Reklama
LETNIA PROMOCJA! Odbierz 50% rabatu na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - oferta do 15.08.2025
Analityka i Business Intelligence

Cztery techniki opowiadania historii, które ożywią twoje dane

11 lutego 2020 7 min czytania
Nancy Duarte
Cztery techniki opowiadania historii, które ożywią twoje dane

Powiedzenie, że „nasz świat opiera się na danych”, oznacza, że decyzje podejmowane są na podstawie ogromnych ilości informacji statystycznych. To analiza danych decyduje o tym, kiedy pociągi przestają kursować, kiedy Starbucks wprowadza świąteczne filiżanki lub jaka temperatura panuje w budynku, w którym akurat się znajdujesz.

I chociaż większość stanowisk w korporacjach polega na pracy z danymi, szokujące jest to, jak łatwo zapominamy, że większość tych danych tworzą ludzie. W chwili kliknięcia na link, oddania krwi do analizy czy ustawienia smartwatcha generujemy dane. Ludzie przenoszą się, kupują, sprzedają, korzystają, pracują i żyją, a każde ich działanie zmienia – zwiększa lub zmniejsza – wartość jakichś liczb, tym samym stanowiąc podstawę dla decyzji podejmowanych w organizacjach, zarówno tych dużych, jak i tych małych.

Dane kryją w sobie historie. I bohaterów

Jeśli twoje zadanie polega na przekazywaniu ludziom wniosków z analizy danych i nakłanianiu ich do zmiany zachowania, możesz zwiększyć swój wpływ na nich i skłaniać ich do podejmowania lepszych decyzji, jeśli będziesz podkreślać, że to ludzie – i konkretne historie – stoją za przedstawianymi liczbami. Tak jak w opowieści, w której kibicujemy bohaterce lub bohaterowi pokonującym po drodze różne przeszkody. Dlatego aby wykorzystać dane dla skierowania swojej organizacji na właściwe tory, musisz maksymalnie wykorzystać ludzką historię, jaką opowiadają twoje dane.

Robiąc użytek z czterech technik rządzących opowiadaniem historii, liderzy firm mogą wnieść bogatsze, bardziej ludzkie zrozumienie problemu ujawnionego przez dane. A także mogą lepiej zrozumieć szanse, jakie taki problem ze sobą niesie.

Cztery techniki skutecznego „opowiadania” danych:

  1. Określenie bohatera i jego adwersarza.

  2. Odbycie rozmowy z osobami tworzącymi dane.

  3. Określenie i rozwiązanie konfliktu.

  4. Pokazanie kontekstu.

Dane w firmie: szukanie bohatera i jego adwersarza w danych

Ponieważ większość danych jest tworzona w organizacjach przez ludzi, pierwszy krok na drodze do analizy danych stanowi empatyczne zrozumienie ludzi, których działania generują te dane i którzy mogą pomóc firmie wydostać się z dołka. Osoby tworzące dane to postacie twojej opowieści. W każdej historii, micie czy filmie poznajemy różne postacie i zaczynamy jedne uwielbiać, a piętnować inne. Niektóre stają się bohaterami, którzy pokonują przeszkody na swojej drodze i w końcu pokonują swoich adwersarzy. W opowieści o danych bohaterem jest ten, kto odgrywa rolę w skierowaniu danych w pożądaną stronę. W przypadku firm bohaterami mogą być pracownicy, klienci czy partnerzy.

Wyobraźmy sobie taki scenariusz: obserwujemy panią prezes firmy średniej wielkości, zajmującej się produkcją oprogramowania, której sprzedaż w poprzednim kwartale spadła o 30%. Stoi przed nią zadanie przeprowadzenia korekty kursu firmy odpowiedzialnego za taki ostry zjazd sprzedaży i dlatego prezes musi odpowiedzieć na konkretne pytanie: Co się wydarzyło? Aby się tego dowiedzieć, musi zrozumieć ludzi stojących za liczbami w firmie oraz to, kim jest bohater, który może odwrócić spadek sprzedaży.

