Webcon to firma, której początki nie przypominają historii typowych garażowych start‑upów. Powstała nie na bazie pomysłu jej założycieli, ale jako rezultat konkretnych potrzeb klientów. Innowacyjna platforma, oparta na technologii low‑code, zmienia podejście firm do cyfryzacji swoich biznesów.
Od 2006 roku specjalizujemy się w tworzeniu oprogramowania klasy low‑code Digital Process Automation (DPA) dla przedsiębiorstw, niezależnie od branży czy wielkości. Dzięki naszej platformie klienci biznesowi mogą automatyzować wewnętrzne procesy na różnych szczeblach – od księgowości po dział zasobów ludzkich. Firma ma czterech właścicieli (Radosław Putek, Łukasz Malina, Łukasz Wróbel i Marcin Kapusta). W pewnym momencie wszyscy zgodziliśmy się co do tego, że elektroniczny obieg dokumentów staje się intratnym obszarem działalności. Dlatego skupiliśmy się na nim, poczynając od automatyzacji obiegu faktur, co wychodziło naprzeciw ówczesnym potrzebom klientów.
Ale nigdy nie patrzyliśmy na firmę z perspektywy dostarczania jednorazowego rozwiązania, lecz chcieliśmy pomóc naszym klientom wejść w cyfrową erę, ułatwiając im dzięki rozwiązaniom IT osiągnięcie tak potrzebnej dziś zwinności i elastyczności. W przeciwieństwie do konkurencji skupialiśmy się na dostarczaniu narzędzi, które pozwalały klientom rozwiązywać problemy tu i teraz, jak również te, które pojawią się w przyszłości. Technologię, która pozwala szybko wprowadzać zmiany w raz zbudowanych aplikacjach, nazwaliśmy InstantChange i stała się ona jednym z głównych wyróżników platformy Webcon. Pokazaliśmy, że wartość naszych rozwiązań może być doceniana przez klientów nie tylko natychmiast, lecz także w dłuższej perspektywie, co przyczyniło się do zbudowania trwałych relacji, chociażby z takimi firmami jak LPP czy PKP. Geneza Webconu nie opiera się więc na tradycyjnym modelu start‑upu, ale na elastyczności w reagowaniu na rzeczywiste potrzeby biznesowe i skutecznym dostarczaniu aplikacji biznesowych, które są odporne na przyszłe wyzwania.
Innowacyjna ścieżka rozwoju
Webcon kontynuował swoją niekonwencjonalną ścieżkę rozwoju, tworząc platformę, która stanowiła rdzeń rozwiązań oferowanych końcowym klientom. Początkowo w firmie zatrudnieni byli jedynie jej właściciele i kilku pracowników. W realiach krakowskiego rynku usług informatycznych, gdzie dominowały potężne firmy, zdobycie nowego personelu było wyzwaniem, a jego utrzymanie – jeszcze większym. Z tego względu zdecydowaliśmy się na stworzenie środowiska, w którym ryzyko utraty pracowników nie zahamuje rozwoju biznesu ani możliwości dostarczania wartości klientom. Postawiliśmy na technologię low‑code, czyli takie podejście w tworzeniu oprogramowania, które umożliwia budowanie aplikacji bez zaawansowanej wiedzy z zakresu kodowania. Rozwiązania low‑code opierają się bowiem na wizualnych komponentach i prostych narzędziach, dzięki czemu proces tworzenia jest dostępny dla szerszego grona użytkowników.
Celem Webconu było dostarczenie klientom rozwiązania efektywniej i taniej, niż oferują to tradycyjne firmy typu software house. I nie chodziło tutaj o wymyślenie nowego trendu, tylko o zapisanie w kodzie oprogramowania praktycznego spojrzenia na projekty, jakie realizowano dla różnych klientów. Zdawaliśmy sobie sprawę, że istniejące wspólne elementy wielu projektów mogą zostać sproduktyzowane i ponownie wykorzystane, co skutkowało stopniowym budowaniem bazy, która w końcu sama stała się produktem.
Kluczowym momentem jednak było postawienie na rozwiązania architektoniczne skupione pod nazwą Instant- Change. To technologia, która umożliwia klientom łatwe i tanie wprowadzanie zmian w aplikacjach stworzonych na platformie Webcon. W ten sposób firma odpowiedziała na realne potrzeby rynku, dostarczając rozwiązania, które były nie tylko skuteczne w danym momencie, lecz także elastyczne i gotowe na przyszłe zmiany. To podejście zyskało uznanie klientów, a Webcon stał się produktem gotowym do dynamicznego rozwoju.