Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak pozyskać talenty niezbędne do cyfrowego rozwoju firmy?

Popyt na pracowników IT w 2022 roku był aż o 183% wyższy niż rok wcześniej – wynika z badania Just Join IT Raport wynagrodzeń i realnych zarobków w IT 2022. Wiele wskazuje na to, że firmy w inwestycjach w rozwój nowych technologii upatrują szansę na przetrwanie w kryzysie. By ten plan się powiódł, potrzebne będą im jednak talenty. Gdzie i jak ich szukać?

Kiedy latem minionego roku publikowaliśmy na łamach „ICAN Management Review” badanie Sztuka przetrwania na rynku inflacyjnym, 52% badanych wskazywało, że traktuje wzrost cen i niepewność wynikającą z toczącej się w Ukrainie wojny zarówno jako zagrożenie, jak i szansę. Gdy w kolejnym kroku zapytaliśmy ich o to, jak przygotowują się na skutki tej sytuacji gospodarczej i jak mają zamiar wykorzystać tę „szansę”, wśród najczęściej wskazywanych odpowiedzi znalazła się „cyfryzacja i automatyzacja procesów” (50% badanych firm podejmuje działania w tym zakresie).

Mimo coraz trudniejszej sytuacji gospodarczej i finansowo niełatwych czasów w wielu branżach pracownicy związani z nowymi technologiami cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Popyt na pracowników IT oznacza także, że konkurencja o talenty z tej branży nadal będzie zacięta. Wiele wskazuje na to, że dziś część firm szuka ratunku przed mackami kryzysu, optymalizując koszty działalności przy użyciu rozwiązań technologicznych. By ta strategia zakończyła się sukcesem, potrzebni będą im najlepsi specjaliści.

„W latach 2020–2021, z powodu wielkiej niewiadomej związanej z rozwojem pandemii COVID‑19, wiele firm wstrzymało budżety na rekrutacje. Począwszy od globalnych korporacji, przez mniejsze międzynarodowe podmioty, aż po lokalne przedsiębiorstwa, firmy były ostrożne i bardzo często zawieszały zaplanowane projekty IT. Kiedy było już wiadomo, że można działać z covidem w tle, wszyscy masowo zaczęli powracać i realizować wstrzymane uprzednio plany. W roku 2022 budżety się podwoiły, bo poza znalezieniem pracowników do przywróconych do życia projektów, trzeba było zwiększyć zatrudnienie na nowe stanowiska. Stąd nagłe poszukiwania specjalistów, których notabene w czasie covidu firmy niekiedy zwalniały” – mówi Karolina Kołosowska, Head of People w Just Join IT.

Gdzie znaleźć talenty, które przyspieszą cyfryzację w twojej firmie?

Traffit, dostawca platformy do pozyskiwania i zarządzania talentami, na podstawie danych z ponad 600 tys. aplikacji użytkowników szukających zatrudnienia w IT, opracował raport Gdzie polska branża IT szukała kandydatów w 2022 roku?. Wynika z niego, że najwięcej, bo aż 56,6% kandydatów, aplikowało o pracę w tej branży przez LinkedIn. Na kolejnym miejscu, z wynikiem 16,1%, znalazły się aplikacje wyłonione z opracowanej przez działy HR bazy kandydatów (zazwyczaj tworzy się je na podstawie list kandydatów z poprzednich rekrutacji, którzy z różnych powodów w przeszłości nie zostali zatrudnieni, ale wyrazili zgodę na wykorzystanie ich danych podczas kolejnych rekrutacji). W raporcie podano, że koszt pozyskania jednej aplikacji w 2022 roku wyniósł nawet ok. 122 zł. Nic zatem dziwnego, że każdą z nich pracodawcy chcą maksymalnie wykorzystać, wracając do kandydatów w kolejnych rekrutacjach. Na następnych miejscach w zestawieniu znalazły się także portale pracy takie jak: Just Join IT (na portalu pozyskano 9,1% kandydatów), Pracuj.pl (8%), Rocket Jobs (4,6%) i No Fluff Jobs (3,6%).