W takim scenariuszu osoba kierująca firmą uznaje, że to zespół ds. sprzedaży jest prawdopodobnym bohaterem w procesie mającym na celu odwrócenie niekorzystnego trendu. Dane pokazują jednak, że zespół pracował jeszcze intensywniej niż poprzednio, a spadek nie wynika z braku zaangażowania po jego stronie. Ale prawdopodobnie zespół ma adwersarza, kogoś lub coś powodującego, że liczby lecą w dół. A może to zmiana procesów obowiązujących w firmie lub zwiększenie obciążeń biurokratycznych wprowadziło elementy, które pogorszyły wydajność.

Dane w firmie: rozmowa z osobami tworzącymi dane

Dane powiedzą ci, co się wydarzyło w przeszłości, ale nie zawsze powiedzą, dlaczego tak się stało. Tutaj pomóc może rozmowa z osobami generującymi dane. Aby pomóc bohaterowi wydostać się z matni, lider musi pójść prosto do źródła. Czytanie forów, przeprowadzenie badań, analiza komentarzy klientów czy zatrudnienie konsultantów to narzędzia, które mogą pomóc w rozpoznaniu, co stoi na drodze bohatera. Ale aby naprawdę zrozumieć problemy ludzi, najlepiej jest porozmawiać z nimi bezpośrednio.

W tym celu wyodrębnij losową próbkę bohaterów danych. Porozmawiaj z nimi, zapytaj o to, co ich niepokoi. Poznaj ich opinie i motywacje. Słuchaj z empatią. Dowiesz się rzeczy, których nie powiedzą ci wyniki badań czy dane działu sprzedaży.

Rozmawiając bezpośrednio ze starszym menedżerem, pani prezes firmy produkującej oprogramowanie z naszego przykładowego scenariusza może dowiedzieć się, że jej zespół ds. sprzedaży miał problemy z pełnym przejściem na nowe programowanie sprzedażowe, które zaprojektowano po to, aby udoskonalić dotychczasowy proces sprzedaży. O ile połowa zespołu ds. sprzedaży entuzjastycznie przyjęła zmianę, starsi członkowie zespołu są sfrustrowani. Nauka nowego narzędzia idzie im nieporadnie i nadal skłaniają się ku poprzedniemu procesowi sprzedaży.

To jest właśnie ludzki element opowieści, którego nie poznamy poprzez same dane. Ale po rozmowach z ludźmi stojącymi za liczbami pani prezes wie, z kim pracować, aby odwrócić obecny trend.

Dane w firmie: określ i rozwiąż konflikt

Wszyscy bohaterowie opowieści stoją w obliczu konfliktu. Bohater, któremu możemy kibicować, czyni opowieść bardziej inspirującą. Bohaterowie zazwyczaj stają wobec klasycznych konfliktów: waśń z inną postacią, zmagania z siłami natury, napięcie w relacjach z grupą społeczną, zmagania z samym sobą czy borykanie się ze zmianami.

W kontekście biznesowym bohaterowie mogą być w konflikcie z systemem (tak jak w przypadku konfliktu między częścią zespołu ds. sprzedaży a nowym oprogramowaniem w naszym przykładowym scenariuszu), konflikcie z inną osobą (zmiana przywódcy może wywołać problemy w organizacji) lub konflikcie z samymi sobą (może zmagają się z syndromem wypalenia zawodowego lub nie przeszli wymaganego szkolenia).

Określając, w obliczu jakiego konfliktu stoją dane osoby, lider ma lepszy obraz tego, jak przekazać informacje, które pomogą bohaterowi wydostać się z matni.

Dane w firmie: pokaż kontekst

Chociaż są istotne, bieżące punkty danych nie istnieją w próżni. Dane zebrane w czasie dają szerszy obraz zwycięstw i klęsk. Ukazanie kontekstu może pomóc liderom w motywowaniu swojej organizacji i przeprowadzeniu swoich bohaterów drogą w przyszłość i ku zwycięstwu, szczególnie po klęsce.

