Sformułowanie dobrej strategii jest naprawdę trudne. Wytyczenie kierunków rozwoju firmy, wyklarowanie misji i celów to działania, wymagają nie tylko inteligencji i zaangażowania, ale również – a może przede wszystkim – wizji i wyobraźni. Zachęcamy więc do przeczytania pięciu popularnych tekstów na temat strategii, wierząc, że ich lektura będzie dużym wsparciem, nie tylko dla wyobraźni i kreatywności.
TWORZENIE STRATEGII W DYNAMICZNYM OTOCZENIU BIZNESOWYM
Firma musi umieć szybko reagować na istotne zmiany w społeczeństwie, technologii, konkurencji, regulacjach, na rynkach pracy i w innych niezliczonych obszarach, jeśli chce utrzymać konkurencyjność. Możliwość wprowadzenia takich zmian rodzi jednak głęboką niepewność, przez co trudno jest wybrać najbardziej zyskowną ścieżkę rozwoju. Wprawdzie organizacje nigdy nie będą w pełni przygotowane na nieprzewidziane wstrząsy, ale najbardziej odporne czujnie ich wypatrują i potrafią szybko wrócić na właściwą drogę. Potrafią także wykorzystywać niespodziewane szanse, które się wtedy wyłaniają.
W tekście piszemy o unikatowym szablonie postępowania, który wykracza poza tradycyjne działania z zakresu prognozowania i oceny ryzyka. Szablon ten składa się z czterech zestawów działań: obserwacji, organizacji, pozyskania i odnawiania.
STRATEGIA CYFROWA? TWOJA FIRMA JEJ NIE POTRZEBUJE
W świecie cyfrowym strategiczne ukierunkowanie na technologię cyfrową może zostać niewłaściwie zrozumiane. Istnieje wręcz ryzyko, że stworzenie „strategii cyfrowej” spowoduje, iż organizacja skupi się na sposobach, które nie oddają prawdziwej zalety transformacji cyfrowej. Nie potrzebujesz zatem strategii cyfrowej. Potrzebujesz lepszej strategii, którą zrealizujesz dzięki technologii.
Pomysł skupienia się na transformacji zamiast na technologii rozciąga się na różne branże, od żywności po górnictwo. W tekście autorzy przedstawiają, jak go skutecznie wprowadzić w życie.
DYSKUTUJ, BY STWORZYĆ LEPSZĄ STRATEGIĘ
U podstaw wszystkich wielkich strategii leży dyskusja. Rolą liderów jest formułowanie, odkrywanie i modyfikowanie logiki sukcesu dzięki czemuś, co nazywamy dyskusjami strategicznymi. Wielu liderów zgodziłoby się z powyższym twierdzeniem, ale boryka się z problemem jego wdrożenia. Co to znaczy: aranżować dyskusje strategiczne? Jak je oceniać?
Aby pomóc kadrze kierowniczej wyższego szczebla odpowiedzieć na te pytania, autorzy tekstu zaproponowali elastyczny system trzech kroków: konstruktywnej debaty, iteracyjnej wizualizacji i logicznej formalizacji. System jest wspomagany przez konkretne działania, które mogą być wykorzystane do opracowania wspaniałej strategii i jej realizacji. Praktyki te sprawiają, że strategia przestaje być tajemnicą, i umożliwiają liderom w całej organizacji przejęcie kontroli nad wyznaczonymi im zadaniami. Nie potrzebują mistycznych zaklęć ani zaawansowanej wiedzy. Niektóre z nich od kilku tysiącleci były praktykowane przez logików i filozofów. Zazwyczaj jednak pomija się je w procesie tworzenia strategii firmy.
CYFROWA STRATEGIA NA CZAS KRYZYSU
Szczególnie w czasach kryzysu, kiedy sytuacja zmienia się błyskawicznie, rodzi się pokusa działania reaktywnego, impulsywnego. To jednak pułapka, bo łatwo stracić z oczu cele strategiczne organizacji i zapomnieć o co toczy się gra. Jak tego unikać, jak osiągnąć zwinność operacyjną, a jednocześnie realizować strategię organizacji wyjaśnia generał Rajmund Andrzejczak, szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
Dlaczego ta rozmowa jest cenna w kontekście strategii? Bowiem wojsko z założenia przygotowuje się na sytuację kryzysową, jaką jest konflikt zbrojny. Wie, jak osiągnąć zwinność operacyjną, jak zareagować na nagłe zmiany otoczenia i dostosować się do nowych okoliczności, a także jak wykorzystać najnowsze rozwiązania techniczne, aby zrealizować założony cel. Ta wiedza może okazać się niezwykle cenna dla menedżerów w czasie kryzysu.
JAK W STRATEGII TECHNOLOGICZNEJ UNIKNĄĆ PODEJŚCIA TYPU „WSZYSTKO ALBO NIC”
Sytuacja, w której maszyny nie są w stanie przejąć jakiegoś procesu od ludzi, nie musi oznaczać, że powinny zostać od niego całkowicie odsunięte. Tak jednak rozumuje wielu przedsiębiorców, tym samym osłabiając zdolność swoich organizacji do generowania innowacyjnych rozwiązań. Kluczem do sukcesu będzie więc umiejętne połączenie kompetencji autonomicznych systemów i ludzi, tak by jak najefektywniej realizować cele organizacji. Tak twierdzi w swoim artykule Max Simkoff, założyciel i dyrektor generalny States Title.