Streszczenie: Sztuczna inteligencja (SI) staje się nieodłącznym elementem wielu branż, ale aby zachować przewagę nad tym narzędziem, ludzie muszą rozwijać kompetencje, które są poza zasięgiem algorytmów. Kluczem jest koncentracja na umiejętnościach, które wymagają kreatywności, empatii i rozumienia kontekstu ludzkiego, jak również zdolności do podejmowania decyzji w niepewnych sytuacjach. Sztuczna inteligencja wspiera ludzi w analizie danych, automatyzacji procesów i optymalizacji działań, jednak to ludzie nadal pozostają odpowiedzialni za strategiczne myślenie i innowacje, które wykraczają poza standardowe algorytmy. Kluczowe jest, aby liderzy koncentrowali się na kształtowaniu organizacji, która integruje sztuczną inteligencję z unikalnymi umiejętnościami swoich pracowników.
W czasach, w których sztuczna inteligencja i algorytmy umożliwiają automatyzację niektórych kompetencji zarządczych, wielu menedżerów zapomina o stworzeniu właściwej hierarchii swoich umiejętności.
Menedżerowie ci zbyt nisko cenią „ludzkie” zdolności, które zdaniem ekspertów staną się szczególnie istotne w miarę rozpowszechniania się sztucznej inteligencji. Poniższy wykres, przygotowany na podstawie ankiety z udziałem 1770 menedżerów z 14 krajów, przedstawia odsetek respondentów, którzy zaliczyli daną umiejętność do trzech najważniejszych zdolności niezbędnych im w następnych pięciu latach.
Jak zachować przewagę nad sztuczną inteligencją

