Pierwsze dni nowego roku do tradycyjnie czas na nieco bardziej refleksyjne spojrzenie na własny biznes. To moment na wytyczenie kierunków jego rozwoju i opracowanie nie tylko doraźnych, taktycznych kroków pozwalających uzyskać przewagę konkurencyjną, ale też stworzenie, bądź uzupełnienie strategii, która pozwala organizacji osiągać wyznaczone cele w dłuższym horyzoncie czasowym. Aby ułatwić przedsiębiorcom taką refleksję, przypominamy pięć inspirujących tekstów poświęconych strategii (także tej cyfrowej), które ukazały się na naszych łamach w ciągu ostatnich miesięcy.
Wszystkiego najlepszego w roku 2021!
1. Cyfrowa strategia na czas kryzysu
Szczególnie w czasach kryzysu, kiedy sytuacja się z chwili na chwilę, rodzi się pokusa działania reaktywnego, imulsywnego. To jednak pułapka, bo łatwo stracić z oczu cele strategiczne organizacji i zapomnieć o co toczy się gra. Jak tego unikać, jak osiągnąć zwinność operacyjną, a jednocześnie realizować strategię organizacji wyjaśnia generał Rajmund Andrzejczak, szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Tekst, który powstał na podstawie rozmowy z generałem Andrzejczakiem pochodzi z numeru Zima 2021. Materiał otwarty.
PRZECZYTAJ PEŁNY MATERIAŁ »
Cyfrowa strategia na czas kryzysu
Wojsko z założenia przygotowuje się na sytuację kryzysową, jaką jest konflikt zbrojny. Wie jak osiągnąć zwinność operacyjną. Ta wiedza może okazać się niezwykle cenna dla menedżerów w obecnym czasie.
2. Strategia cyfrowa? Twoja firma jej nie potrzebuje
Firmy, które decydują się na transformację cyfrową często przeceniają jej cyfrowy komponent. Skupają się na nowoczesnych rozwiązaniach takich jak sztuczna inteligencja, roboty czy internet rzeczy. Tymczasem, co podkreśla George Westerman z MIT Sloan Management Review, autor tego artykułu, cyfrowa transformacja to przede wszystkim transformacja. Firma potrzebuje więc przede wszystki strategii, a nie strategii cyfrowej. Ten otwarty tekst pochodzi ze strony www.mitsmr.pl
3. Tworzenie strategii w dynamicznym otoczeniu biznesowym
Tworzenie strategii w niepewnych czasach wymaga nielada kompetencji na poziomie całej organizacji. Aby pomóc firmom te kompetencje wypracować, autorzy tego artykułu stworzyli szablon postępowania, który wykracza poza tradycyjne działania z zakresu prognozowania i oceny ryzyka. Szablon składa się z czterech elementów: zbioru procedur, nowej organizacji działalności firmy w reakcji na zagrożenia i szanse, sposobów pozyskiwania wartości przez modyfikację modeli biznesowych oraz sposobów odawiania organizacyjnych zdolności pozyskiwania wartości. Co konkretnie oznacza każdy z tych punktów wyjaśnia tekst z najnowszego numeru magazynu (Zima 2021). Materiał Premium - tylko dla subskrybentów.
4. Uczyń cyberbezpieczeństwo strategicznym zasobem firmy
Ochrona bezpieczeństwa cyfrowych zasobów firmy nie musi i nie powinna być postrzegana jako operacyjna konieczność. Jak przekonują autorzy tego artykułu, może być ona także źródłem przewagi biznesowej oraz nowych możliwości dla organizacji, ale też gwarantem jej odporności w zmieniajacym się otoczeniu. Tekst z najnowszego numeru magazynu (Zima 2021). Materiał Premium - tylko dla subskrybentów.
5. Jak w strategii technologicznej unikać podejścia typu „wszystko albo nic”
Sytuacja, w której maszyny nie są w stanie przejąć jakiegoś procesu od ludzi, nie musi oznaczać, że powinny zostać od niego całkowicie odsunięte. Tak jednak rozumuje wielu przedsiębiorców, a tym samym osłabia zdolność swoich organizacji do generowania innowacyjnych rozwiązań. Kluczem do sukcesu w tym obszarze jest raczej umiejętne połączoenie kompetencji autonomicznych systemów i ludzi, tak by najefektywniej realizować cele organizacji - przekonuje Max Simkoff, założyciel i dyrektor generalny States Title. Ten otwarty tekst dostępny jest na stronie mitsmr.pl