biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
4 strategie cyfrowego sukcesu według CFO Spotify

4 strategie cyfrowego sukcesu według CFO Spotify

Szwedzki serwis Spotify – oferujący usługę strumieniowego przesyłania muzyki – ma dziś 400 milionów użytkowników na świecie. CFO Spotify Paul Vogel, twierdzi, że celem firmy jest miliard użytkowników. Aby go osiągnąć, firma wdraża cztery strategie.

Spotify to dziś jedna z najpopularniejszych aplikacji na świecie i pierwsza jeżeli chodzi o streaming muzyki. W przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązań nie powstała w Stanach Zjednoczonych, ale w Szwecji. Epoka podcastów i moda na audiobooki sprawia, że szczyt popularności Spotify wciąż przed nami. Oczywiście sprzyjające okoliczności nie wystarczą, aby osiągnąć sukces. Potrzebna jest jeszcze właściwa strategia. O 4 jej kierunkach podczas szczytu MIT Sloan CFO Summit opowiedział CFO Spotify Paul Vogel.

Droga do pozycji lidera jeśli chodzi o strumieniowy przekaz muzyki, wiodła krętą drogą. Spotify eksperymentowało z ofertą usług, zanim zdecydowało się na model subskrypcji „freemium”. Dziś użytkownicy mogą zapłacić za usługę i słuchać audio bez reklam lub wybrać bezpłatną subskrypcję z reklamami.  

Model freemium Spotify zapewnia firmie podwójne korzyści. Darmowe subskrypcje — wypełnione reklamami — przyciągają nowych klientów, a subskrypcje premium, zdobywające serce fanów, przynoszą cykliczne przychody. Zdaniem Vogela, równowaga pomiędzy dwoma modelami subskrypcji jest kluczowa – wciąż 60% subskrybentów to ci, korzystający z modelu darmowego, część z nich przechodzi do modelu premium, ale na ich miejsce pojawiają się nowi użytkownicy. Chociaż początkowe założenia Spotify zakładały zwiększony udział modelu premium, dziś firma stawia na balans pomiędzy rozwiązaniami.

1 Strategia: Siła algorytmu

Sukces Spotify był możliwy m.in. dzięki wykorzystaniu inteligentnych algorytmów, które tworzą wyselekcjonowane listy odtwarzania dla użytkowników na podstawie tego, czego już lubią słuchać. Firma intensywnie inwestuje w badania i rozwój, aby poprawić wrażenia związane z odtwarzaniem playlist — inwestycja, która w założeniu ma przynieść przewagę na wysoce konkurencyjnym rynku. A konkurencją są sami giganci: Apple, Google, Amazon.

 „Jeśli mierzysz się z taką konkurencją, lepiej zrób coś, co jest lepsze i nie tylko trochę lepsze. Musisz dać ludziom powód, aby wybrali twoją usługę, gdy domyślna usługa będzie łatwiejszą opcją” – mówił Vogel.

2. Dawaj więcej niż konkurencja

Idąc tym tropem, firma Spotify niedawno uruchomiła funkcję, która pozwala użytkownikom zobaczyć teksty piosenek, których słuchają. Ale zanim ta funkcja została wprowadzona, Spotify zbadał, na których rynkach geograficznych najbardziej sensowne było uruchomienie takiego rozwiązania, ponieważ „to, co podoba się w Ameryce Północnej i Europie, może różnić się od tego co jest pożądane w  Ameryce Łacińskiej i reszcie świata”. Vogel powiedział, że funkcja wyświetlania tekstów została przetestowana „na wielu rynkach na całym świecie, aby dowiedzieć się, jak ważna jest dla użytkowników”.

3. Poszerzaj ofertę

Spotify kojarzy się głównie z muzyką, ale naturalnym kierunkiem rozwoju dla firmy są podcasty i audiobooki. Spofity nie planował wymyślać prochu na nowo. Elementem działania szwedzkiej firmy było przejęcie Findaway, dystrybutora cyfrowych audiobooków, a także Greenroom, aplikacji audio do czatowania, działającej podobnie jak  Clubhouse (o tej największej sieci społecznościowej wykorzystującej notatki głosowe pisaliśmy tutaj).

Według Vogela Spotify ma być największą biblioteką treści audio na świecie – gdzie rozrywka będzie spotykać się z edukacją i rozwojem. Dziś kojarzone z młodzieżą Spofity może też w przyszłości pierwszym miejscem, w którym menadżerowie będą szukać podcastów o zarządzaniu czy rozwoju osobistym.

4. Pamiętaj, że nie w świecie cyfrowym nie ma ograniczeń

Zdaniem Vogela, jednym z kluczowych błędów, jest zakładanie granic wzrostu i szukanie limitów.

„Kiedy Netflix się rozwijał, ludzie zastanawiali się, jak duża może być ta firma? Netflix był często porównywany do HBO, co okazało się niedokładnym porównaniem. Ostatnie szacunki pokazują, że HBO Max i HBO łącznie mają ponad 40 milionów subskrybentów, podczas gdy Netflix ma ponad ich 200 milionów „ – podkreślił Vogel.

Zdaniem Vogela, trudno określić granice wzrostu Netflixa i Spotify. Odnotowując ciągły wzrost na rynku smartfonów, rozsądne jest założenie, że transmisja strumieniowa również będzie rosła. Choć oczywiście ta dynamika rozwoju naturalnie będzie spadać. Wtedy właściwym rozwiązaniem może być szukanie nowych klientów bądź oferowanie nowych produktów. A tutaj ograniczeniem jest wyobraźnia.

.

Rafał Pikuła

Redaktor MIT Sloan Management Review Polska.