Praca, która zapewnia autonomię, wymaga rozwiązywania problemów i spełnia inne kryteria dobrego projektu, może wzmocnić umiejętności poznawcze pracowników i sprzyjać ich nieustającemu uczeniu się.
Coraz ważniejsze staje się zachęcanie pracowników do tego, by podnosili swoje kompetencje. Firmy bowiem potrzebują ludzi, którzy są w stanie szybko opanować nowe narzędzia, procesy i role, tak aby skutecznie wdrażać strategie oparte na technologii. W miarę jak systemy sztucznej inteligencji przejmują coraz więcej zadań wykonywanych rutynowo i ręcznie, ludzie mogą podejmować się zadań wymagających kompetencji, którymi roboty jeszcze nie dysponująIndeks górny 11. Wszystko to sprawia, że istotne jest zrozumienie przez liderów, jak wspierać procesy poznawcze i przyspieszać uczenie się w miejscu pracyIndeks górny 22.
Wiemy już, że uczenie się w miejscu pracy i wiedza ekspercka są ważnymi czynnikami zwiększającymi wydajność pracownikówIndeks górny 33. Ale w jaki sposób promować uczenie się? Czy możliwe jest przyspieszenie nieformalnego uczenia się w pracy? Czy niektóre rodzaje zadań mogą z czasem uczynić ludzi bardziej (lub mniej) inteligentnymi? Nasze badania odpowiadają na te ważne pytania. Przegląd badań naukowych z różnych dziedzin (w tym psychologii organizacji, medycyny pracy, ergonomii i gerontologii) pozwolił nam dostrzec istotną rolę organizacji pracy w poprawie zdolności poznawczych pracownikówIndeks górny 44. Oznacza to, że niezależnie od aktywności zawodowej nauczymy się więcej, jeśli sama praca będzie dobrze zaprojektowana.
O badaniu
Autorki systematycznie gromadziły prace badawcze dotyczące organizacji pracy i zdolności poznawczych z różnych dyscyplin, w tym neurobiologii, zdrowia publicznego, starzenia się, psychologii eksperymentalnej, gerontologii i zarządzania.
Efektem tego procesu było zgromadzenie ponad 180 artykułów, które podzieliły na sześć odrębnych kategorii: projektowanie stanowisk pracy, uczenie się, czynniki ludzkie, długość życia/starzenie się, zdrowie zawodowe i neurologia.
Na podstawie analizy badań przeprowadzonych w ramach tych kategorii określiły krótko- i długoterminowe procesy, za pomocą których kluczowe aspekty organizacji pracy wpływają na zdolności poznawcze pracowników.
Projektowanie pracy dotyczy jej charakteru – na przykład tego, ile zadań i jakich mają do wykonania konkretne osoby, ale także tego, czy są one wykonywane samodzielnie czy w zespoleIndeks górny 55. W niniejszym artykule opiszemy pięć aspektów projektowania pracy, które uznaliśmy za istotne dla rozwoju pracowników, oraz sposoby ich maksymalnego wykorzystania w celu zwiększenia efektywności uczenia się. Omówimy również implikacje tego badania dla starszych osób oraz przedstawimy zalecenia, które liderzy mogą zastosować w praktyce.
Najpierw jednak wyjaśnimy, czym są „zdolności poznawcze” (ang. cognition) i co kryje się pod pojęciem dwóch rodzajów inteligencji, które są ważne z punktu widzenia wydajności pracowników.