Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja są od dawna wykorzystywane przez przedsiębiorstwa do ustalania najbardziej efektywnych strategii cenowych produktów. Najnowsze badania naukowców z University of California i Rice University pokazują jednak, że posiłkowanie się nowymi technologiami może prowadzić do powstawania zmów cenowych pomiędzy firmami, których zarządy... wcale nie muszą być tego świadome.
Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, pomagają ograniczać koszty i tworzyć konkurencyjne produkty, także pod względem ceny. Poziom automatyzacji tych systemów jest jednak na tyle skomplikowany, że często nawet sami ich twórcy nie do końca wiedzą, w jaki sposób komputerowe sieci neuronowe podejmują decyzje. Okazuje się za to, że stosowanie sztucznej inteligencji może prowadzić do niezamierzonych zmów cenowych.
PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
Jak zachować przewagę nad sztuczną inteligencją
W czasach, w których sztuczna inteligencja i algorytmy umożliwiają automatyzację niektórych kompetencji zarządczych, wielu menedżerów zapomina o stworzeniu właściwej hierarchii swoich umiejętności.
To, że analiza cen konkurencji dokonywana przez AI (Artificial Intelligence) może skutkować wspólnym ustalaniem ceny przez kilka niezależnych ośrodków sztucznej inteligencji nie jest aż tak zaskakujące. Naukowców jeszcze bardziej zadziwił fakt, że do podobnego efektu „zmowy” może dojść nawet wtedy, gdy algorytmy nie biorą wprost pod uwagę cen konkurencji. W dostatecznie długim okresie, przy dostępie do odpowiednich danych z otoczenia biznesowego, istnieje realne ryzyko powstania sytuacji, w której AI kilku firm będą mogły wykorzystać swoje pozycje, blokując dostęp do rynku innym uczestnikom i manipulując cenami produktów w taki sposób, by prowadziło to de facto do monopolu.
Sytuacja opisana powyżej stanowi duże wyzwanie zarówno dla administracji publicznej, jak i dla firm korzystających z nowych technologii. Warto tu przywołać Białą Księgę Sztucznej Inteligencji, przygotowaną przez Komisję Europejską, w której europejscy prawodawcy zaznaczyli, że przedsiębiorstwa korzystające z systemów AI ponoszą odpowiedzialność za stosowanie tej technologii w taki sposób, aby zapewnić ochronę konsumentom i nie stosować nieuczciwych praktyk handlowych – w tym również zmów cenowych.
PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
Jak sztuczna inteligencja zmienia HR
Sprawdź wyniki analizy ankiety Cube Research, aby się dowiedzieć, jak w najbliższej przyszłości nowe technologie wpłyną na funkcjonowanie działu personalnego.
Z drugiej strony eksperci KE zwracają uwagę, że inwestycje w nowe technologie, w tym również sztuczną inteligencję, są konieczne, aby zapewnić konkurencyjność europejskiej gospodarki. Nadmierne przeregulowanie może bowiem doprowadzić do zablokowania rozwoju wielu firm – szczególnie małych i średnich. Ze względu na trudność w zrozumieniu mechanizmów złożonych systemów sztucznej inteligencji, dużym wyzwaniem pozostaje zatem znalezienie złotego środka, zapewniającego z jednej strony konkurencyjność polskiej i innych europejskich gospodarek, a z drugiej uniknięcie zagrożeń, jakie stawia przed nami ta technologia.
Indeks górny Źródło: Algorithmic Collusion: Supracompetitive Prices via Independent Algorithms, Karsten Hansen i Kanishka Misra z University of California oraz Mallesh Pai z Rice University. Indeks górny koniecŹródło: Algorithmic Collusion: Supracompetitive Prices via Independent Algorithms, Karsten Hansen i Kanishka Misra z University of California oraz Mallesh Pai z Rice University.
PRZECZYTAJ TAKŻE » » »
AI to przyszłość biznesu – o tym, jak sztuczna inteligencja zapewnia przewagę nad konkurencją
O sztucznej inteligencji słyszymy od lat. Jest to temat często poruszany przy okazji rozmów o transformacji technologicznej organizacji. Jednak dopiero ostatnio widzimy faktyczne wprowadzanie AI na dużą skalę do codziennego użycia w średnich i dużych firmach. Na pytanie: „Dlaczego AI to przyszłość biznesu?”, odpowiada Dariusz Kupiec, dyrektor ds. wdrożeń w Cloudware Polska.