Witold B. Jankowski
Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie.
Firma na sprzedażowym zakręcie
Producent paneli podłogowych zaczyna tracić udziały w rynku i ustępować pola rywalom. Właściciele szukają sposobu na powstrzymanie tego trendu i rozważają zmianę strategii oraz restrukturyzację działu sprzedaży.
Doświadczanie nieprzewidywalności
Ostatnie dwa lata w biznesie można porównać do jazdy kolejką górską. I to zaprojektowaną przez konstruktora niepozbawionego sporej dozy szaleństwa. Na starcie mieliśmy szereg wiraży związanych z pandemią. Gdy po kilku miesiącach rynki wyszły na prostą, zaczął się ostry zjazd w dół – w Ukrainie wybuchła wojna. Potem wpadliśmy na kolejne wiraże, wywołane przez rosyjski szantaż energetyczny i szok podażowy. I z rozpędu wjechaliśmy na bardzo stromy podjazd – skoczyła
inflacja. Pokazujemy, jakie są scenariusze ekonomiczne i jak przetrwać na rynku inflacyjnym.
Podejście założycielskie
Liderzy firm mają wiele powodów, by koncentrować się na wynikach krótkoterminowych. Można wśród nich wymienić choćby spowolnienie gospodarcze, presję inwestorów i niepewność jutra. Mimo to niektórzy prezesi z powodzeniem skupiają się na działaniach długoterminowych i przez wiele lat osiągają świetne wyniki. I właśnie tacy liderzy zajęli najwyższe pozycje w nowym rankingu „ICAN Management Review”.
Prezes. Przyjaciel czy wróg sprzedaży?
Szefowie firm często są przekonani o swoich niemalże magicznych mocach sprzedażowych, podczas gdy ich pracownicy nie zawsze się z tym zgadzają. Zaangażowanie wyższej kadry zarządzającej w budowanie relacji z klientami może napędzać sprzedaż, ale też ją utrudniać, a nawet uniemożliwiać. Oto co warto wiedzieć przed kolejnym spotkaniem biznesowym.
Wichry wojny
W świecie biznesu w lusterku wstecznym zawsze widać wyraźniej, niż przez przednią szybę – powiedział przed laty Warren Buffett, CEO Berkshire Hathaway. Ta ponadczasowa myśl wybitnego inwestora, cytowana od co najmniej 1994 roku, nabiera szczególnego znaczenia dzisiaj, gdy przednią szybę zasnuła mgła wojny, a firmy nie mają żadnych narzędzi, by rozwiać wszechobecne opary.
Jak boomers z milenialsem
Dziś na rynku pracy funkcjonują aż cztery generacje pracowników, a każdą z nich ukształtowały różne czasy i warunki. Każde pokolenie prezentuje odmienne postawy, oczekiwania i podejście do miejsca pracy, z czym nie radzą sobie sprawdzone dotychczas metody zarządcze.
Nowe kanały, stare wyzwania
Słowo e-commerce weszło do naszego codziennego słownika zaledwie kilkanaście lat temu. Mało kto jednak wie, że jego historia ma już pół wieku!
Zwolnij, by przyspieszyć
Niewiele firm przyjmuje do wiadomości, że nieustanne podkręcanie tempa pracy i przyjmowanie na siebie coraz większej liczby zadań nie prowadzi w długim okresie do ponadprzeciętnych wyników.
Po sukces za granicę
Gdy w 2020 roku pandemia COVID-19 sparaliżowała ruch transgraniczny, firmy działające na rynkach międzynarodowych stanęły przed widmem katastrofy. Ale już po kilku miesiącach okazało się, że globalny biznes oparł się pandemii, a polskie przedsiębiorstwa działające ponad granicami mają się całkiem dobrze.
Strategia w cieniu pandemii
Pandemia i kryzys gospodarczy przyspieszyły zmiany w zarządzaniu strategicznym. Aby zadbać o rozwój firmy w nowej normalności, liderzy też muszą zmienić swoje podejście do strategii.
Droga bez powrotu
Pandemia zmusiła kupujących i sprzedających do przejścia na technologię cyfrową na masową skalę. To, co zaczęło się jako reakcja na kryzys, stało się dziś standardem i będzie miało duże konsekwencje dla sposobu, w jaki kupujący i sprzedający będą robić interesy w przyszłości.
Twardziel o gołębim sercu
W sierpniu 1914 roku podróżnik Ernest Shackleton wypłynął na pokładzie Endurance z Wielkiej Brytanii z zamiarem dopłynięcia do Antarktydy, zdobycia bieguna południowego i przebycia kontynentu aż do przeciwległego brzegu...
Strategia, czyli taktyka
„Strategia bez taktyki jest najwolniejszą drogą do zwycięstwa. Taktyka pozbawiona strategii jest zgiełkiem poprzedzającym klęskę” – czytamy na łamach Sztuki wojny napisanej przed wiekami przez Sun Tzu, chińskiego generała, uważanego dziś za jednego z najważniejszych myślicieli Dalekiego Wschodu.
Więzi kulturowe
Kultura zjada strategię na śniadanie – tak Peter Drucker podsumował kiedyś rolę, jaką kultura organizacyjna odgrywa w rozwoju firmy. Może być ona czynnikiem wzrostu, ale też porażki organizacji.
Zwinność, czyli odporność
W ostatnich miesiącach sporą popularnością cieszy się anegdota, mówiąca o tym, kto ma największy wpływ na tempo digitalizacji w biznesie: CEO, CFO, CIO czy CDO. Otóż żaden z nich. Największy wpływ ma COVID!
Jak wygrywać w trudnych czasach
Zarządzanie kryzysowe polega na łączeniu działań taktycznych z transformacyjnymi. Takie podejście pozwala nie tylko przetrwać najgorszy czas, lecz przede wszystkim sięgnąć po nowe szanse wzrostu.
Zarządzanie kryzysowe
Gdy na horyzoncie pojawia się kryzys, liderzy muszą zakasać rękawy. Od tego, jaki będzie ich pierwszy krok, zależy przyszłość firmy i związanych z nią ludzi. Jak okiełznać sytuację przy narastającej niepewności i ogromnej presji? Na pewno musisz działać szybko, ale nie na oślep.
Przewodnik prezesa: na froncie walki z koronawirusem
Pandemia COVID-19 nie przypomina żadnego z wcześniejszych kryzysów i wymyka się wszelkim klasyfikacjom. W efekcie tradycyjne podejście do reagowania kryzysowego okazuje się niewystarczające. Jest jednak kilka działań, które prezesi mogą podjąć już dziś, aby złagodzić skutki kryzysu i przygotować swoją firmę na okres ożywienia.