W naszym przykładowym scenariuszu, gdyby pani prezes udostępniła jedynie najnowsze dane, jej zespół mógłby pomyśleć, że nie zdoła odrobić dotychczasowych strat w zakresie sprzedaży. 30‑procentowy spadek mógłby podziałać na niego demotywująco. Ale jeśli pani prezes wybierze szersze spojrzenie i obejmie nim dłuższą perspektywę czasową, być może zobaczy, że sprzedaż wróciła do nomy po podobnym spadku pięć lat wcześniej.

Pokazanie zespołowi ds. sprzedaży szczegółowo, jak udało mu się poprawić sprzedaż w przeszłości, uzmysłowi mu, że skoro wtedy udało się odbić od dna, to z pewnością może się to udać i teraz.

Świat biznesu opiera się na danych, ale…

Nigdy nie powinniśmy pozwolić, aby nasze dane mówiły same za siebie. Teraz, gdy rozwiązania z zakresu big data są tak wszechobecne, ludzie z łatwością postrzegają takie dane jako szum informacyjny; jest to szczególnie prawdziwe w sytuacji braku prawdziwego kontekstu na ich poparcie. Ludzie produktywni pomagają skierować dane w pożądaną stronę.

W każdej szokującej statystycznej krzywej wzrostu w kształcie kija hokejowego, czy wykresie liniowym opadającym ostro w kierunku osi poziomej można znaleźć opowieść o bohaterach, która czeka na ujawnienie.

Poznanie tajników przygotowywania i opowiadania historii w organizacji może się stać rodzajem supermocy dla lidera. Nadając danym ludzką twarz, liderzy wnoszą lepsze zrozumienie problemów, które zostały wstępnie ujawnione przez dane. Kiedy zadadzą sobie trud przemówienia poprzez postacie swojej opowieści o danych, poznają obawy i motywacje przyszłego bohatera, rozwiążą konflikt, przed którym stoi bohater, i pokażą wyzwania wynikające z danych w odpowiednim kontekście, liderzy są w stanie wypracować głębszą, bardziej ludzką twarz możliwości naprawy obecnej sytuacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Dyskryminacja ze względu na wiek Zdemaskuj ukryty ageizm w twojej organizacji
Jak liderzy mogą identyfikować uprzedzenia wpływające na pracowników oraz klientów? Oto pięcioczęściowy model audytu ageizmu, zawierający praktyczne pytania, które zainicjują kluczowe rozmowy i pomogą wprowadzić zmianę w organizacji. Wiele firm wciąż nie wykorzystuje potencjału rosnącej „gospodarki długowieczności”, czyli wartości ekonomicznej, jaką tworzą osoby po 50. roku życia jako konsumenci i pracownicy. Biznes często pomija tę […]
Ilustracja przedstawiająca lidera biznesowego analizującego mapę scenariuszy na ekranie dotykowym — symboliczna reprezentacja podejścia opartego na myśleniu strategicznym w warunkach radykalnej niepewności. Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

W czasach głębokiego chaosu liderzy muszą przeciwdziałać paraliżowi decyzyjnemu — poprzez świadome i szerokie tworzenie mapy możliwych scenariuszy.

„Jaki jest najlepszy scenariusz, który możesz logicznie opisać?” — to pytanie słyszę regularnie jako badacz i doradca, który od ponad trzech dekad analizuje przyszłość u zbiegu technologii, społeczeństwa i gospodarki politycznej. Moja odpowiedź zawsze brzmi tak samo: nie istnieje coś takiego jak „najlepszy scenariusz”. Ani „najgorszy”. Przyszłość kształtowana przez ludzi to zawsze mieszanka niezrozumianych i niewyobrażalnych zagrożeń i szans.

Czym więc różnią się od siebie kolejne epoki? Zakresem i intensywnością niepewności, z jaką mierzą się decydenci — próbując wzmacniać pozytywne skutki zmian, a minimalizować ich negatywne konsekwencje.

