Sieć samoobsługowych supermarketów Bio Family została stworzona z myślą o klientach, którzy cenią sobie możliwość decydowania o tym, kiedy robić zakupy – bez ograniczeń związanych z dniem czy godziną. Przed kilkoma tygodniami rozstrzygnęliśmy konkurs Mistrz Innowacyjnej Transformacji, Bio Market Polska to zwycięzca w kategorii „Technologia i rynek”.
Już 21 kwietnia w czasie kongresu MIT Sloan Management Review Polska nastąpi rozstrzygnięcie kolejnej edycji konkursu Mistrz Innowacyjnej Transformacji, w którym nagradzamy działające w Polsce przedsiębiorstwa, zasługujące na miano cyfrowych liderów. Firmy zachęcamy do zgłoszeń, a w ramach przypomnienia, jakiego rodzaju innowacyjne rozwiązania premiujemy w naszym konkursie, prezentujemy sylwetki zwycięzców ostatniej edycji, rozstrzygniętej w październiku 2020 roku.
Cyfryzacja to obecnie jeden z najsilniejszych trendów związanych z transformacją współczesnych przedsiębiorstw. Część firm z sektora handlu digitalizację postrzega przez pryzmat przeniesienia sprzedaży do online’u – zamykając swoje stacjonarne punkty lub tworząc odrębny byt. Kolejne podchodzą do tego tematu w inny sposób: wykorzystując nowoczesne rozwiązania technologiczne w stacjonarnych punktach. Przykładem takiego przedsiębiorstwa jest rodzimy Bio Market Polska i sieć supermarketów Bio Family.
Studium przypadku Bio Family
Bio Family to sieć całodobowych i bezobsługowych supermarketów, oferujących produkty ekologiczne. Dzięki takiej formule klienci mają dostęp do zakupów certyfikowanych produktów bio – bez ograniczeń związanych z tradycyjnymi godzinami otwarcia sklepów spożywczych, czyli w nocy oraz we wszystkie dni ustawowo wolne od handlu, podczas których w supermarketach nie mogą przebywać osoby zatrudnione do jego obsługi. Obecnie w Polsce działa siedem tego typu sklepów – w Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu i Swarzędzu.
Pierwszym wyzwaniem, z którymi musieli zmierzyć się założyciele sieci supermarketów – Mateusz Świtalski (syn założyciela Biedronki) i Natasza Świtalska – było opracowanie, znalezienie i wdrożenie technologii, która umożliwiłaby udostępnienie klientom całodobowego dostępu do sklepu. Realizacja tego założenia została podzielona na trzy etapy.
Samoobsługa – klucz do działania 24/7
W pierwszej fazie projektu została opracowana kasa samoobsługowa, autorskiego projektu Bio Family, umożliwiająca funkcjonowanie w trybie 24‑godzinnym. Same kasy nie odbiegają wyglądem od tych, które można spotkać u konkurentów – działają intuicyjnie, przez co klienci nie mają problemów z ich obsługą.
Kolejnym krokiem było stworzenie technologii samoobsługowego otwierania drzwi. Postawiono na czytnik kart RFID, który został umieszczony przy drzwiach wejściowych sklepu. Otwierają je wydawane przez Bio Family karty pracujące w standardzie Mifare. Następnie przygotowano aplikacje, która umożliwia dostęp do supermarketu z poziomu smartfona. Jak podkreślają właściciele Bio Family „aplikacja usprawniła i zoptymalizowała proces weryfikacji danych oraz umożliwiła każdemu klientowi (także temu stojącemu przed wejściem) szybką rejestrację i samodzielne otworzenie drzwi do supermarketu, w którym nie ma nikogo z obsługi”.
Warto dodać, że aplikacja została zintegrowana z „Ehuman Eye” – technologią opartą na sztucznej inteligencji (AI) przeznaczoną do weryfikacji danych. Pomaga ona w sprawnym sprawdzeniu prawdziwości podawanych danych, a co za tym idzie – przyznaniu jak najszybszego dostępu do supermarketu. Aplikacja została wdrożona w lutym 2019 roku.
Standaryzacja dzięki aplikacji
W trzecim etapie rozpoczęto proces standaryzacji sieci supermarketów, tak aby wszystkie sklepy Bio Family działały w oparciu o tę samą technologię. Chodziło m.in. o to, aby każdy sklep był w pełni bezobsługowy i żeby dostęp do nich zapewniał wirtualny klucz, czyli specjalnie opracowana aplikacja. W tym celu przy drzwiach umiejscowiono czytniki QR pozwalające na pobranie programu z AppStore czy Google Play. Ponadto zwiększono system zabezpieczeń, dzięki którym zminimalizowano ryzyko potencjalnych nieprawidłowości. Standaryzacja zakończyła się w kwietniu 2019 roku.
Dzięki kilkuetapowemu wprowadzeniu sieci supermarketów na rynek właściciele utworzyli standard, który będzie powtarzalny podczas tworzenia każdego kolejnego punktu handlowego sieci Bio Family – model 24/7 z dostępem do bezobsługowego marketu za pomocą aplikacji.
Koncept sprawdził się bez zarzutu. Klienci odebrali go z dużym entuzjazmem i zaskoczeniem, że technologia może tak dobrze się sprawdzać. Każdego dnia nasze statystyki pokazują, że ilość pobrań aplikacji rośnie, a wraz z nimi wizyty klientów w supermarketach Bio Family. Potwierdza to nasze początkowe założenie, że każdy ceni sobie możliwość decydowania o tym, kiedy robić zakupy – komentuje Natasza Świtalska, właścicielka Bio Market Polska.
Więcej informacji o konkursie Mistrz Cyfrowej Transformacji znajdziesz na stronie.