biznesowe i szczegółową strategię firmy, mogą porównywać dane przedsiębiorstwa z otoczeniem, analizować dane branżowe oraz oceniać cele i założenia organizacji.

Jeżeli osoby odpowiedzialne za raportowanie zarządcze, budżet i dane kontrolingowe nie będą na bieżąco zaznajamiane ze strategią i celami biznesowymi, trudno oczekiwać, że ich zadania wyjdą poza obszar „zaciągania” danych liczbowych do zestawień, sprawdzania ich poprawności i wysyłania ich do decydentów. Z mojego doświadczenia wynika, że właśnie ten element jest najczęstszą bolączką i hamulcem we wdrażaniu sprawnego i efektywnego systemu kontrolingowego w firmie.

„Mądrość polega na przewidywaniu przyszłości na podstawie przeszłości” – Edmund Burke

Budżetowanie oraz kontroling wykonania budżetu to potężne narzędzie świadomego zarządzania. Proces budżetowania niejako wymusza na zarządzających zatrzymanie się na chwilę, aby ponownie przyjrzeć się określonym celom organizacji, sprawdzić, czy są one spójne z wizją i strategią. Odpowiednio komunikowany, pełni także funkcję motywacyjną dla zespołów, pozwalając im identyfikować się z celami spółki.

Sprzężenie budżetowania i kontrolingu umożliwia firmom nie tylko strategiczne planowanie celów i działań, ale też kontrolę ich realizacji zaplanowanych, analizę odchyleń oraz przyczyn odchyleń, a następnie wdrażanie działań korygujących (jeśli są potrzebne) oraz reagowanie na pojawiające się szanse i ryzyka.

Kontroling wykonania budżetu oraz szczegółowa analiza odchyleń od planu i ich interpretacja, analiza trendów rynkowych i branżowych to skarbnica wiedzy dla zarządzających. Umożliwia one nie tylko podejmowanie działań korygujących, minimalizowanie ryzyk, wykorzystywanie szans w danym okresie,  ale także pozwala świadomie kształtować długoterminowe założenia strategiczne.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

Technologia to zaledwie 5% sukcesu – pozostałe 95% to ludzie

W świecie, w którym digitalizacja stała się koniecznością, sukces zależy nie od samej technologii, lecz od umiejętności jej wykorzystania. O tym, jak multidyscyplinarne podejście, kobiece przywództwo i kultura oparta na bezpieczeństwie psychologicznym pozwoliły Archicom zbudować efektywny cyfrowy ekosystem, opowiada Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezeska zarządu firmy.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Premium
Jak zarządzać długiem technologicznym w erze AI

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje świat biznesu, ale jednocześnie przyczynia się do narastania długu technologicznego w firmach. Oto cztery kluczowe wskazówki dla liderów, które pomogą świadomie zarządzać kompromisami i stworzyć przestrzeń na innowacje.

Dług technologiczny działa jak kotwica, która spowalnia wysiłki liderów biznesu zmierzające do sprawnego zarządzania organizacją. Dodatkowa praca i nagromadzone koszty wynikające z doraźnych rozwiązań, nieaktualnych aplikacji i starzejącej się infrastruktury ograniczają zdolność firm do innowacji, konkurowania i długoterminowego rozwoju.

Pewien poziom długu technologicznego jest nieunikniony. Aby zachować elastyczność, przedsiębiorstwa często wdrażają nowe technologie w ekspresowym tempie, świadome, że w przyszłości będą musiały ponieść koszty modernizacji tych systemów. Ten kompromis staje się jednak coraz trudniejszy w miarę postępującej implementacji sztucznej inteligencji. Przy rocznych kosztach przekraczających 2,41 bln dolarów w samych tylko w Stanach Zjednoczonych, dług technologiczny nie jest już wyłącznie problemem IT – to realne obciążenie biznesowe, które wymaga uwagi na najwyższym szczeblu zarządzania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!