Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak technologia zawodzi pracowników na późnym etapie kariery

Menedżerowie muszą dokonywać świadomych wyborów, aby wspierać starszych pracowników w korzystaniu ze skomplikowanych technologii.

Niewiele firm wdrożyło przemyślane strategie budowania inkluzywnych, wielopokoleniowych zespołów. Jeszcze mniej ma świadomość istotności roli, jaką technologie mogą odgrywać w osiąganiu lepszych wyników przez pracowników w różnym wieku. Jednak według Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w obecnej sytuacji, kiedy społeczeństwa się starzeją, a ludzie pracują coraz dłużej, sukces biznesowy i produktywność są w coraz większym stopniu powiązane z dobrym samopoczuciem i wydajnością pracowników powyżej 60. roku życia.

W miarę jak technologie biznesowe stają się coraz bardziej skomplikowane, starszym pracownikom może być trudniej z nich korzystać podczas wykonywania obowiązków służbowych. Efektywne używanie takich narzędzi jak na przykład aplikacje do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) wymaga umiejętności, których starsi pracownicy mogą mieć trochę mniej z powodu zmian funkcji poznawczych zachodzących z wiekiem. Prześledziwszy wyniki eksperymentu laboratoryjnego i dwóch zakrojonych na szeroką skalę ankiet, odkryłem, że seniorzy mogą pracować mniej wydajnie z powodu zmniejszonej szybkości percepcji i przeciążenia technologicznego, które często pojawia się w wyniku nadmiaru stawianych im wymagań związanych z technologią. Problem ten jest coraz bardziej powszechny, ponieważ presja nadążania za stale rozwijającymi się technologiami biurowymi nakłada się na presję związaną z bieżącymi obowiązkami zawodowymi.

Nawet stosunkowo proste narzędzia biurowe, takie jak Microsoft Excel, mogą stać się bardziej złożone i trudniejsze w użyciu, ponieważ producenci dodają zaawansowane funkcje i dostosowują interfejsy do użytkowników. Starsi pracownicy korzystają z mniejszej liczby funkcji oprogramowania niż ich młodsi koledzy i doświadczają większego niepokoju i stresu związanych z wykorzystywaniem tych narzędzi podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Zmniejsza to ich zadowolenie z pracy i pogarsza ogólne samopoczucie, poza tym mniej efektywne wykorzystanie technologii obniża ich wydajność.

Zmieniające się zasoby poznawcze

Wraz z wiekiem następują zmiany w zasobach poznawczych, takich jak umiejętność skupiania uwagi, szybkość percepcji, pojemność pamięci roboczej i szerzej rozumiane zdolności płynne. Wszyscy używamy wybiórczej uwagi, aby odfiltrować e‑maile i błyskawicznie napływające wiadomości, które nie są istotne z punktu widzenia danego zadania, z kolei nasza podzielna uwaga przełącza się z jednej aplikacji do drugiej (na przykład między narzędziem ERP a arkuszem kalkulacyjnym). Istnieją dowody na to, że szybkość percepcji – prędkość, z jaką możemy wykonywać zadania przy użyciu technologii biurowych – znacznie spada wraz z wiekiem. Podobnie jak pojemność pamięci roboczej, czyli ilość informacji, które możemy zapamiętać podczas wykonywania obliczeń lub podejmowania decyzji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak zadbać, by technologia biznesowa pomagała i wspierała starszych pracowników, a nie obniżała ich produktywności.

Najpopularniejsze tematy