Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Pracuj nad strategią w modelu otwartym

Tworzenie strategii w wąskim gronie, za zamkniętymi drzwiami, jest receptą na porażkę. Szczególnie wtedy, gdy zakłócenia mogą się pojawić z najmniej spodziewanej strony.

Formułowanie i realizowanie solidnej strategii organizacyjnej to trudna praca. Strategia jest często przygotowywana przez niewielką, wręcz elitarną grupę. A to znaczy, że odzwierciedla często stronnicze poglądy tworzących ją osób  na konkurencję, na potrzeby klientów i na siły rynkowe. Dodatkowo, gdy strategia powstaje w takim modelu może być trudno przekonać interesariuszy w całej firmie, aby pieniądze, czas i energię skierowali podążanie w nowym i niesprawdzonym kierunku.

Nasza propozycja, zarówno dotycząca sformułowania strategii, jak i wyzwań związanych z jej realizacją, brzmi następująco: Otwórz swój proces strategiczny. Może się to wydawać działaniem radykalnym, ale oferuje ono zespołom kierowniczym dostęp do różnych źródeł wiedzy, a jednocześnie uświadamia poszczególnym liderom, jakie dotyczą ich uprzedzenia i pomaga im budować poparcie potrzebne do realizacji strategii.

Takie podejście jest szczególnie cenne, gdy firmy stoją w obliczu zagrożeń, bądź rozważają transformację. O wiele łatwiej jest opanować zakłócenia, gdy tworzysz strategię w porozumieniu z ludźmi, którzy patrzą na świat z innej perspektywy. Wbrew pozorom postęp i innowacje w mniejszym stopniu zależą od samotnych geniuszy o wyjątkowym IQ, a w większym od współpracujących ze sobą ludzi, którzy potrafią wykorzystać fakt, że różnią się między sobą. Wykazał to na przykład socjolog Scott E. Page.  Krótko mówiąc, różnorodność perspektyw ma wielkie znaczenie.

Zaangażowanie osób spoza kadry kierowniczej – i spoza firmy – w tworzenie strategii nie tylko jest źródłem świeżych pomysłów, ale także mobilizuje i pobudza wszystkich zaangażowanych. W ten sposób realizacja staje się integralną częścią strategii. A najważniejsze jest to, że wszystko to może się zdarzyć bez utraty kontroli nad procesem tworzenia strategii.

Zostało 89% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Stephan Friedrich von den Eichen

partner zarządzający w IMP Consulting, profesor innowacyjnych modeli biznesowych na Uniwersytecie w Bremie.

Kurt Matzler

profesor zarządzania strategicznego na Uniwersytecie w Insbrucku, partner w IMP Consulting.

Julia Hautz

profesor zarządzania strategicznego na Uniwersytecie w Insbrucku

Christian Stadler

profesor zarządzania strategicznego w Warwick Business School, na Warwick University


Najpopularniejsze tematy