Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Cyberbezpieczeństwo
Polska flaga

Nietypowe i ponadgabarytowe przesyłki w spedycji

1 listopada 2019 8 min czytania

Streszczenie: Organizacja transportu towarów niestandardowych, ponadgabarytowych, niebezpiecznych czy szczególnie cennych jest znacznie bardziej skomplikowana niż przewóz typowych ładunków. Wymaga to ścisłej współpracy z przewoźnikami, portami lotniczymi i morskimi, agencjami ubezpieczeniowymi oraz instytucjami państwowymi odpowiedzialnymi za aspekty prawne transportu. Przykładowo, przy transporcie wysięgników do dźwigów o długości 30 metrów i szerokości 4 metrów z Elbląga do Stanów Zjednoczonych, kluczowe jest uzyskanie rysunków technicznych z zaznaczonymi punktami unosu i środkiem ciężkości, aby zapewnić bezpieczny załadunek i transport. Należy również uwzględnić terminy dostawy, biorąc pod uwagę możliwe opóźnienia wynikające z braku bezpośrednich połączeń morskich między Polską a USA oraz potencjalnych problemów logistycznych w portach przeładunkowych, takich jak Hamburg, Bremerhaven czy Rotterdam. W przypadku transportu lotniczego, istotne jest odpowiednie oznaczenie przesyłek zawierających materiały niebezpieczne, takie jak baterie litowo-jonowe, zgodnie z regulacjami IATA DGR. Kluczową rolę odgrywa także sprawna komunikacja między wszystkimi zaangażowanymi stronami oraz wykorzystanie platform internetowych do wymiany niezbędnych informacji. Koszty takich transportów zależą od wielu zmiennych, w tym gabarytów przesyłki, dostępności sprzętu, klasy zagrożenia, a także kosztów ubezpieczenia, odpraw celnych i magazynowania.

Pokaż więcej

Organizacja przewozu towarów typowych nie jest tak skomplikowana jak przygotowanie przesyłki niestandardowej, ponadwymiarowej, niebezpiecznej czy szczególnie cennej. Sprawa staje się jeszcze trudniejsza, kiedy punkt docelowy znajduje się poza granicami Polski, na innym kontynencie.

Partenerem materiału jest OMEGAir Cargo.

OMEGAir Cargo w ramach działalności spedycyjnej zajmuje się organizacją transportu nietypowych przesyłek od kilkunastu lat. Do zadań osób, które organizują ich przewóz z punktu A do punktu B, należy nie tylko wybór odpowiedniego środka transportu, na przykład armatora morskiego lub oceanicznego, linii lotniczej czy firmy zajmującej się transportem drogowym lub kolejowym. Osoby te odpowiadają także za nadanie przesyłki razem z ewentualnym przeładunkiem i ostatecznym rozładunkiem, powinny też zadbać o prawidłową dokumentację, czyli na przykład przygotowanie umowy spedycyjnej, wystawienie listu przewozowego, ubezpieczenie towaru oraz przygotowywanie do ewentualnej odprawy celnej.

Chcąc skutecznie wywiązać się z przyjętego zlecenia, pracownik odpowiadający za konkretny przewóz musi współpracować z wieloma podmiotami – przede wszystkim z przewoźnikami, ale też z portami lotniczymi, portami morskimi, agencjami ubezpieczeniowymi lub instytucjami państwowymi odpowiedzialnymi za prawną stronę transportu. Jak to odbywa się w praktyce?

