Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Cyfrowy łańcuch wartości na niepewne czasy

Cyfrowy łańcuch wartości na niepewne czasy Gruntowna przebudowa łańcucha wartości w obszarze logistyki, zarządzania kosztami produkcji, cenami i projektowaniem produktu pozwala zabezpieczyć się przed skutkami kryzysu.

W ostatnich miesiącach nieustannie wydłuża się lista codziennych wyzwań firm produkcyjnych. Rosnące ceny energii, szczególnie w przemyśle energochłonnym, znacząco podnoszą koszty produkcji. Inflacja wpływa na oczekiwania płacowe i w długim horyzoncie podnosi koszty finansowe długu firm. Braki komponentów i surowców oraz niestabilne łańcuchy dostaw powodują, że ekstremalnie trudno jest planować i gwarantować czasy dostaw, co może wpływać na spadek zamówień, trudność w kalkulacji kosztów transportu i pogorszenie relacji z klientami.

Profesjonalne zarządzanie łańcuchem wartości jest poddane dużej próbie. Niestabilne przychody i zamówienia, rosnące koszty powodują, że margines marży zysku brutto nagle się zmniejsza. Odpowiedzią na te wyzwania może być wprowadzenie tzw. cyfrowego redundantnego łańcucha wartości, czyli takiego, którym można zarządzać z wykorzystaniem systemów informatycznych firmy, by na bieżąco mierzyć zapotrzebowanie na surowce i półprodukty, wyznaczać optymalne ceny produktów i szybko przerzucać się na alternatywne źródła komponentów, a tym samym zachować ciągłość produkcyjną i biznesową oraz dobre relacje z partnerami i klientami końcowymi. Sformułowanie redundantny w tym kontekście oznacza nadmiarowy, czyli gwarantujący zapas. W kontekście produkcyjnym chodzi o zapasowe źródła surowców i komponentów.

Ponieważ świat jest połączony jak nigdy przedtem i dostawcy (producenci komponentów) są rozrzuceni w różnych jego częściach, a trafiają tam w poszukiwaniu niższych kosztów produkcji, redundantny cyfrowy łańcuch wartości staje się rozwiązaniem coraz bardziej powszechnym. W szczególności widać to w branżach produkcji samochodów (automotive), produkcji elektroniki, ale też np. w produkcji rowerów. Nowy trend, w mniejszym lub większym stopniu, dotyczy jednak wszystkich branż i sektorów.

Logistyka, ceny, projektowanie

Cyfrowy redundantny łańcuch wartości wymaga dokonania zmian w trzech głównych obszarach: logistyki, zarządzania cenami i kosztami produkcji oraz projektowania i planowania produkcji. Tylko zintegrowanie działań w tych trzech obszarach pozwala na skuteczne przebudowanie łańcucha wartości i ochronę przed zmiennym otoczeniem biznesowym. Co konkretnie w tych obszarach należy zmienić?

Zostało 55% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Paweł Górecki

Redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”

Jarosław Gracel

Wiceprezes ASTOR, dyrektor ds. Przemysłu 4.0

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy