Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Konkretna wartość z AI

Od ponad dwóch lat jesteśmy świadkami huraganowej ekspansji generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), która nie jest już tylko technologiczną ciekawostką, stała się bowiem realnym narzędziem transformacji biznesu. I choć coraz więcej firm przekształca eksperymenty z dużymi modelami językowymi (LLM) w konkretne wdrożenia, to wciąż niewiele organizacji (oczywiście poza dostawcami tych algorytmów) może pochwalić się istotną wartością uzyskaną dzięki tej technologii.

Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Multimedia
INNOWACJE Aleksandra Przegalińska: Jak AI zmienia naszą pracę i życie

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu.

Automatyzacja i robotyzacja Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster Transformacja organizacyjna Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Najnowsze w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Od gry w Go do Nagrody Nobla: Jak AlphaFold zmienia biznes farmaceutyczny

Kiedy Google DeepMind zaczynało prace nad strukturami białek, wielu wątpiło, czy AI znana z gier planszowych poradzi sobie z „wielkim wyzwaniem biologii”. Dziś, z Nagrodą Nobla na koncie, twórcy AlphaFold udowadniają, że to dopiero początek rewolucji. Jak narzędzie, które skróciło czas badań z miesięcy do godzin, wpływa na branżę farmaceutyczną i dlaczego naukowcy porównują je do „ChatGPT dla biologii”? Poznaj kulisy technologii, która rewolucjonizuje proces odkrywania leków.

Era przedsiębiorstwa agentowego: Jak nawigować w dobie AI

Czy jesteśmy świadkami końca ery „gadającej i piszącej” sztucznej inteligencji? Najnowszy raport MIT Sloan Management Review i Boston Consulting Group sugeruje, że tak. Wchodzimy w fazę, w której AI przestaje być tylko inteligentnym asystentem, a staje się autonomicznym współpracownikiem. To zmiana paradygmatu, która wymusza na liderach zmianę struktur, procesów i – co najważniejsze – nowe podejście do zaufania.

Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, zainwestuj w swoich pracowników

Sztuczna inteligencja to dziś jeden z najpotężniejszych motorów transformacji biznesowej, który może przynieść firmom nieporównywalne dotąd zyski i przewagę konkurencyjną. Jednak mimo szerokiego wdrożenia narzędzi AI, zaledwie około 5% firm generuje realną, skalowalną wartość z tych inwestycji. Co stoi na przeszkodzie, aby w pełni wykorzystać potencjał AI? Odpowiedź jest jednoznaczna: kluczową rolę odgrywają ludzie i ich nowe kompetencje, wspierane przez strategiczne przywództwo i gruntowną zmianę sposobu pracy.

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Premium
Strategiczne podejście do AI i zarządzania danymi

Sztuczna inteligencja może przynieść firmom realny wzrost efektywności i przychodów – pod warunkiem, że stoi za nią przemyślana strategia. Polskie organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania AI, ale tylko część z nich potrafi zarządzać danymi w sposób bezpieczny, zgodny z regulacjami i jednocześnie innowacyjny. Kluczem staje się połączenie strategii danych, architektury hybrydowej i uczenia federacyjnego, które umożliwia współpracę bez udostępniania poufnych informacji.

Więcej w: AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

10 kluczowych wniosków na temat sztucznej inteligencji dla liderów

Które strategie AI naprawdę działają? Poznaj rekomendacje ekspertów MIT SMR dotyczące najpilniejszych wyzwań związanych ze sztuczną inteligencją. „Pomimo dwóch lat intensywnych działań zarządczych i szeroko zakrojonych eksperymentów, nadal nie obserwujemy zakrojonych na szeroką skalę transformacji biznesowych napędzanych przez generatywną sztuczną inteligencję, które pierwotnie przewidywano”. Czy powyższe stwierdzenie autorów MIT SMR, Melissy Webster i George’a Westermana, […]

Laurianne McLaughlin
29 maja 2025
Slavik Dimitrovich
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak skutecznie wdrażać generatywną AI i unikać kosztownych błędów

