Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Na jakie trendy pracodawcy powinni zwrócić uwagę w 2023 roku?

Rok 2022 zbliża się ku końcowi, więc coraz częściej zastanawiamy się, co przyniesie kolejne 12 miesięcy. Jaki będzie rok 2023 dla pracodawców i pracowników? Przyglądamy się trendom wynikającym z badań w zakresie HR, na które warto zwrócić uwagę.

Choć zmiana daty w kalendarzu to jedynie symbol, lubimy traktować ją jako zwiastun większej zmiany. Na tej podstawie próbujemy przewidzieć, co przyniesie nowy rok i wiążemy z nim nadzieję na lepszą przyszłość. Nie inaczej postępuje świat biznesu. Przyglądamy się więc temu, co w przeddzień Nowego Roku mówi on o trendach na rok 2023 i opisujemy te, które warte są uwagi liderów.

Praca w pracy i po pracy

Jednym z trendów, który na 2023 rok przewiduje firma Deel, jest wzrost liczby pracowników zatrudnionych na więcej niż jednym etacie. „Pracownicy zdalni wykorzystują elastyczność home office do podejmowania wielu zleceń, lub nawet zatrudniania się na kilka etatów naraz” – podaje Deel w ostatnim komunikacie dla prasy i zaznacza, że popularność takich rozwiązań związana jest niewątpliwie z rosnącymi kosztami życia, które dla części Polaków oznaczają wzrost oczekiwań względem zarobków, a dla innych problemy z utrzymaniem się z dotychczasowej pensji. Jako że nic nie zapowiada, by w 2023 sytuacja makroekonomiczna w Polsce wróciła do normy, należy się spodziewać, że osób pracujących w więcej niż jednej firmie będzie przybywać. Według Deel obok pracy na kilka etatów popularność, zwłaszcza wśród młodych pracowników, zdobywa także sukima (z japońskiego „wolna chwila”), czyli praca podczas przerwy… w innej pracy, np. nad zlecaniami zdobytymi w dedykowanej temu aplikacji.

Spośród ponad 700 praktyków HR, zbadanych jesienią tego roku przez agencję Grow (Raport #TrendyHR_2023), aż 82% zadeklarowało, że w minionym roku problem z pozyskaniem talentów wzrósł, a 77%, że problem ten pogłębi się w nadchodzącym roku. Wobec tego ten, kto szuka dodatkowego źródła finansowania, nie powinien mieć kłopotów z jego znalezieniem. Co to jednak oznacza dla pracodawców? Przede wszystkim większe ryzyko zmęczenia, a co za tym idzie – wypalenia i popełniania błędów przez pracowników.

Pandemia nadal nie da o sobie zapomnieć

Trudno pracę zdalną, obecną z nami już trzeci rok, określić mianem trendu na rok 2023. Warto jednak przyjrzeć się temu, jak ewoluuje jej forma. Według Deel firmy będą coraz częściej powoływać liderów, których zadaniem będzie wyłącznie prowadzenie jej nadzoru w organizacji. Do zadań takiej osoby należeć ma przede wszystkim zarządzanie zespołami rozproszonymi, organizowanie spotkań na żywo, pogodzenie pracy specjalistów znajdujących się w różnych strefach czasowych i korzystanie z narzędzi do skutecznej komunikacji wewnętrznej.

Apetyt pracowników, jeśli chodzi o pracę zdalną, rośnie w miarę jedzenia. Z badania agencji Grow wynika, że w minionym roku o 5 punktów procentowych więcej osób niż w 2021 roku oczekuje pracy zdalnej jako benefitu. Wbrew pozorom nie jest ona jednak w czołówce oczekiwań. Najbardziej pożądane są za to m.in. karta lunchowa, dofinansowanie szkoleń i dofinansowanie urlopu. Co ciekawe, największy wzrost wśród benefitów (z 32% w 2021 do 46% w 2022) odnotowała właśnie karta lunchowa, która wysunęła się na prowadzenie w rankingu najbardziej pożądanych benefitów, co może być wynikiem wzrostu cen żywności.

Oczekiwania pracowników, wyzwania zespołów HR

Według raportu People at Work 2022: A Global Workforce View, ADP Research Instititute, które w publikacji o trendach na 2023 rok przywołuje Worksmile, 7 na 10 pracowników pragnęłoby większej elastyczności w kwestii czasu pracy. Z innego badania przywołanego przez Worksmile wynika, że 52% pracowników deklaruje, iż pandemia sprawiła, że zaczęli zastanawiać się nad sensem swojej pracy. Przed liderami i zespołami HR stoi zatem nie lada wyzwanie, by pomóc im go odnaleźć. Sens pracy jest bowiem ściśle związany z zaangażowanym. Skupienie uwagi na nim, według badanych w raporcie agencji Grow, będzie najważniejszym aspektem zarządzania organizacją – za taki wskazało go o 10 punktów procentowych więcej osób, niż przed rokiem, co pozwoliło mu wyprzedzić, dominującą wśród zmartwień HR do tej pory, rywalizację o talenty.

Natomiast w zespołach, które zatrudniają pracowników z różnych części świata, popularność zdobywają elastyczne święta, czyli przekazanie pracownikom możliwości wykorzystania „świątecznych” dni wolnych w dowolnym momencie, tak by nie narzucać im urlopu wyłącznie  wtedy, kiedy święta obchodzi się w kraju pracodawcy. Dla przykładu, wyznawcy prawosławia, do których należy m.in. duża część Ukraińców, święta obchodzą od 7 do 9 stycznia. Warto wziąć to pod uwagę również dlatego, że nieustannie coraz większe znaczenie dla pracowników ma wspieranie ich różnorodności.

Maria Korcz

Redaktorka "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review".

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy