Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Plotka w komunikacyjnej próżni

Plotka zaczyna się tam, gdzie kończy się skuteczna komunikacja wewnętrzna. Skuteczna, czyli zapewniająca pracownikom rzetelny dostęp do pełnej informacji na każdym poziomie organizacji. Dotyczy to zarówno kontaktu w obiegu formalnym, jak i nieformalnym, o którym wiele firm zdaje się zapominać. Tymczasem komunikacją nieformalną organizacje nie tylko mogą, ale wręcz muszą zarządzać.

Komunikacja wewnętrzna przez lata funkcjonowała w cieniu działań PR, które budowały określony wizerunek firmy na zewnątrz. Jednak intensywny rozwój technologii i towarzyszące mu zmiany społeczne sprawiły, że coraz silniej słyszalną grupą interesariuszy organizacji są jej pracownicy. To przekonanie zostało dodatkowo wzmocnione przez doświadczenia pandemii z ostatniego półtora roku, a komunikacja wewnętrzna stała się kluczowa dla sprawnego funkcjonowania firmy, szczególnie w okresie zmiany. Bezpieczniej jednak mogą czuć się te organizacje, które potrafią nią zarządzić kompleksowo.

Komunikacja wypełnia przestrzeń

Do jednego z dwóch najczęściej występujących zagrożeń, które mogą ograniczać efektywność prowadzenia komunikacji wewnętrznej, zalicza się jej incydentalność. Komunikacja wewnętrzna jest funkcją zarządzania o charakterze ciągłym. Musi być głęboko osadzona w procesach zarządczych i wzmacniać je na każdym etapie realizacji. Ma za zadanie informować i angażować pracowników, a także wspierać kulturę organizacyjną i cele biznesowe firmy. Prowadzona incydentalnie nie tylko nie spełnia powyższych założeń, ale też nie budzi zaufania i zwykle jest spóźniona.

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny STUDIUM PRZYPADKU »

Gdy zapomnimy o komunikacji niejawnej… 

Lidia Zakrzewska PL

WiKi PRESS, czołowy producent gier planszowych, chce rozszerzyć biznes na gry komputerowe. Wydawca nie ma w tym obszarze żadnego know-how, dlatego szuka na rynku partnera z odpowiednią wiedzą. Jego uwagę przyciągnął start-up Games FOUR z potencjałem, ale i problemami finansowymi. Niestety, procesowi połączenia firm towarzyszą duże obawy pracowników. Po firmie krążą szkodliwe plotki.

Drugim poważnym problemem, który może wpływać na skuteczność tego obszaru, jest brak kompleksowego spojrzenia na procesy komunikacyjne w firmie. Komunikacja wewnętrzna zarządza zarówno formalnym, jak i nieformalnym obiegiem informacji. Przeciwstawianie sobie tych dwóch obszarów nie ma żadnego uzasadnienia, bowiem ich cele są zbieżne, nawet jeśli realizuje się je w różnych kontekstach. Tymczasem błędem wielu pracodawców jest niedocenianie, pomijanie, a w skrajnych przypadkach nawet zwalczanie komunikacji nieformalnej. Wynika to często z niezrozumienia, czym w istocie jest ten kanał kontaktu.

Zostało 35% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Maciej Krzysztoszek

menedżer ds. komunikacji w Grupie Amica


Najpopularniejsze tematy