Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Opodatkowanie i regulacja gospodarki cyfrowej

11 lutego 2021 2 min czytania
Zdjęcie Paweł Górecki - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska
Paweł Górecki
Magdalena Bryś
Seth Benzell
Opodatkowanie i regulacja gospodarki cyfrowej

Streszczenie: Platformy technologiczne, takie jak Uber, Facebook czy Airbnb, funkcjonują jako wirtualne punkty kontaktu dla wielu zewnętrznych interesariuszy. Dzięki relatywnie niskim kosztom obsługi infrastruktury są łatwo skalowalne i gromadzą ogromne ilości danych. Taka sytuacja budzi obawy dotyczące ich dominującej pozycji na wielu rynkach. Opodatkowanie i odpowiednie regulacje mogą stanowić narzędzia ochrony mniejszych graczy. Seth Benzell z MIT Initiative on the Digital Economy oraz Chapman University omawia możliwe podejścia do tego zagadnienia. W swojej pracy naukowej zajmuje się problemami produktywności, zatrudnienia i nierówności, a także ekonomicznymi aspektami automatyzacji, cyfryzacji oraz zagadnieniami makroekonomicznymi, takimi jak polityka fiskalna. Jest współautorem wielu badań dotyczących reformy systemu podatkowego. Udostępniono zapis webinarium z jego udziałem, wraz z dziesięciominutową sesją pytań i odpowiedzi moderowaną przez Pawła Góreckiego, redaktora naczelnego „MIT Sloan Management Review Polska”. mitsmr.pl+3mitsmr.pl+3mitsmr.pl+3

Pokaż więcej

Platformy technologiczne takie jak Uber, Facebook, czy Airbnb działają w gruncie rzeczy na zasadzie wirtualnych punktów kontaktu dla wielu zewnętrznych interesariuszy.  Są łatwo skalowalne dzięki relatywnie niewielkim kosztom obsługi infrastruktury i zbierają ogromne ilości danych. To sprawia, że pojawiają się obawy dotyczące ich dominującej pozycji na wielu rynkach. Opodatkowanie i odpowiednie przepisy regulacyjne to sposoby na ochronę mniejszych graczy. O możliwych podejściach do tego zagadnienia mówi Seth Benzell z MIT Initiative on the Digital Economy oraz Chapman University.

Udostępniamy zapis webinarium z jego udziałem, wraz z dziesięciominutową sesją pytań i odpowiedzi moderowaną przez Pawła Góreckiego, redaktora naczelnego „MIT Sloan Management Review Polska”.

Seth w swojej pracy naukowej zajmuje się problemami produktywności, zatrudnienia i nierówności.  W kręgu jego zainteresowań są także ekonomiczne aspekty automatyzacji, cyfryzacji, ale też zagadnienia makroekonomiczne takie jak polityka fiskalna. Jest współautorem wielu badań dotyczących reformy systemu podatkowego.

To i kolejne bezpłatne webinaria z ekspertami MIT to zapowiedź III Kongresu MIT Sloan Management Review Polska, który odbędzie się już 21‑22 kwietnia 2021 roku. Następne spotkanie z ekspertem MIT zaplanowaliśmy na 25 marca.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!