To ważna obserwacja, bo politycy, prezesi, rynki finansowe i zwykli ludzie mają jedną wspólną cechę: nie znoszą radykalnej niepewności. Ona podważa sens ich działania i sprawia, że realizacja celów wydaje się niemożliwa.

Opór motorem postępu Pięć sposobów, w jakie liderzy mogą przekuć opór w postęp

Umiejętne reagowanie na opór lub sceptycyzm ze strony podwładnych to jedna z najważniejszych kompetencji, jakie może posiadać lider. Szczególnie w okresach zmian, takich jak powrót do biura po pandemii. Sprzeciw może dotyczyć poszczególnych decyzji lub całej polityki organizacyjnej oraz przybierać bardzo różne formy. Sięgają one od wyrażania wątpliwości i zadawania pytań, po otwarty opór, a nawet sabotaż.

zaufanie do AI Czy ufam, bo brzmi mądrze? Zaufanie poznawcze w interakcji człowiek–AI

Sztuczna inteligencja coraz częściej staje się naszym „domyślnym doradcą”. Pomaga nam w zakupach, decyzjach kadrowych czy diagnostyce medycznej. W rzeczywistości przeładowanej danymi i informacyjnym szumem AI filtruje, analizuje i podsuwa decyzje. Dla użytkownika to wygoda. Dla organizacji – potencjalna pułapka.

Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie: kiedy i dlaczego ufamy rekomendacjom AI? I czy nasze zaufanie jest efektem racjonalnego osądu, czy może jedynie złudzeniem poznawczym?

Współpraca księgowego i controllera Controller i księgowy – jak wspólnie „dopłynąć” do celu

Poznaliście mnie jako praktyka zakochanego niezmiennie w księgowości i controllingu. A jednak bywam też członkiem załogi, który… uczy się, jak nie wypaść za burtę podczas rodzinnych rejsów. Uwielbiam żeglowanie z bliskimi, ale nie ukrywam, że to nie tylko słońce, wiatr i szanty. Przede wszystkim to dla nas szkoła współpracy, zaufania i szybkiego reagowania na zmienne warunki. Na jachcie każdy ma swoją rolę, a sukces rejsu zależy od tego, czy potrafimy działać razem. I właśnie ta żeglarska perspektywa pozwala mi z dystansem, ale i z humorem spojrzeć na współczesne wyzwania w finansach – bo czy to na wodzie, czy w firmie, bez współpracy daleko nie popłyniemy.

BYOD_bring your own device BYOD wraca z nową siłą

Przez lata kojarzony z elastycznością i oszczędnościami, model Bring Your Own Device znów zyskuje na popularności – tym razem w realiach pracy zdalnej i hybrydowej. Jednak współczesne zagrożenia, zwłaszcza cybernetyczne, sprawiają, że BYOD staje się poważnym wyzwaniem strategicznym. Czy liderzy są gotowi na nowe ryzyka związane z prywatnymi urządzeniami w służbowym środowisku?

Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens

Ugrzązłeś w miejscu zawodowo? Przeniesienie się na inne, ale równorzędne stanowisko w firmie wiąże się z pewnym ryzykiem, jednak może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Wydłużony w czasie proces awansów i słabszy rynek pracy sprawiły, że wiele osób czuje, jakby utkSama kilkukrotnie zmieniałam stanowisko na równorzędne, a zdarzyło się nawet, że przeszłam „niżej” pod względem władzy i odpowiedzialności, z kilku powodów.nęło w miejscu. Rozwiązaniem może być zmiana stanowiska na inne, ale wciąż w obrębie tej samej firmy. Taki ruch może pomóc się rozwijać, pozostać zaangażowanym i zacieśniać współpracę między różnymi działami.

