Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Dobrze zaprojektowana praca czyni nas mądrzejszymi

Praca, która zapewnia autonomię, wymaga rozwiązywania problemów i spełnia inne kryteria dobrego projektu, może wzmocnić umiejętności poznawcze pracowników i sprzyjać ich nieustającemu uczeniu się.

Coraz ważniejsze staje się zachęcanie pracowników do tego, by podnosili swoje kompetencje. Firmy bowiem potrzebują ludzi, którzy są w stanie szybko opanować nowe narzędzia, procesy i role, tak aby skutecznie wdrażać strategie oparte na technologii. W miarę jak systemy sztucznej inteligencji przejmują coraz więcej zadań wykonywanych rutynowo i ręcznie, ludzie mogą podejmować się zadań wymagających kompetencji, którymi roboty jeszcze nie dysponująIndeks górny 1. Wszystko to sprawia, że istotne jest zrozumienie przez liderów, jak wspierać procesy poznawcze i przyspieszać uczenie się w miejscu pracyIndeks górny 2.

Wiemy już, że uczenie się w miejscu pracy i wiedza ekspercka są ważnymi czynnikami zwiększającymi wydajność pracownikówIndeks górny 3. Ale w jaki sposób promować uczenie się? Czy możliwe jest przyspieszenie nieformalnego uczenia się w pracy? Czy niektóre rodzaje zadań mogą z czasem uczynić ludzi bardziej (lub mniej) inteligentnymi? Nasze badania odpowiadają na te ważne pytania. Przegląd badań naukowych z różnych dziedzin (w tym psychologii organizacji, medycyny pracy, ergonomii i gerontologii) pozwolił nam dostrzec istotną rolę organizacji pracy w poprawie zdolności poznawczych pracownikówIndeks górny 4. Oznacza to, że niezależnie od aktywności zawodowej nauczymy się więcej, jeśli sama praca będzie dobrze zaprojektowana.

O badaniu

Autorki systematycznie gromadziły prace badawcze dotyczące organizacji pracy i zdolności poznawczych z różnych dyscyplin, w tym neurobiologii, zdrowia publicznego, starzenia się, psychologii eksperymentalnej, gerontologii i zarządzania.

Efektem tego procesu było zgromadzenie ponad 180 artykułów, które podzieliły na sześć odrębnych kategorii: projektowanie stanowisk pracy, uczenie się, czynniki ludzkie, długość życia/starzenie się, zdrowie zawodowe i neurologia.

Na podstawie analizy badań przeprowadzonych w ramach tych kategorii określiły krótko- i długoterminowe procesy, za pomocą których kluczowe aspekty organizacji pracy wpływają na zdolności poznawcze pracowników.

Projektowanie pracy dotyczy jej charakteru – na przykład tego, ile zadań i jakich mają do wykonania konkretne osoby, ale także tego, czy są one wykonywane samodzielnie czy w zespoleIndeks górny 5. W niniejszym artykule opiszemy pięć aspektów projektowania pracy, które uznaliśmy za istotne dla rozwoju pracowników, oraz sposoby ich maksymalnego wykorzystania w celu zwiększenia efektywności uczenia się. Omówimy również implikacje tego badania dla starszych osób oraz przedstawimy zalecenia, które liderzy mogą zastosować w praktyce.

Najpierw jednak wyjaśnimy, czym są „zdolności poznawcze” (ang. cognition) i co kryje się pod pojęciem dwóch rodzajów inteligencji, które są ważne z punktu widzenia wydajności pracowników.

Zostało 89% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Sharon K. Parker

Stypendystka Australian Research Council Laureate Fellow oraz John Curtin Distinguished Professor of Organizational Behavior na Curtin Faculty of Business and Law, dyrektorka Centrum Projektowania Pracy Transformatywnej oraz główna badaczka w Centrum Doskonałości Badań nad Starzeniem się Ludności.

Gwenith G. Fisher

Profesorka nadzwyczajna na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Stanowego w Kolorado, adiunktka w Colorado School of Public Health oraz badaczka współpracująca z Centrum Doskonałości Badań nad Starzeniem się Ludności.

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy