Analitycy często nie potrafią generować wniosków, które pomagałyby w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych, ale to nie ich wina. Przywódcy muszą zadbać o to, aby analityka bazowała na potrzebach decyzyjnych.
Gdybyśmy poprosili prezesa dowolnej dużej firmy, aby wymienił współczesne dobre praktyki w dziedzinie zarządzania, z pewnością wspomniałby o podejmowaniu decyzji na podstawie danych. Przedsiębiorstwa mają dziś więcej danych niż kiedykolwiek wcześniej, ale wielu menedżerów wyższego szczebla twierdzi, że informacji, jakie otrzymują w wyniku ich analizy, nie da się wykorzystać do działania, lub ogólnie są rozczarowujące[1].
W praktyce podejmowanie decyzji na podstawie danych często sprowadza się do znalezienia zastosowania dla informacji, które już mamy pod ręką. Firmy szukają sposobów na czerpanie korzyści z dostępnych danych, co niekoniecznie oznacza, że analitycy udzielają odpowiedzi na właściwe pytania. Takie nastawienie nie chroni też przed wpływem wcześniejszych założeń i bodźców motywacyjnych.