Które z wymienionych kanałów pozyskiwania talentów są jednak najbardziej skuteczne? Kandydaci, którzy ostatecznie zasilali szeregi firm, najczęściej rekrutowani byli przez własną bazę (38,6%) i LinkedIn (33,7%), a dopiero w dalszej kolejności przez portale pracy (24,2%) i rekomendacje (3,4%). Wynik ten dowodzi, że przewagę w pozyskiwaniu talentów mają ci, którzy dbają, by zbierać informacje również o takich kandydatach, dla których w danym momencie nie ma miejsca w organizacji. Taką bazę tworzyć można jednak na podstawie szeregu innych kanałów pozyskiwania danych. Traffit przyjrzało się bliżej temu, skąd pochodziły kandydatury odnotowane w ten sposób przez firmy. Okazało się, że wśród 50% aplikacji, których pochodzenie udało się jednoznacznie zidentyfikować, 18,8% pochodziło z portali pracy, 21% z LinkedIn, 4,8% spłynęło do firm za pośrednictwem zakładki „kariera” na ich stronie internetowej, a 5,3% pochodziło z rekomendacji.

Ile kliknięć dzieli cię od pozyskania kandydata?

Więcej światła na proces rekrutacji ze strony kandydata rzuca także raport Edisondy, firmy projektującej systemy biznesowe. Publikację W ile kliknięć? Jak szybko zaaplikujesz o pracę w Europie? opracowano na podstawie pomiaru czasu wypełnienia formularzy aplikacyjnych, co dostarcza informacji o tym, jak je tworzyć i co ma pozytywny wpływ na UX (user experience) w czasie rekrutacji. Okazało się, że wśród europejskich platform, przez które kandydaci najsprawniej mogą aplikować o pracę, znalazły się aż dwa przykłady z Polski. Tylko dziewięć kliknięć – tyle wystarczy, by aplikować o pracę na stronach Just Join IT i pracuj.pl!

Po przeanalizowaniu wyników testów doświadczenia użytkowników korzystających z europejskich platform z ogłoszeniami o pracę, badacze z Episondy stworzyli zestaw dobrych praktyk konstruowania formularzy, które podnoszą ich skuteczność w pozyskiwaniu talentów. Wśród nich znalazły się punkty takie jak:

  • przejrzyste wyróżnienie (np. na czerwono) pól koniecznych do wypełnienia,

  • graficzna wizualizacja postępu wypełniania formularza,

  • wyraźnie widoczne przyciski i kontekstowe ikony obszarowe (np. tematycznie łączące jeden element formularza, tj. edukacja czy doświadczenie zawodowe),

  • użycie widżetów umożliwiających kandydatowi sprawdzenie stopnia dopasowania jego umiejętności do oferty,

  • zestawienia np. umiejętności najlepszych kandydatów lub stopnia popularności oferty pracy),

  • utworzenie pola do podlinkowania swoich profili w social mediach.

Wnioski wobec tego są następujące: jeśli chcemy przy jak najmniejszych kosztach pozyskać jak najlepszych kandydatów z branży IT, którzy wesprą cyfrowy rozwój firmy, warto zainwestować w prowadzenie ich bazy, aktywność firmy oraz jej rekruterów na LinkedIn, a także user experience procesu aplikacji. Zwłaszcza że wiele wskazuje na to, iż wyścig o talenty prędko się nie skończy. „Rynek pracy w IT wciąż się rozwija, choć nie w tak zawrotnym tempie jak miało to miejsce w roku poprzednim. Zwiększają się możliwości wykorzystania chmury, a kolejne produkty oparte na AI rosną jak grzyby po deszczu. Masa start‑upów technologicznych walczy o klienta, a każdy z nich potrzebuje programistów. Myślę, że w kolejnych latach będziemy obserwować dalszy stabilny rozwój rynku pracy IT, także w Polsce” – podsumowuje Kołosowska.

Maria Korcz

Redaktorka "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review".


Najpopularniejsze tematy