biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Pięć kategorii dla doskonalszych KPI

Badania pokazują, że większa jawność KPI i ich wyraźniejsze dopasowanie mają kluczowe znaczenie dla ogólnej skuteczności mierzenia wyników.

Większość organizacji wykorzystuje kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) do mierzenia i rejestrowania wydajności. Niedawny raport badawczy „MIT Sloan Management Review” pt. Przewodzenie za pomocą kluczowych wskaźników efektywności nowej generacji (Leading With Next‑Generation Key Performance Indicators) pokazuje jednak, że maksymalizowanie przydatności biznesowej KPI wymaga nowych form zaangażowania przywódców. Potężny wpływ na efektywność korporacyjnych KPI mają dwie odmienne, choć pokrewne, dobre praktyki: większa jawność KPI oraz ich wyraźniejsze dopasowanie.

Większa jawność KPI polega na tym, że najważniejsze wskaźniki w organizacji, dotyczące marketingu, sprzedaży, finansów, postępu projektów i procesów, są szerzej komunikowane na wszystkich szczeblach firmy. Weźmy na przykład osobne kanały na Slacku służące weryfikowaniu i komentowaniu KPI. Jawność sprzyja dążeniu do lepszego dopasowania KPI w całej organizacji: poszczególne zespoły mogą bezpośrednio dostrzec, które wskaźniki w największym stopniu dotyczą ich członków i odpowiednio na to reagować. O takim podejściu do KPI, przeciwdziałającym tworzeniu się silosów, mówili w wywiadach przedstawiciele zróżnicowanego grona przedsiębiorstw zorientowanych na markę, obejmującego między innymi firmy Adidas, Colgate‑Palmolive i GoDaddy. Wykorzystanie KPI do zwiększania efektywności w strukturze pionowej, z góry na dół i z dołu do góry, obserwowaliśmy jednak również w organizacjach takich jak GE Healthcare. Jawność hierarchicznych KPI dostarcza wskazówek wszystkim szczeblom korporacji. Nasze badania sugerują, że zaawansowane firmy zarządzane w oparciu o dane nie tylko komunikują KPI, ale też oczekują od menedżerów dostosowywania do nich praktyki zarządzania.

O BADANIU

Pracując nad ankietą badawczą dotyczącą wykorzystania KPI na wyższych szczeblach kierowniczych, stworzyliśmy indeks dopasowania KPI bazujący na odpowiedziach na sześć pytań. Na tej podstawie podzieliliśmy organizacje na liderów mierzenia efektywności, organizacje z potencjałem oraz takie, dla których wciąż jest to wyzwaniem. Więcej informacji przedstawiamy w raporcie Przewodzenie za pomocą kluczowych wskaźników efektywności nowej generacji.

Zaobserwowaliśmy bezpośrednie wykorzystanie wspólnych KPI do promowania współpracy między działami. Innymi słowy, KPI są wykorzystywane do przewodzenia zmianie i zarządzania nią. Organizacje o większej biegłości analitycznej oceniają i ważą, w jakim stopniu poszczególne KPI przyczyniają się do osiągania oczekiwanych wyników marketingowych czy dotyczących relacji z klientem. Przeczytawszy nasz raport, dyrektor wykonawczy pewnego konglomeratu przemysłowego wycenianego na miliardy dolarów zwrócił się do nas, przyznając, że jego firmie lepiej idzie udostępnianie wewnątrz swojej struktury danych klientów niż komunikowanie zróżnicowanych KPI związanych z zaangażowaniem klienta. W tym kontekście KPI jawią się nie tylko jako dane, ale też jako nieodzowne metadane. Dostarczają one organizacjom nowej wiedzy dotyczącej przypisywania odpowiedzialności w ramach własnej struktury.

Zostało 66% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów ICAN Business Insight i korzystaj z treści Premium!





Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Michael Schrage

Michael Schrage jest pracownikiem badawczym w projekcie Initiative on the Digital Economy w MIT Sloan School of Management oraz autorem książki Recommendation Engines, wydanej w 2020 roku nakładem MIT Press.