Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko Zmiany klimatyczne Wzrost znaczenia raportowania wpływu na środowisko

Unijne regulacje w zakresie raportowania będą oddziaływały na przedsiębiorstwa poza granicami Europy, wymagając od nich informowania o ich wpływie na środowisko daleko poza granicami UE.

Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko? ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko?

Nowe zasady zrównoważonego rozwoju zobowiązują marki konsumenckie do przyjęcia odpowiedzialności za skład swoich produktów. Niestety wiele firm wciąż nie znajduje drogi w tej nowej rzeczywistości.

Nowe regulacje wprowadzane w Europie i Stanach Zjednoczonych, nakładające na przedsiębiorstwa obowiązek dbałości o wpływ, jaki ich produkty wywierają na środowisko w całym cyklu swojego życia, zmuszają firmy do stawienia czoła brakowi wiedzy i ograniczonej znajomości substancji chemicznych obecnych w ich łańcuchu dostaw.

Europejski Zielony Ład wraz ze związanym z nim planem działań dla gospodarki obiegu zamkniętego, zatwierdzonym w marcu 2020 roku, oraz nowo zaproponowane regulacje dotyczące ekologicznego projektowania w sektorze mody i tekstyliów, a także dyrektywa w sprawie dokładania należytej staranności w kwestii zrównoważonego rozwoju organizacji, nałożą na firmy obowiązek informowania o potencjalnych rodzajach ryzyka związanych z nieposzanowaniem praw człowieka oraz negatywnym wpływem na środowisko naturalne wywołanym ich działalnością. Zasady te będą miały zastosowanie na wszystkich etapach cyklu życia produktu, rozpoczynając od opracowania receptur składników i materiałów, poprzez produkcję i dystrybucję, aż po recykling i utylizację.

W Stanach Zjednoczonych cztery stany – Kalifornia, Kolorado, Maine oraz Oregon – wprowadziły przepisy w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów w kwestii opakowań, która stanie się kluczowym elementem przyszłych regulacji dotyczących łańcucha dostaw Scope 3, ustanowionych przez Amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Poza wspomnianymi przepisami coraz więcej nowych regulacji wprowadzanych na całym świecie skupia się na pozyskiwaniu surowców i ich recyklingu, bezpieczeństwie globalnych łańcuchów dostaw oraz ochronie praw pracowników i praw człowieka. Te przepisy stanowią wyzwanie dla marek zajmujących się produkcją, promocją i sprzedażą odzieży, kosmetyków i zabawek, bo to te przedsiębiorstwa często nie znają dokładnych składów chemicznych swoich wyrobów.

W związku z ewoluującymi przepisami marki odzieżowe są zmuszone do zmiany wykorzystywanych do produkcji surowców, barwników i różnych substancji chemicznych, które przyczyniają się na przykład do wylesiania i zanieczyszczania środowiska. Dodatkowo firmy muszą zagwarantować możliwość monitorowania tych substancji w każdym ogniwie łańcucha dostaw.

Analiza formuły chemicznej elementu garderoby jest skomplikowana, zwłaszcza gdy substancje i materiały, które wchodzą w skład pojedynczego produktu, pochodzą od różnych dostawców i są do niego dodawane na różnych etapach produkcji. Przykładowo, zwykła para dżinsów składa się z kombinacji tkanin, barwników, zmiękczaczy, enzymów rozjaśniających, środków biobójczych i konserwujących, dostarczanych w wielu postaciach przez licznych producentów. Wymagają przy tym zastosowania rozmaitych metod obróbki. Każdy z tych składników może stanowić potencjalne zagrożenie dla środowiska w różnych momentach łańcucha dostaw, a także w całym cyklu życia produktu.

Czy Polacy rzeczywiście stawiają na produkty ekologiczne?
Magazyn
Zrównoważony rozwój Czy Polacy naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ankieta przeprowadzona przez redakcję „MIT Sloan Management Review Polska” na platformie LinkedIn miała na celu zbadanie, w jakim stopniu ekologiczny aspekt produktów wpływa na decyzje zakupowe konsumentów i ich podejście do zrównoważonego rozwoju. W głosowaniu wzięli udział głównie menedżerowie oraz profesjonaliści z różnych branż, co pozwoliło uzyskać perspektywę osób z doświadczeniem biznesowym. Do ankiety wybrano pięć typów konsumentów, które scharakteryzowali autorzy artykułu Czy konsumenci naprawdę wybierają ekologiczne produkty?

Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe Transformacja organizacyjna Ustal ambitne, ale realistyczne cele środowiskowe

Do jakiego stopnia firmy mogą oddalać się od realiów biznesowych, wyznaczając główne cele dotyczące obniżania emisji dwutlenku węgla?

Najnowsze w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Niespodzianka: Zrównoważony rozwój korporacyjny nie umarł

Co roku, w czasie zbieżnym z obradami Zgromadzenia Ogólnego ONZ — najwyraźniej po to, by zapewnić maksymalne korki uliczne — tysiące osób zjeżdża do Nowego Jorku, by rozmawiać o klimacie. Ponad tysiąc wydarzeń odbywających się na Manhattanie w ramach Tygodnia Klimatycznego stanowi swoisty barometr tego, jak radzimy sobie z największym zagrożeniem dla ludzkości.

We wrześniu dołączyłem do tego wydarzenia jako prelegent, moderator i uczestnik (a także częsty pasażer metra). Miałem okazję zobaczyć kilka z jego najciekawszych momentów — między innymi „antypanel” dyrektorów generalnych w Deloitte, podczas którego jeden CEO był najpierw przepytywany, a następnie sam przejmował rolę prowadzącego i zadawał pytania innemu dyrektorowi. Z mojej strony poprowadziłem rozmowę z trzema dyrektorami finansowymi z bardzo różnych branż, by poznać ich perspektywę na temat zrównoważonego rozwoju korporacyjnego oraz sposobów, w jakie liderzy ds. ESG mogą najskuteczniej angażować CFO. Skala wydarzeń była imponująca — organizatorzy spodziewali się ponad 100 tysięcy uczestników.

Wady i zalety „rozwoju gospodarczego”

Istnieją dwa spojrzenia na temat rozwoju. Pierwsze głosi, że wzrost gospodarczy to droga do dobrobytu, dlatego firmy i gospodarki powinny uczynić go swoim głównym celem. Drugie, że obsesja na punkcie wzrostu gospodarczego jest niczym nowotwór toczący społeczeństwo, pochłaniając naszą planetę i jej zasoby, czyniąc ją niezdatną do życia dla człowieka.

Które z tych twierdzeń jest prawdziwe? Pierwsze? Drugie? A może oba?

To złożony temat, ale taki, z którym musimy się zmierzyć w świecie stawiającym czoła egzystencjalnym wyzwaniom, takim jak zmiana klimatu, nierówności społeczne oraz presja na zasoby naturalne.

Dlaczego musimy, powinniśmy i chcemy działać na rzecz klimatu

Czy to wymaga wyjaśnień, dlaczego należy działać w sprawie zmian klimatu? Oto trzyczęściowy system, który pomoże przekonać firmy i ich liderów do podjęcia działań.

Walka o to, by firmy zaczęły poważnie traktować zrównoważony rozwój, jest w zasadzie zamkniętą sprawą. Nawet w obliczu ruchu „anty-ESG”, zjawiska charakterystycznego głównie dla Stanów Zjednoczonych, niemal nie ma już dużych organizacji na świecie, które podważałyby potrzebę zajmowania się kwestiami środowiskowymi i społecznymi. (ExxonMobil, firma, która przez dekady usiłowała utrudnić dostęp do badań o zmianach klimatu, napisała w jednym z ostatnich raportów: „Walka z ubóstwem i zmianami klimatu znalazłaby się na szczycie listy najważniejszych wyzwań stojących przed ludzkością”).

Partnerstwo na rzecz neutralności klimatycznej w polskim przemyśle

W obliczu rosnących wyzwań klimatycznych i transformacji energetycznej Henkel i BASF pokazują, że innowacje technologiczne oraz współpraca branżowa mogą realnie obniżać emisje i wspierać gospodarkę w drodze ku neutralności klimatycznej.

Zmiany klimatyczne to jedno z największych wyzwań współczesności. Skuteczne przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom wymaga zaangażowania zarówno biznesu, jak i konsumentów. Polska stoi w tym kontekście przed szczególnym zadaniem: nasza energetyka opiera się w dużej mierze na starzejących się blokach węglowych. Rosnące ceny paliw kopalnych oraz konieczność przejścia na odnawialne źródła energii sprawiają, że musimy zbudować zdywersyfikowany miks energetyczny. Ważnym elementem tej transformacji jest biomasa, która – przy odpowiednim wsparciu technologicznym, regulacyjnym i finansowym – wspiera redukcję emisji, zwiększa niezależność energetyczną kraju oraz umożliwia powstawanie bardziej zrównoważonych produktów przemysłowych.

Premium
Droga do neutralności klimatycznej. Ograniczanie emisji to gra zespołowa

BASF i Henkel, giganci sektora chemicznego, musieli zacząć współpracować, by zrealizować zobowiązanie osiągnięcia zerowej emisji netto. Strategie, które wypracowali, mogą przydać się innym firmom podczas zielonej transformacji.

Niezależnie od tego, czy kierują nimi przepisy, czy sumienie, wiele dużych organizacji zobowiązało się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w ramach ogólnoświatowych wysiłków na rzecz walki z globalnym ociepleniem. Jest to szczególnie trudne dla firm przemysłowych, mających energochłonne procesy produkcyjne lub sprzedających produkty, które zużywają dużo energii podczas eksploatacji. Programy i dyrektywy Unii Europejskiej jednoznacznie stawiają na identyfikację, monitorowanie i ograniczanie emisji dwutlenku węgla. Regulacje unijne zmuszają europejskie organizacje do szybszego odchodzenia od paliw kopalnych, niż ma to miejsce w Ameryce Północnej, co przekłada się na realne postępy w działaniach transformacyjnych.

Przeprowadziliśmy badanie obejmujące dwie największe europejskie firmy chemiczne – BASF i Henkel. Nawet w wyjątkowo trudnym sektorze przemysłowym osiągnęły one znaczne postępy w redukcji emisji gazów cieplarnianych. W tym artykule przedstawimy, w jaki sposób ambitne cele wyznaczone przez zarządy przekładają się na konkretne działania wdrażane w poszczególnych działach. Szczególnie ważną rolę odgrywa współpraca z partnerami na wszystkich etapach łańcucha wartości.

Lider przyszłości. Przemysł jako siła napędowa transformacji klimatycznej

Sektor cementowy należy do najbardziej emisyjnych gałęzi przemysłu i znajduje się w centrum globalnych wyzwań klimatycznych. W tym wymagającym otoczeniu Holcim Polska konsekwentnie realizuje strategię dekarbonizacji, traktując redukcję emisji jako filar długofalowego rozwoju operacyjnego. Maciej Sypek, prezes spółki, podkreśla rolę przywództwa, które wyprzedza regulacje, integruje innowacje z odwagą decyzyjną i konsekwentnie realizuje długoterminową strategię zgodną z celami klimatycznymi.

Wybieram MIT

Polski kapitalizm rozwijał się przez 36 lat w imponującym tempie, szybciej niż w większości krajów Europy. Jego fundamentem były niskie koszty pracy i energii, duży rynek wewnętrzny, wysoki poziom wykształcenia oraz stosunkowo niskie podatki. Efektem jest przynależność Polski do grona 20 największych gospodarek świata. Część tych przewag przestała jednak istnieć.

Koszty zrównoważonego rozwoju Czasami zrównoważony rozwój kosztuje więcej. I co z tego?

Wiele trafnych decyzji biznesowych wiąże się z ponoszeniem dodatkowych wydatków. Dlaczego zatem tylko w przypadku zrównoważonego rozwoju postrzega się to jako problem? Wysiłki firm na tym polu zdają się obecnie wyhamowywać, a w debacie powracają zużyte frazesy w rodzaju: „zrównoważony rozwój zawsze kosztuje więcej”. To uproszczona narracja pomijająca istotne niuanse. Tymczasem istnieją solidne biznesowe argumenty przemawiające za takimi działaniami. Dobrze zaplanowane i konsekwentnie realizowane inicjatywy proekologiczne i prospołeczne potrafią nie tylko obniżać koszty, lecz także zwiększać przychody, ograniczać ryzyka, stymulować innowacyjność oraz wzmacniać kapitał niematerialny organizacji. Krótko mówiąc – inwestycje w zrównoważony rozwój są opłacalne.

Więcej w: ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Bydgoszcz czuje zielony klimat zmian
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Bydgoszcz czuje zielony klimat zmian

Samorządy także powinny wpisać się w trend szeroko pojętej odpowiedzialności organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko. Bydgoszcz jest przykładem miasta, które aktywnie podejmuje wyzwanie działania w duchu ekologicznej transformacji i świadomie spoglądając w przyszłość, zakłada zielone okulary. ŻYJEMY W ŚWIECIE, który wśród najważniejszych wyzwań dostrzegł pilną potrzebę przejścia na odpowiedzialne gospodarowanie zasobami. Zmierzamy w kierunku zielonej transformacji, a inwestorzy […]

Materiał Partnera Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego
1 kwietnia 2023
Biznes wreszcie się zazielenia
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Biznes wreszcie się zazielenia

Trendy ekologiczne, odczuwalne skutki zmian klimatycznych, rosnące ceny energii, a także większa świadomość klientów, sprawiają, że zielona transformacja polskich firm nabiera rozmachu. Zmiana modelu gospodarczego na bardziej ekologiczny – a więc taki, w którym firmy redukują ilość odpadów, emitują mniej CO2, korzystają z odnawialnych źródeł energii i stawiają na zrównoważony rozwój – przestaje być już wyborem, a staje się koniecznością. ABY […]

Joanna Koprowska
1 kwietnia 2023
4 kroki do zrównoważonego modelu biznesowego
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

4 kroki do zrównoważonego modelu biznesowego

Coraz częściej pojawiają się nowe oświadczenia kolejnych firm, które podejmują zobowiązania proklimatyczne; firm zarządzających aktywami, które przedstawiają plany wdrażania idei dbałości o środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny, a także regulatorów zapowiadających nowe obowiązki informacyjne oraz poszerzenie zakresu odpowiedzialności producentów. Koalicje korporacji, jak na przykład Międzynarodowa Rada Biznesu przy Światowym Forum Ekonomicznym oraz US Business Roundtable, promują filozofię kapitalizmu […]

David Young Marine Gerard
10 marca 2023
Rok 2023 nie będzie łaskawy dla ESG. Tymczasem zrównoważony rozwój będzie miał się dobrze
Zrównoważony rozwój

Rok 2023 nie będzie łaskawy dla ESG. Tymczasem zrównoważony rozwój będzie miał się dobrze

O ile 2021 rok był okresem, kiedy to koncepcja ESG (skrót od angielskiego wyrażenia environmental, social, and governance; ład środowiskowy, społeczny i korporacyjny) na dobre rozgościła się w świecie finansów, o tyle rok 2022 przyniósł pewne zawirowania. I wszystko wskazuje na to, że 2023 rok będzie dla ESG jeszcze trudniejszy. Zanim zaczniemy zastanawiać się, dlaczego tak się dzieje, doprecyzujmy terminologię. […]

Andrew Winston
8 marca 2023
Jak dziś oceniać wpływ firm na społeczeństwo i środowisko
Premium
Zrównoważony rozwój

Jak dziś oceniać wpływ firm na społeczeństwo i środowisko

Czas najwyższy na zmianę podejścia do oceny działalności społecznej i środowiskowej firm. Pandemia COVID‑19, wojna w Ukrainie i trwający kryzys klimatyczny zwróciły uwagę na kluczową rolę, jaką przedsiębiorstwa mogą odegrać w rozwiązywaniu globalnych problemów. Potrzebujemy firm, które pomogą uporać się z problemami społecznymi i środowiskowymi w skali całego świata – dla dobra gospodarki, a także ludzi i planety. Jeden z czynników motywujących firmy do większej […]

Nicholas Andreou Marya Besharov
1 lutego 2023
Już 86% Polaków martwi się o klimat. Jak zmienia to ich decyzje zakupowe?
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Już 86% Polaków martwi się o klimat. Jak zmienia to ich decyzje zakupowe?

Wiadomo, że konsumenci oczekują od firm działań, które będą (co najmniej) neutralne środowiskowo. Coraz więcej wiemy też o tym, w jakim stopniu wpływa to na ich decyzje zakupowe. Prawie 90% Polaków deklaruje, że obawia się kryzysu klimatycznego, a za tą obawą podążają konkretne zmiany w ich decyzjach konsumenckich. Jak wynika z raportu Wpływ kryzysu klimatycznego na decyzje zakupowe, opublikowanego jesienią […]

Maria Korcz
11 stycznia 2023
Aplikacja, która pomoże Polakom zadbać o środowisko i walczyć ze śmieciami
Przełomowe innowacje

Aplikacja pomoże Polakom zadbać o środowisko i walczyć ze śmieciami

  Aż 78% Polaków korzysta dziś ze smartfona, który ułatwia komunikację ze światem, zapewnia rozrywkę i pomaga w codziennych obowiązkach. Od teraz urządzenie mobilne może również stać się narzędziem do walki z rosnącym zanieczyszczeniem środowiska wokół nas.   PARTEREM MATERIAŁU JEST FIRMA EcoHike UMOŻLIWIA TO NOWA aplikacja mobilna EcoHike zaprojektowana przez firmę GlobalLogic. Ma ona pomóc wszystkim osobom […]

Materiał Partnera
1 grudnia 2022
Tania i zielona mobilność
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Tania i zielona mobilność

Radykalne plany Komisji Europejskiej w zakresie ograniczeń nowo rejestrowanych aut spalinowych osobowych, jak i ciężarowych, zmierzających do zredukowania śladu węglowego transportu do zera już w 2035 roku, wpisują się w szerszą koncepcję zielonej transformacji Starego Kontynentu. W zwiększeniu konkurencyjności przedsiębiorstwa w czasach zmian przychodzi z pomocą oferta firmy Carsmile. PARTNEREM MATERIAŁU JEST FIRMA CARSMILE WDRAŻANIE ROZWIĄZAŃ z zakresu zielonej mobilności nie musi być […]

Materiał Partnera
1 grudnia 2022
Ekologiczne rozwiązania to inwestycja w konkurencyjność
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Ekologiczne rozwiązania to inwestycja w konkurencyjność

Sposoby ograniczania negatywnego wpływu działalności wytwórczej człowieka na środowisko mogą jednocześnie przynosić organizacjom korzyści. GLOBALNE TRENDY wyznaczane przez szereg organizacji międzynarodowych lub ponadnarodowych konsekwentnie prą w kierunku ograniczania wpływu działalności gospodarczej na środowisko naturalne. Choć niejednokrotnie trafiają one do masowej świadomości pod przykładem papierowych słomek, to stojąca za nimi filozofia oraz potencjalne zyski są nieporównywalnie bardziej […]

Maksymilian Semeniuk
1 grudnia 2022
Innowacje w regionach coraz bardziej zielone – liderami Pomorze, Małopolska i Mazowsze
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Innowacje w regionach coraz bardziej zielone – liderami Pomorze, Małopolska i Mazowsze

Ekologia, troska o środowisko i rozwój innowacji zajmują coraz więcej miejsca w strategiach rozwoju województw. Aby sprawdzić, jak wygląda zaangażowanie regionów Polski w zieloną transformację, Bank Millennium opracował indeks eko‑innowacyjności. Liderami zestawienia są województwa pomorskie, małopolskie i mazowieckie. Raport Eko‑indeks Millennium – potencjał eko‑innowacyjności regionów powstał we współpracy z partnerami merytorycznymi: Urzędem Patentowym RP, Akademią Górniczo‑Hutniczą w Krakowie oraz Szkołą Główną Handlową […]

Grzegorz Maliszewski
14 listopada 2022

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!