Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak AI i metaverse wpisują się w cykl życia innowacji

W czasach, gdy środowiska biznesowe ogarnęła prawdziwa gorączka cyfrowego złota czyli generatywnej sztucznej inteligencji, może się wydawać, że inne technologie, takie jak wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość, czyli VR (Virtual Reality) i AR (Augmented Reality) zostały zepchnięte na dalszy plan.  Nic bardziej mylnego!

O możliwościach i perspektywach technologii metaversalnych rozmawia Paweł Kubisiak redaktor naczelny MIT Sloan Management Review Polska z Andrzejem Horochem, współtwórcą firmy Connected Reality i autorem książki Kierunek Metaverse. Jak się okazuje, obie technologie w sposób naturalny się wspierają, rozwijając się zgodnie z cyklem życia innowacji.

Cykl życia innowacji to proces, opisujący rozwój i schyłek każdej technologii, która pojawia się w użytkowaniu codziennym. Najlepszym przykładem jest telefonia mobilna. Co komórki potrafiły na początku? Niewiele. Na początku nie było smartfonu. Był tylko telefon, a na rynku dominowała Nokia, która narzucała standardy w świecie bez kabla. Tymczasem dziś przodują IPhone i Samsung, które mają możliwości większe niż komputery kilka lat temu.

Ten przykład pokazuje, jak wielkie zmiany zachodzą wokół określonej technologii w konkretnym czasie. Na początku jest to rozpoznanie potrzeb klientów, na które można odpowiedzieć określonym rozwiązaniem, po czym trafia ono w ręce użytkowników. Użytkownicy zaczynają się uczyć obsługi tej technologii i mieć różnego rodzaju własne pomysły, jak z tych technologii skorzystać. Wtedy wówczas cykl zaczyna się od nowa, co znaczy, że technologie trafia z powrotem w ręce tych, którzy ją stworzyli, a teraz muszą wysłuchać potrzeb rynkowych i ją udoskonalać, żeby zaspokoić nowe oczekiwania klientów.

Po zmianach część technologii zostaje z nami, część staje się zamierzchła i zostaje zastąpiona przez nowe koncepty. I właśnie dziś zarówno generatywna sztuczna inteligencja, reprezentowana najsilniej przez Chata GPT oraz rozwiązania metawersalne, takie jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość też mają swój konkretny moment w tym cyklu.

Oznacza to, że AI staje się dziś swoistym budowniczym rozwiązań metawersalnych, bo odpowiada na potrzebę zarówno uproszczania sposobu stworzenia przestrzeni wirtualnych, jak i tworzenia zupełnie nowych rozwiązań wirtualnych przez każdego z nas. I tu znowu można odnieść się do przykładu smartfonów, a raczej tego, jak smartfony dla nas pracują. Dzięki rozwiązaniom, które tam są wbudowane, możemy być choćby świetnymi fotografami, dlatego, że obecne w telefonach oprogramowanie dba o to, żeby zdjęcia zawsze były dobrze zrobione. I to samo jest w przypadku tworzenia wirtualnych treści. AI pomoże właśnie w tym, że my nie znając się na programowaniu czy na tworzeniu graficznych przestrzeni, będziemy w stanie powoływać różnego rodzaju rozwiązania do życia w ten sam sposób, jak robimy zdjęcia na smartfonach. Dziś za pomocą AI możemy tworzyć obrazy dwuwymiarowe. Wystarczy wpisać dobry prompt i świetną grafikę, choć nie potrafimy ani rysować ani programować. Jutro to samo pojawi się w obszarze rozwiązań 3D.

Paweł Kubisiak

Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"


Najpopularniejsze tematy