Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Trzy rzeczy, które warto wiedzieć o różnicach pokoleniowych w miejscu pracy

Młodsi pracownicy mają wysokie oczekiwania wobec siebie, swoich liderów i czasu wolnego.

Jaka jest misja przedsiębiorstw i ich wpływ na społeczeństwo? W obliczu politycznych i społecznych podziałów oraz wyzwań w negocjacjach z różnorodnymi grupami pracowników, to zapytanie nabiera szczególnego znaczenia dla liderów biznesu.

Badanie przeprowadzone przez Bentley University wspólnie z Gallupem na grupie 5458 Amerykanów ujawnia, jak bardzo postawy i oczekiwania pracowników mogą się różnić w zależności od pokolenia. Biorąc pod uwagę bezprecedensową sytuację, w której w miejscu pracy spotyka się pięć różnych pokoleń, zrozumienie przez menedżerów trzech kluczowych różnic staje się kluczowe.

  1. Większość pracowników chce zmieniać świat — szczególnie pokolenie Z. Ogólnie rzecz biorąc, 55% respondentów ankiet powiedziało, że zmieniłoby pracę na taką, która miałaby pozytywny wpływ na świat. To dążenie jest wyjątkowo silne wśród młodszych pracowników, z których aż 71% poniżej 30. roku życia podziela tę ambicję. Co więcej, 40% z tej grupy zgodziłoby się nawet na 10% redukcję wynagrodzenia, by móc angażować się w prace o większym znaczeniu.

  2. Młodsze pokolenie oczekuje, że liderzy biznesowi będą aktywnie wypowiadać się na aktualne tematy. Choć tylko 41% Amerykanów zgadza się, że firmy powinny publicznie określać swoje stanowisko w sprawach bieżących, różnice widoczne są w zależności od wieku. Wśród osób w wieku 18‑29 lat, 53% popiera, by przedsiębiorstwa zabierały głos, podczas gdy w grupie osób powyżej 45 roku życia, ten odsetek spada do 35%. Młodsi respondenci najwięcej poparcia wyrazili dla firm angażujących się w problematykę zmian klimatycznych (68%), zdrowia psychicznego (64%), wolności słowa (57%) oraz równości rasowej (56%).

  3. Wszyscy chcą czterodniowego tygodnia pracy. W ankiecie zapytano, jakie działania pracodawcy mogą podjąć, aby zwiększyć dobrostan pracowników. Odpowiedź numer jeden to oferowanie czterodniowego tygodnia pracy po 40 godzin zamiast pięciodniowego tygodnia pracy po 40 godzin. Ogólnie rzecz biorąc, 77% respondentów stwierdziło, że poprawiłoby to ich dobrostan. Ale wśród młodszych pracowników w wieku od 18 do 29 lat aż 82% opowiedziało się za krótszym tygodniem pracy.

Te wyniki zostały przedstawione grupie 25 dyrektorów generalnych, z których żaden nie uznał czterodniowego tygodnia pracy za wykonalny. Jednak niektóre firmy, które brały udział w eksperymentach z czterodniowymi tygodniami pracy po 32 godziny, odnotowały dobre wyniki pod względem dobrostanu i produktywności i uczyniły tę zmianę stałą. Starsi kierownicy mogą nie postrzegać dobrostanu pracowników w taki sam sposób jak młodsi pracownicy — a liderzy, którzy znajdą sposób na skuteczne zarządzanie w sposób lepiej wspierający dobrostan, mogą zyskać przewagę rekrutacyjną.

Cynthia E. Clark

 is the John W. Poduska Professor of Governance at Bentley University.

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy