Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
AI oczami konsumentów. Trendy na 2024 rok

Sztuczna Inteligencja stała się nieodłącznym elementem współczesnego biznesu, oferując innowacyjne rozwiązania, skracając procesy zakupowe i dostarczając bardziej spersonalizowane oferty. Choć konsumenci oczekują ułatwień, istnieje widoczny dualizm w ich podejściu do tej technologii, wynikający z obaw związanych z bezpieczeństwem, manipulacją i nadużyciem.

Jak czytamy w najnowszej publikacji pt. „Człowiek w centrum”, zrealizowanej przez agencję Focus Nation konsumentom zależy na tym, aby marki korzystały ze sztucznej inteligencji (AI) w celu usprawniania codziennego życia i dostarczania bardziej dopasowanych ofert. Zjawisko reklamy kontekstowej jest dla nich akceptowalne, jednak obawy związane z manipulacją i utratą kontroli są coraz bardziej widoczne. Dualizm w postrzeganiu AI rodzi pytanie, czy technologia ta stanie się autonomiczna i podejmie decyzje, które mogą wpływać na nasze życie bez naszej zgody.

· 70% konsumentów niepokoi fakt, że AI może tworzyć opisy produktów

· 60% - że pisze recenzje

· 64% - że tworzy personalizowaną reklamę.

Źródło: Badanie własne Forbes Advisor, 2023

Wykorzystanie AI w marketingu

Biznesmeni i marketerzy coraz częściej korzystają z AI w różnych obszarach, od tworzenia treści po obsługę klienta. Jednakże, zjawisko content overloadu i rosnąca liczba aplikacji opartych na AI mogą prowadzić do dezorientacji konsumentów. Nie tylko ścieżka zakupowa staje się bardziej skomplikowana, ale także istnieje ryzyko wykorzystywania sztucznej inteligencji przez cyberprzestępców, co zwiększa obawy co do bezpieczeństwa danych.

W coraz większym stopniu angażujemy sztuczną inteligencję w prace zmierzające do zdobycia „Świętego Graala” marketingu, czyli hiperpersonalizacji tak precyzyjnej, że najmniejszą grupę docelową będzie mogła stanowić... tylko jedna osoba! (…) Wbrew niektórym opiniom, nie chcemy zaglądać nikomu do lodówki. Chcemy być subtelniejsi i jednocześnie skuteczniejsi. Sam pomysł wykorzystania sztucznej inteligencji może jednak budzić obawy. Dlatego potrzebujemy zaufania. To jednak nie pojawi się bez edukacji na temat AI. Społeczeństwo potrzebuje informacji, w jaki sposób ona działa i jakie korzyści nam przyniesie – komentuje Marcin Pilarski, dyrektor zarządzający w PAYBACK Polska.

Jak budować zaufanie klientów do AI?

Według trendbooka od Focus Nation, aby zbudować zaufanie konsumentów do AI, biznesy powinny być transparentne i odpowiedzialne w jej wykorzystaniu. Jasna identyfikacja treści generowanych przez AI, unikanie tworzenia pozorów i umiarkowane korzystanie z tej technologii są kluczowe. Ponadto, podkreślenie roli człowieka nad sztuczną inteligencją oraz dbałość o komfort klientów to fundamentalne elementy budowania pozytywnego stosunku do tej innowacyjnej technologii.

62% amerykańskich konsumentów czuje obawy wobec AI. Z drugiej strony blisko 2 na 3 z nich nie wie, że rekomendacje seriali czy piosenek są dla nich przygotowywane właśnie przez sztuczną inteligencję. Źródło: Badanie Wakefield Research dla datastax.com, 2023

Ile CO2 wytwarza sztuczna inteligencja?

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na energię do zasilania zaawansowanych algorytmów i modeli uczenia maszynowego, wśród konsumentów pojawiają się obawy dotyczące śladu węglowego. Jak wynika z informacji podanych w trendbooku, ocenia się, że do 2027 roku roczne zużycie energii przez aplikacje związane z AI może osiągnąć poziom porównywalny z krajami takimi jak Argentyna czy Holandia. Nie wiadomo jednak jak odnieść się do tych danych czy prognoz, a to ze względu na fakt, że firmy działające w obszarze sztucznej inteligencji nie podają informacji na ten temat, co utrudnia precyzyjną ocenę wpływu AI na środowisko.

Jednym z ważniejszych wyzwań dla biznesu będzie znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy dobrodziejstwami AI a tym jak wpływa na środowisko i społeczeństwo. To technologia, której nie można wdrażać na przysłowiowe „Hura!”, z zamkniętymi oczami. Oprócz odbioru sztucznej inteligencji przez konsumentów należy zwrócić uwagę na ślad węglowy, który pozostawia czy wykorzystanie praw autorskich do jej tworów. Nie zapominajmy, że AI jeszcze nie jest właściwie uregulowana prawnie, a to znaczy, że poszczególne kraje mogą mieć różne wytyczne odnośnie korzystania z niej – komentuje Paulina Pistor, Account Manager, Focus Nation.

Zagrożenia związane z AI

Wykorzystanie AI w biznesie przynosi zarówno korzyści, jak i wyzwania. Jak czytamy w publikacji „Człowiek w centrum” najpoważniejszym zagrożeniem związanym z AI jest fakt, że „jako technologia już jest wykorzystywana przez cyberprzestępców i hochsztaplerów”. Chodzi m.in. o tworzenie za jej pośrednictwem tzw. deep fake’ów w formie audio i wideo. Kreacje te są już tak zaawansowane, że momentami bardzo ciężko odróżnić prawdziwy przekaz od tego sztucznie wygenerowanego. „To natomiast w połączeniu ograniczonym zaufaniem może wielu użytkowników zniechęcić z dobrodziejstw jakie niesie sztuczna inteligencja”.

Z tego względu, w przyszłości, sukces w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w biznesie będzie zależał nie tylko od jej efektywności, ale także od zdolności firm do zarządzania oczekiwaniami i obawami swoich klientów.

Paulina Kostro

Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy