biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Kultura organizacji w trudnych czasach – 5 wskazówek dla liderów

Kultura organizacji w trudnych czasach – 5 wskazówek dla liderów

W niespokojnych czasach, a z takimi mamy ostatnio nieustająco do czynienia, największe szanse na utrzymanie się na rynku i odnoszenie sukcesów mają te firmy, które wcześniej zadbały o odpowiednią kulturę organizacji. Przedstawiamy pięć tekstów, które mogą okazać się przydatne w świecie VUCA 3.0.

1. W trakcie zmiany kultury organizacji unikaj powszechnych pułapek

Kreowanie pożądanej kultury to krytyczne zadanie w organizacji zdolnej do adaptacji, która może reagować w szybkim tempie na pojawiające się wyzwania i możliwości. Jak wyraźnie pokazała pandemia COVID‑19 oraz towarzyszące jej niepewność i złożoność, organizacje potrzebują kultur, które sprzyjają elastyczności, zdolnościom adaptacyjnym i szybkości działania.

2. Jak pielęgnować kulturę organizacyjną, gdy wszyscy pracują zdalnie

Nawet w dzisiejszym świecie, który oferuje nam mnóstwo narzędzi do współpracy online, nie są one w stanie zastąpić wspólnej rozmowy, gdy potrzeba rozwiązać problem lub wykazać się kreatywnością. Jak w takim razie opuszczenie biur wpłynie na kulturę organizacyjną, którą bardziej odczuwamy i doświadczamy, niż wyrażamy słowami? Jak menedżerowie i pracownicy mogą podtrzymywać kulturę lub skutecznie ją dostosowywać w długich okresach pracy zdalnej? Artykuł jest próbą odpowiedzi na te ważne dzisiaj pytania.

3. Kultura organizacji w trudnych czasach

Podczas swojego wystąpienia na III Kongresie MIT Sloan Management Review Polska (wkrótce kolejna IV edycja) Paulina Basta mówiła: – Na samym początku pandemii odczuliśmy, że nikt nas nie nauczył, w jaki sposób pracować zdalnie. Nie było procedur ani sprawdzonych sposobów działania. Musieliśmy zacząć sobie radzić, a tym, co nas uratowało, był dialog. Zrozumieliśmy, że to czas jest najważniejszą walutą świata i musimy wspólnie rozwiązywać problemy.

Zachęcamy do wysłuchania podcastu.

4. Kultura cyfrowa w tradycyjnych organizacjach

Dla wielu firm pracujących na przestarzałych systemach i programach (legacy companies) zmiana kultury organizacyjnej jest najpoważniejszym wyzwaniem w procesie transformacji cyfrowej. Jak uczynić firmę bardziej innowacyjną i zwinną, nie tracąc przy tym najlepszych pracowników ani nie rujnując najlepszych praktyk? Co to znaczy mieć kulturę cyfrową zgodną z wymaganiami współczesności? Na pytania odpowiadają George Westerman, Anand EswaranDeborah L. Soule.

5. Wykorzystaj sieć kontaktów między pracownikami, by zmieniać kulturę organizacji

Badania przeprowadzone przez autorów, Roba Crossa, Petera GrayaMichaela Arene'a, oraz ich doświadczenia pokazują, że wielu liderów nie zdaje sobie sprawy z potencjału sieci kontaktów pracowniczych. Dzieje się tak dlatego, że tradycyjne metody oceny kultury organizacyjnej skupiają się na szukaniu podobieństw, tymczasem tym, co łączy pracowników, nie zawsze są podobieństwa. Przeczytaj, aby przekonać się, na co zwracać uwagę, by znaleźć prawdziwych liderów zespołów i co zrobić, by wpłynąć na zmianę kultury organizacji w pożądanym kierunku.

POLECAMY TAKŻE

Staraniem ICAN Institute wydane zostały dwie książki poruszające tematy kultury organizacji oraz dobrostanu. Szczególnie teraz warte są uwagi.

Lider dobrostanu. Jak tworzyć wspierającą kulturę pracy w hybrydowym świecie

Książka Ewy Stelmasiak to przewodnik, który dostarcza metod, dobrych praktyk i inspiracji, jak zarządzać dobrostanem w organizacji. To obowiązkowa pozycja dla osób zajmujących się zawodowo HR oraz tematyką dobrostanu osobistego i organizacyjnego. Kim jest lider dobrostanu? Warto poznać odpowiedź na to pytanie i zacząć dbać o firmowy wellbeing w świadomy sposób, gdyż to właśnie w nim tkwi klucz do sukcesu pracowników, ich liderów i całej firmy!

POBIERZ FRAGMENT

Praktyczny podręcznik zarządzania kulturą firmy. Doświadczenia firm w Polsce

Maria Mycielska przygotowała obowiązkową wręcz pozycję dla osób zarządzających organizacją oraz HR. Jej książka to praktyczne wskazówki, konkretne rozwiązania i case study firm w Polsce, które pomogą zmienić kulturę organizacyjną twojej firmy w prawdziwe źródło przewagi konkurencyjnej na polskim rynku.
Odkryj kulturę organizacyjną na nowo i przekonaj się, jak dzięki niej możesz osiągać więcej!

POBIERZ FRAGMENT

Monika Żuber-Mamakis

Redaktorka ICAN Management Review Polska i MIT Sloan Management Review Polska