Wielu liderów nie dostrzegają szerszych zmian organizacyjnych niezbędnych do efektywnego wykorzystania sztucznej inteligencji. Slavik Dimitrovich, dyrektor ds. architektury AI/ML w AWS, argumentuje, że bez odpowiedniej integracji i strategicznego planowania sama generatywna AI nie przekształci firmy z dnia na dzień. Dimitrovich wskazuje niedoceniane trendy, takie jak transformacyjny potencjał agentów AI, specjalistycznych modeli dziedzinowych czy demokratyzacja AI, […]

Slavik Dimitrovich Paulina Kostro
28 maja 2025
Odpowiedzialność producentów GPAI za rozwój ich produktów
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak pociągnąć do odpowiedzialności producentów sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia

Czy twórcy generatywnych modeli AI mogą ponosić odpowiedzialność za swoje produkty? A jeśli tak, to jak tę odpowiedzialność zdefiniować i skutecznie egzekwować? Zastanawiają się na tym eksperci zaproszeni przez „MIT Sloan Management Review”. Od czterech lat rok do roku „MIT Sloan Management Review” oraz Boston Consulting Group (BCG) organizują międzynarodowy panel ekspertów w dziedzinie AI. […]

Elizabeth M. Renieris David Kiron Anne Kleppe Steven Mills
27 maja 2025
Prompt engineering to nowa kompetencja liderów – klucz do produktywności w erze AI.
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Prompt to nowy Excel: Jak AI zmienia reguły gry w zarządzaniu i produktywności

W 2003 roku menedżer, który z przekonaniem mówił „Excel? Mam od tego ludzi”, nie wzbudzał kontrowersji. Narzędzia biurowe były wtedy domeną analityków i back office’u. CEO miał myśleć strategicznie, nie klikać w arkusze. Ale to szybko się zmieniło. Excel stał się uniwersalnym językiem zarządzania finansami, projektami i operacjami. Liderzy musieli nauczyć się interpretować modele finansowe, […]

Gabriela Targońska
26 maja 2025
AI wzmacnia ludzkie możliwości
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

AI wzmacnia ludzkie możliwości

W obliczu gwałtownego rozwoju sztucznej inteligencji raport Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) A Matter of Choice: People and Possibilities in the Age of AI rzuca nowe światło na współpracę człowieka z AI i jej rolę, argumentując, że prawdziwy potencjał AI leży nie w zastępowaniu ludzi, lecz w komplementarnym wzmacnianiu ludzkich zdolności. Dla menedżerów wyższego […]

Paulina Kostro
26 maja 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Opanowanie strategicznego opowiadania historii jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek w erze sztucznej inteligencji. Oto jak narzędzia GenAI mogą wspierać — lub podważać — Twoją kolejną prezentację. Generatywna AI pojawia się jako łatwe narzędzie do realizowania badań, pisania i redagowania treści komputerowo — wszystko za jednym zamachem — dlatego łatwo ulec pokusie, by zachwycić się, jak […]

Nancy Duarte
16 maja 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Czy ludzie przestaną być potrzebni? Wpływ AI na rynek pracy

Czy sztuczna inteligencja (AI) zrewolucjonizuje rynek pracy, prowadząc do masowego bezrobocia, czy też przyniesie nowe możliwości i przekształci istniejące zawody?  W najnowszym podcaście z serii „Limity AI” Iwo Zmyślony i jego gość analizują wpływ AI na rynek pracy. Gościem specjalnym jest Andrzej Kubisiak, wicedyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Dyskusja koncentruje się na potencjalnych scenariuszach rozwoju sytuacji […]

Dr Iwo Zmyślony
30 kwietnia 2025
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Agenci AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Agenci AI obiecują rewolucję w automatyzacji pracy, ale czy rzeczywiście każda firma powinna po nie sięgać? W rozmowie z Kamilem Stanuchem, inwestorem i praktykiem nowych technologii, pokazujemy, kiedy agenci AI wnoszą realną wartość, a kiedy lepiej postawić na prostą automatyzację. Dowiedz się, jak uniknąć pułapek, rozpoznać ograniczenia i mądrze wykorzystywać potencjał sztucznej inteligencji w biznesie. […]

Dr Iwo Zmyślony
28 kwietnia 2025
AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę. Według raportu Think […]

Gabriela Targońska
24 kwietnia 2025
• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Transformacja organizacyjna

Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji. Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć […]

Melissa Webster George Westerman
17 kwietnia 2025

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!