Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Luka pokoleniowa na rynku pracy

JAKI JEST CEL prowadzenia działalności gospodarczej i jaką rolę odgrywa ona w społeczeństwie? W obliczu podziałów politycznych i społecznych oraz konieczności negocjacji z zespołami pracowników, które często bywają źródłem konfliktów, to pytanie nabiera coraz większego znaczenia.

Ankieta przeprowadzona przez Bentley University we współpracy z Instytutem Gallupa na próbie 5458 Amerykanów pokazuje, że odpowiedzi pracowników – ich postawy i oczekiwania – mogą znacznie różnić się w zależności od pokolenia, do którego należą. Na współczesnym rynku pracy, na którym obecnie funkcjonuje pięć różnych pokoleń, menedżerowie muszą wziąć pod uwagę trzy kluczowe kwestie:

  1. Większość pracowników chce zmieniać świat – szczególnie pokolenie Z. Ogólnie 55% respondentów stwierdziło, że zmieniłoby pracę na taką, która miałaby bardziej pozytywny wpływ na świat. Ci otwarci na nowe doświadczenia idealiści są najliczniejszą grupą wśród wschodzącego pokolenia pracowników: aż 71% pracowników poniżej 30. roku życia podziela ten pogląd. Ponadto 40% z nich zadeklarowało, że byliby gotowi zaakceptować 10‑procentową obniżkę wynagrodzenia w zamian za pracę o większym znaczeniu.

  2. Młodsze osoby chcą, aby liderzy biznesu zabierali głos. Chociaż znaczna mniejszość (41%) Amerykanów uważa, że firmy powinny publicznie wypowiadać się na temat bieżących wydarzeń, rośnie podział między grupami wiekowymi. 53% Amerykanów w wieku od 18 do 29 lat opowiada się za tym, aby firmy zabierały głos w ważnych sprawach, ale wsparcie to spada do 35% wśród osób w wieku 45 lat i starszych. Młodsi respondenci wskazywali największe poparcie dla firm reagujących na zmiany klimatyczne (68%), kwestie związane ze zdrowiem psychicznym (64%), wolnością słowa (57%) oraz równością rasową (56%).

  3. Wszyscy chcą czterodniowego tygodnia pracy. W ankiecie zapytano, jakie działania pracodawcy mogą podjąć, aby zwiększyć dobrostan pracowników. Numer jeden wśród odpowiedzi to wprowadzenie czterodniowego, 40‑godzinnego tygodnia pracy zamiast pięciodniowego, 40‑godzinnego tygodnia pracy. Ogólnie 77% respondentów stwierdziło, że poprawiłoby to ich dobrostan. Wśród młodszych pracowników w wieku od 18 do 29 lat aż 82% opowiedziało się za krótszym tygodniem pracy.

To odkrycie zostało zaprezentowane grupie 25 dyrektorów generalnych, z których żaden nie uznał czterodniowego tygodnia pracy za pomysł realny do wprowadzenia. Niemniej niektóre firmy, które eksperymentowały z czterodniowym tygodniem pracy trwającym 32 godziny, odnotowały pozytywny wpływ tej zmiany na dobrostan oraz produktywność swoich pracowników i zdecydowały się na wprowadzenie jej na stałe. Starsi menedżerowie mogą inaczej postrzegać dobrostan pracowników niż młodsi, a liderzy, którzy opracują metody zarządzania skutecznie poprawiające dobrostan, mogą zdobyć przewagę w pozyskiwaniu talentów.


Najpopularniejsze tematy