Grafika promocyjna w czerwonej kolorystyce prezentująca książkę dr n. med. Anny Słowikowskiej pt. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie”. Po lewej stronie znajduje się biały napis: „MIT SMRP poleca książkę dr Anny Słowikowskiej”. Po prawej stronie okładka książki z dużym sercem z wykresu EKG na tle, tytułem i nazwiskiem autorki. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie” – recenzja

Niejeden lider biznesu przekonał się zbyt późno, że największe zagrożenie dla jego imperium czaiło się nie na rynku, lecz we własnej piersi. W salach posiedzeń zarządów rzadko dyskutuje się o stanie tętnic prezesa – a przecież mogą one zaważyć na losach firmy równie mocno, co wyniki finansowe. Od lat korporacyjna kultura hołubi samopoświęcenie i żelazną wytrzymałość, przymykając oko na tlący się pod garniturem kryzys zdrowotny. Paradoksalnie ci sami menedżerowie, którzy szczycą się troską o swoje zespoły i deklarują dbałość o work-life balance, często ignorują własne symptomy i potrzeby ciała. Serce w dobrym stylu, książka dr n. med. Anny Słowikowskiej i Tomasza Słowikowskiego, stawia prowokacyjne pytanie: czy potrafisz zarządzać swoim zdrowiem równie świadomie, jak zarządzasz firmą? Autorzy nie mają wątpliwości, że zdrowie – a zwłaszcza serce – lidera to nie fanaberia, lecz strategiczny priorytet każdego człowieka sukcesu i każdej organizacji.

Multimedia
Myśli czy tylko udaje? O tym, czego AI długo jeszcze nie opanuje

Choć dzisiejsze generatywne modele językowe świetnie symulują wzorce językowe, to daleko im do prawdziwej inteligencji. Nie mają świadomości ani zdolności do adaptacji. Takie wnioski płyną z rozmowy Iwo Zmyślonego z Pawłem Szczęsnym z Neurofusion Lab, który podkreśla, że nadużywanie antropomorfizujących określeń („AI myśli”, „uczy się”) wynika głównie z marketingu i prowadzi do fałszywych oczekiwań. Krytykuje przy okazji pojęcie „halucynacji AI”, wskazując, że błędy modeli są nieuniknione ze względu na ich budowę. Ostatecznie AI może przynieść znaczące korzyści biznesowi, ale tylko gdy rozumiemy jej rzeczywiste możliwości i ograniczenia.

Pomoc AI przy podejmowaniu decyzji
Jak AI może pomóc podejmować lepsze decyzje pod presją?

Dane firmy Oracle wskazują, że aż 85% menedżerów doświadcza stresu decyzyjnego, a 75% z nich deklaruje dziesięciokrotny wzrost liczby podejmowanych decyzji w ciągu ostatnich trzech lat. Wsparcie ze strony sztucznej inteligencji wydaje się więc atrakcyjną alternatywą przy ciągłej pracy pod presją. Prawdziwy sukces w zarządzaniu zależy jednak od świadomego połączenia potencjału AI z ludzkimi możliwościami, takimi jak intuicja, doświadczenie i umiejętności interpersonalne.

Co potrafi AI, działając pod presją?

Potencjał technologiczny wzrasta z roku na rok. Sztuczna inteligencja, która jeszcze niedawno stanowiła bardziej symbol rozwoju niż realne wsparcie w codziennych obowiązkach, stała się obecnie powszechnym narzędziem pracy. W jakich obszarach wykorzystuje się ją najczęściej?

  • Monitoring i predykcja. Firmy takie jak Unilever wykorzystują sztuczną inteligencję do monitorowania łańcuchów dostaw w czasie rzeczywistym. Dzięki algorytmom AI możliwe jest wychwycenie anomalii, zanim doprowadzą one do poważnych konsekwencji biznesowych. Oprócz sfery biznesowej, inteligentne algorytmy są wykorzystywane w ten sposób na przykład do wykrywania na podstawie zdjęć satelitarnych powstających zagrożeń ekologicznych, które mogłyby zakłócić łańcuchy dostaw.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!