Maria Korcz
Redaktorka "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review".
Jak nie bać się sztucznej inteligencji i nauczyć się z nią współpracować?
Czy istnieje technologia, która ma szansę w najbliższym czasie zachwycić nas tak, jak zrobił to Chat GPT? W jakim stopniu realne są obawy o to, że maszyny zabiorą nam pracę? Jakich cech osobowości wymaga zarządzanie nowymi technologiami? O innowacyjności i zarządzaniu nią w dynamicznie zmieniającym się świecie rozmawiamy z Achillesem Georgiu.
Jak pozyskać talenty niezbędne do cyfrowego rozwoju firmy?
Popyt na pracowników IT w 2022 roku był aż o 183% wyższy niż rok wcześniej – wynika z badania Just Join IT Raport wynagrodzeń i realnych zarobków w IT 2022. Wiele wskazuje na to, że firmy w inwestycjach w rozwój nowych technologii upatrują szansę na przetrwanie w kryzysie. By ten plan się powiódł, potrzebne będą im jednak talenty. Gdzie i jak ich szukać?
Jak wspierać motywację wewnętrzną w czasach globalnego spadku zaangażowania
Jednym z największych zmartwień liderów jest dziś niski poziom zaangażowania pracowników. Według ostatnich badań Instytutu Gallupa w Polsce wynosi on zaledwie 14%. Dr Malwinę Puchalską-Kamińską, psycholożkę i trenerkę biznesu z SWPS, zapytaliśmy o to, jak firmy mogą budować zaangażowanie, koncentrując się na jednostce i jej motywacji wewnętrznej. Rozmawia Maria Korcz.
Prof. Heskett: „Trzech na czterech menedżerów uważa, że kultura organizacyjna ich firmy wymaga naprawy”
James Heskett jest emerytowanym profesorem Harvard Bussines School, doradcą biznesowym i autorem książek poświęconych zarządzaniu. W jednym ze swoich badań odkrył, że firmy, które reprezentują elastyczne kultury organizacyjne osiągają lepsze wyniki finansowe. Zapytaliśmy go o to, jak kształtować kulturę organizacyjną w niepewnych czasach i dobie hybrydowych modeli pracy.
Język ma znaczenie. Włączająca komunikacja w inkluzywnej organizacji
O rolę inkluzywnej komunikacji w organizacjach zapytaliśmy Ewelinę Moroń, twórczynię słownika feminatywów, i Magdalenę Pilarską, employer branding menedżerkę z BNP Paribas Bank Polska. Rozmawia Maria Korcz.
Firma bez biura. Jak nią zarządzać?
Firma ReJobs powstała siedem lat temu i od początku swojego istnienia pracuje zdalnie. Nigdy nie miała własnego biura i na razie nie zamierza go mieć. Co jest kluczem do efektywnej pracy w takiej formule? Co robią liderzy, żeby podtrzymać motywację jej pracowników? Z Moniką Maćkiewicz, CEO ReJobs oraz recruitment manager w Hortex, rozmawia Maria Korcz.
(Nad)ludzkie zdolności nowych technologii. Jak mogą przydać się w firmie?
Nowe technologie rewolucjonizują życie we wszystkich zakątkach świata i zmieniają sposób funkcjonowania firm. Przedstawiamy najciekawsze innowacje, które mogą już niebawem przydać się w biznesie.
LinkedIn w Polsce rośnie. Jak znaleźć sobie na nim miejsce?
Social media szybko ewoluowały z platform do kontaktu ze znajomymi na ważne kanały sprzedaży, networkingu i budowania marki. Kiedy coraz więcej użytkowników rezygnuje z kont na Facebooku, a Instagram osiągnął próg nasycenia influencerami, LinkedIn staje się coraz bardziej atrakcyjną przestrzenią dla biznesu.
Już 86% Polaków martwi się o klimat. Jak zmienia to ich decyzje zakupowe?
Wiadomo, że konsumenci oczekują od firm działań, które będą (co najmniej) neutralne środowiskowo. Coraz więcej wiemy też o tym, w jakim stopniu wpływa to na ich decyzje zakupowe. Prawie 90% Polaków deklaruje, że obawia się kryzysu klimatycznego, a za tą obawą podążają konkretne zmiany w ich decyzjach konsumenckich.
Na jakie trendy pracodawcy powinni zwrócić uwagę w 2023 roku?