Spedycja morska

Joanna Stepczyńska, która odpowiada w OMEGAir CARGO za spedycję morską, opowiada o swoich doświadczeniach. „W tej chwili organizuję transport wysięgników do dźwigów o długości 30 m, szerokości 4. Mamy je przewieźć z Elbląga do Stanów Zjednoczonych. Pierwsze pytanie, jakie zadałam, dotyczyło rysunku technicznego, poprosiłam o przesłanie go z zaznaczeniem punktów unosu i środka ciężkości. Muszę to wiedzieć, aby nie dopuścić do sytuacji, że jedna strona ładunku będzie szczególnie ciężka i dojdzie do przechyłu, który doprowadzi do tragedii. Następnie interesuję się terminami. Zawsze pytam, w jakim przedziale czasowym towar musi się znaleźć w punkcie docelowym. To ważne, bo w transporcie morskim nie sposób precyzyjnie określić daty dostarczenia przesyłki. W przypadku ładunków wysyłanych drogą morską Polska nie ma bezpośrednich połączeń ze Stanami, dlatego przesyłkę muszę najpierw dowieźć do wybranego europejskiego portu przeładunkowego. Najczęściej w grę wchodzą: Hamburg, Bremerhaven i Rotterdam. Tak więc transport wysięgników pojedzie do Bremen. Jeżeli z jakiegoś powodu przewoźnik drogowy nie dowiezie towaru na czas albo w porcie będzie strajk czy problemy ze sprzętem, przesyłka nie zostanie załadowana na jednostkę oceaniczną. Wtedy na starcie powstanie spóźnienie. A jeżeli jeszcze warunki pogodowe będą niesprzyjające, jednostka może nie dostać pozwolenia na wyjście/wejście z i do portu. Dlatego już w ofercie informujemy naszych klientów o szacowanym terminie dostawy. Nadawca musi więc wkalkulować możliwe opóźnienie, informując odbiorcę o przewidywanej dacie dostawy”.

Platforma IT przyspiesza wymianę informacji między spedytorem, podwykonawcami i nadawcą.

Przyjęcie terminowego zlecenia nakłada na spedytora dużą odpowiedzialność, więc harmonogram poszczególnych operacji musi być bardzo precyzyjny i uwzględniać na przykład kłopoty z celnikami. Joanna Stepczyńska organizowała przewóz sprzętu sportowego na Światowe Igrzyska Lotnicze w Dubaju oraz Bangkoku.

„Nigdy nie mamy pewności, czy urząd celny nie zakwestionuje przesyłki z powodu braku dokumentów, oznaczeń, które wcześniej nie były wymagane. Zdarzają się różne historie. Naszym zadaniem jest ułożenie planu transportowego w taki sposób, aby towar za szybko nie przypłynął, bo wówczas klient będzie ponosił dodatkowe koszty, i nie za późno, bo bez konkretnego towaru odbiorca nie będzie mógł pracować albo jak w przypadku sportowców zawodnicy nie wystartują” – wyjaśnia Stepczyńska.

Żeby wszystko sprawnie funkcjonowało, spedytor powinien zorganizować siatkę agentów, którzy operują na całym świecie, oraz współpracować ze sprawdzonymi firmami przewozowymi. Konkurencja jest w tym segmencie bardzo silna, więc nikt nie może sobie pozwolić na niską jakość wykonywanej usługi. Rynek szybko takich usługodawców weryfikuje. Nic dziwnego, że OMEGAir opracowała specjalny system, dzięki któremu jedno zlecenie obsługuje jedna osoba, zaczynając od pierwszego kontaktu, a na rozliczeniu płatności kończąc. W ten sposób nie ma problemów komunikacyjnych i utrwalają się dobre relacje z klientami.

Spedycja lotnicza

O ile transport drogą morską jest wolny i nieterminowy, o tyle drogą powietrzną można dostarczyć towar szybko i terminowo. Co zlecają nadawcy? Wartościowe towary, na przykład złoto, biżuterię, banderole, ale też niebezpieczne materiały, części samochodowe i części do maszyn, leki, ludzkie szczątki czy żywe zwierzęta.

O firmie

OMEGAir CARGO jest firmą rodzinną, która w październiku tego roku obchodziła 20‑lecie swojego istnienia na polskim rynku. Specjalizuje się w przewozach europejskich, dalekowschodnich i północnoamerykańskich. 23 marca 2018 została wpisana przez Federalną Komisję Morską USA (Federal Maritime Commission) na listę zatwierdzonych operatorów NVOCC. Posiada certyfikat ISO 9001, ważny do połowy maja 2022 roku.

„Dość często organizuję przewóz baterii litowych, na przykład takich jak w aparatach komórkowych czy laptopach, które w ruchu lotniczym zaliczają się do materiałów niebezpiecznych ze względu na ryzyko wywołania pożaru – mówi Julita Celmerowska. – Taka przesyłka podlega dodatkowym wymogom (IATA DGR), które określają, jak powinna być przygotowana do transportu. Chodzi o odpowiednie zapakowanie i oznaczenie towaru. Osoby obsługujące takie towary muszą przejść specjalistyczne szkolenie. Proces transportu rozpoczynam najpierw od przedstawienia oferty. W tym celu muszę sprawdzić, czy dana linia lotnicza może zaakceptować do przewozu dany materiał niebezpieczny, a jeśli jest to możliwe, czy posiada odpowiedni sprzęt, np. samolot przeznaczony do frachtu. Nie wszystkie linie lotnicze chcą przewozić materiały niebezpieczne na pokładzie swoich samolotów. Niedawno zajmowałam się organizacją transportu przesyłki z bateriami litowo‑jonowymi o wartości poniżej 100 Wh z terenu Dolnego Śląska do Atlanty. Wartość watogodzin jest niezwykle istotna, ponieważ chodzi o dobranie odpowiednich oznaczeń, dzięki którym osoby obsługujące daną przesyłkę wiedzą, z czym mają do czynienia. Po odebraniu jej transportem drogowym od nadawcy, przygotowaniu zgodnie z regulacjami IATA DGR, tj. odpowiednim zapakowaniu, oznaczeniu, wystawieniu deklaracji dla materiałów niebezpiecznych, towar został dostarczony do magazynu lotniskowego. To jednak nie koniec. Do dalszego procesu niezbędne są dane, które pozyskujemy wirtualnie”.

W tym celu OMEGAir korzysta z platformy internetowej, na której klienci zamieszczają informacje, m.in.: punkty nadania i odbioru, detale przesyłki, wymagane terminy. Dobra komunikacja jest istotna na każdym etapie transportu, z każdą stroną zaangażowaną w proces, zaczynając od nadawcy, przez agenta handlingowego (osoba z obsługi naziemnej lotniska), linię lotniczą, po odbiorcę lub jego agenta. Spedytor lotniczy zajmuje się również przygotowaniem dokumentacji przewozowej z wyjątkiem dokumentów handlowych, które są dostarczane przez klienta.

Spedycja towarów nietypowych lub wielkogabarytowych na duże odległości nie jest tania. Końcowy koszt zależy od wielu zmiennych, m.in. gabarytów przesyłki, dostępności sprzętu i miejsca, klasy zagrożenia. Do tego dochodzą jeszcze koszty ubezpieczenia, odpraw celnych, opłat za magazynowanie itp. oraz marży organizatora transportu. Ostateczną cenę ustala się w drodze indywidualnych negocjacji z każdym nadawcą.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Branża logistyczno–transportowa wkracza na poziom 4.0 

Weronika Podhorecka PL

Branża TSL ma dwa główne problemy – brak kierowców i niskie marże. Ponieważ biznes działa na granicy opłacalności, to jeżeli ma kreować pozytywne doświadczenia klientów, powinien sięgać coraz szerzej po narzędzia cyfrowe.

Rewolucja w zarządzaniu płatnościami i relacjami 

Anna Sobotnik PL

„Finansowanie dostawców” – narzędzie wspomagające współpracę między spedytorami i przewoźnikami, które zaoferował ING Bank Śląski.

Megabajty na torach 

Na rynku przewoźników kolejowych CARGO w Polsce jest jeden dominujący przewoźnik i kilkadziesiąt różnych firm realizujących usługi związane z przewozami szynowymi.

Magazyny przyszłości 

Paweł Sapek PL

Większość firm koncentruje się na rozwiązywaniu problemów klientów i działa tak, aby ułatwiać im prowadzenie biznesu.

Bolidem do Niemiec, Włoch i Czech 

Grupę Raben łączy z Niemcami, Włochami i Czechami ścisła współpraca. Firma rozwija i promuje połączenia z tymi rynkami, a wspólnym mianownikiem tych działań w 2019 roku jest bolid Formuły Student.

Sukces dzięki optymalizacji 

Rozwój sektora logistycznego przyspiesza z każdym rokiem, a napędzają go zarówno nowoczesne technologie, jak i rosnące wymagania klientów końcowych.

Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!