Rok 2022 zbliża się ku końcowi, więc coraz częściej zastanawiamy się, co przyniesie kolejne 12 miesięcy. Jaki będzie rok 2023 dla pracodawców i pracowników? Przyglądamy się trendom wynikającym z badań w zakresie HR, na które warto zwrócić uwagę.
Merry Crisis, czyli nieświąteczne nastroje na święta
Merry Crisis and a Happy New Fear – głosiło graffiti, które w 2008 roku podczas zamieszek w Atenach pojawiło się na murach greckiego Banku Narodowego. Po 14 latach slogan powraca, nabierając nowego znaczenia.
Rekrutacja, która przyciąga kandydatów. Jak to robić?
Choć kryzys wywołany wysoką inflacją i wojną w Ukrainie coraz bardziej daje się odczuć pracodawcom i zmusza ich do szukania oszczędności m.in. w kosztach zatrudnienia, rywalizacja o najlepszych pracowników nie schodzi na drugi plan. To oni mogą być dla firm szansą na przejście suchą nogą przez kryzys.
Rasmus Hougaard: „Gdy jesteś liderem, musisz rozdzielać empatię od współczucia”
Założyciela oraz CEO Potential Project, autora bestsellerów w zakresie zarządzania i wykładowcę biznesowego Rasmusa Hougaarda zapytaliśmy o to, jak otoczenie biznesowe zmienia dziś paradygmat przywództwa i o czym muszą pamiętać liderzy stojący na czele zespołów w czasach nieustającej niepewności. Rozmawia Maria Korcz.
Quiet quitting – dlaczego wszyscy nagle o nim mówią?
Od kilku tygodni biznesowe portale i użytkownicy mediów społecznościowych na potęgę rozpisują się o zjawisku zwanym quiet quitting. Ale czy ciche odejścia faktycznie mają miejsce i czy ten trend, o ile rzeczywiście istnieje, powinien martwić pracodawców?
Workation – droga do balansu czy wypalenia?
Połączenie pracy z wakacjami znane jest nie od dziś, ale do tej pory częściej kojarzyło się z pracą podczas urlopu niż z podróżowaniem mimo jego braku. Wskutek pandemii zrodził się jednak trend workation, czyli łączenia pracy z urlopem wypoczynkowym. Czy takie połączenie wprowadza w życie zawodowe balans, czy wręcz przeciwnie, jest prostą drogą do wypalenia zawodowego?
To już najwyższy czas, by zadbać o strategię ESG twojej firmy
Na czym polega przejście od CSR do ESG? Jakie zmiany prawne czekają nas w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu? Jak Polska plasuje się na tle świata pod względem raportowania pozafinansowego? Na te i inne pytania w podcaście „O biznesie” odpowiada Liliana Anam, założycielka firmy CSRinfo. Rozmawia Maria Korcz.
Co Global Gender Gap Report 2022 mówi nam o rynku pracy?
Razem z Olgą Kordys-Kozierowską, CEO fundacji Sukces Pisany Szminką, przyglądamy się danym z opublikowanego niedawno przez Światowe Forum Ekonomiczne raportu Gender Gap 2022 i zastanawiamy nad tym, co mówią one o sytuacji kobiet na polskim rynku pracy. Rozmawia Maria Korcz.
Różnorodność: warto stawiać sobie mierzalne cele
O zarządzaniu różnorodnością i inkluzywnością opowiada Daria Gostkowska, Dyrektorka Wykonawcza Obszaru Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Banku BNP Paribas. Rozmowa jest częścią badania jakościowego, którego wyniki ukażą się w 17 numerze „ICAN Management Review”. Wydanie to będzie poświęcone tematyce Diversity&Inclusion w polskim biznesie.
Sukcesja czy zewnętrzny menedżer. Komu powierzyć stery firmy rodzinnej?
Firmy rodzinne, które były zakładane u progu lat 90. XX wieku, dziś są już dojrzałe. Mają mocne fundamenty i głęboko zapuszczone korzenie – szczególnie w kontekście życia gospodarczego lokalnej społeczności. Dla wielu założycieli nadszedł moment, by zacząć myśleć o tym, kto przejmie stery.
Jak kobiety zmieniają branżę technologiczną
Ulrika Jägare oraz Marie Hogan w podcaście „MIT Sloan Management Review Polska” opowiedziały o technologiach, nad którymi pracują oraz o sytuacji kobiet w technologicznym biznesie.