biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Sztuczna inteligencja rozwija kompetencje pracowników

Sztuczna inteligencja rozwija kompetencje pracowników

Firmy dostrzegają coraz większe korzyści z zastosowania sztucznej inteligencji. Szczególnie wtedy, gdy łączą wdrażanie technologii AI z rozwojem umiejętności zatrudnionych.

Czwarta rewolucja cyfrowa jest silnie związana ze sztuczną inteligencją (AI), której zastosowanie umożliwia przedsiębiorstwom szybki rozwój. Zdaniem Cristiny Dolan, współzałożycielki iHuddl - platformy zapewniającej dostęp do usług inwestycyjnych, obecnie znajdujemy się w złotej erze AI, ponieważ dysponujemy ogromną liczbą narzędzi i danych pozyskiwanych z sensorów i urządzeń, które są w stanie komunikować się ze sobą i podejmować niezależne decyzje. Jak podkreśla ekspertka sztuczna inteligencja będzie niebawem obecna w niemal każdym aspekcie naszego życia.

AI uwalnia zasoby zatrudnionych

W pierwszej kolejności AI będzie wprowadzana do przedsiębiorstw, po to by uwolnić pracowników od rutynowych zadań. Jak podkreśla Julian Lambertin, wiceprezes wykonawczy w KRC Research, firmy, które już wdrożyły w swoje struktury biznesowe sztuczną inteligencję coraz lepiej rozumieją, w jaki sposób działa. Zauważają też, że AI pozwala zatrudnionym na zajęcie się zadaniami, których realizowanie ma naprawdę duże znaczenie.

Podobnego zdania są pracownicy. Dzięki zastosowaniu AI zwolnieni zostali od części rutynowych zadań, chcą więc zainwestować odzyskany czas i możliwości w rozwój umiejętności na innych polach, by wnosić większą wartość do firm, w których pracują. Tak wynika z najnowszego badania „AI & Skills”, zrealizowanego przez Microsoft. Okazuje się, że aż 94% pracowników firm wykorzystujących AI przyznaje, że chce podnosić swoje kompetencje, a 66% już uczestniczyło w odpowiednich programach szkoleniowych.

Ciekawy przykład zastosowania AI, która uwalnia zasoby pracownika podaje Diana Oleksiuk, kierownik ds. marketingu produktu w Azure Solution. „Jeden z naszych partnerów stworzył program oparty na AI, dzięki któremu lekarz nie poświęca czasu na robienie notatek podczas wizyty z pacjentem. Robi je sztuczna inteligencja. Może skupić się wówczas na przeprowadzaniu wywiadu z pacjentem, zaangażowaniu w rozmowę i diagnostyce” – opowiada ekspertka.

Polska – cyfrowe serce Europy

Jak wynika z analizy Microsoftu ponad 30% polskich respondentów przyznało, że w swojej działalności zupełnie nie wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji, choć 23% ankietowanych potwierdziło wysoki stopień zaawansowania w jej zastosowaniu. Największa część badanych (44%) dopiero odkrywa możliwości AI i przeprowadza pierwsze eksperymenty z jej wykorzystaniem. Wynika z tego, że w najbliższym czasie możemy spodziewać się rosnącego popytu na umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji. Potwierdzają to również respondenci. Według nich już w ciągu 6‑10 najbliższych lat, udział osób z wymaganymi kompetencjami w tym zakresie sięgnie nawet 55% (dla porównania globalna średnia wynosi 49,5%).

Zdaniem Magdy Taczanowskiej, członka zarządu polskiego oddziału Microsoft, rozwój umiejętności cyfrowych w obszarze AI to swoista polisa ubezpieczeniowa dla każdego biznesu na przyszłość. Mając to na uwadze i chcąc przyspieszyć proces transformacji Polskiej Doliny Cyfrowej Microsoft ogłosił w maju 2020 roku kompleksowy plan inwestycyjny w Polsce - w celu przyspieszenia innowacji i transformacji Polskiej Doliny Cyfrowej. Jak bowiem podkreśla Mark Loughran, dyrektor generalny Microsoft w Polsce: „Polska jako kraj talentów, w którym pracuje 25% deweloperów Europy Środkowo‑Wschodniej, z wykształconymi zespołami i duchem przedsiębiorczości ma potencjał, aby stać się cyfrowym sercem Europy”.

Pracodawcy chcą podnosić kompetencje AI

Polscy pracodawcy również zaczynają dostrzegać, jaki potencjał drzemie w rodzimych pracownikach i stawiają na ich rozwój. Aż 93,6% kadry kierowniczej wyższego szczebla przyznaje, że byłaby w stanie zapewnić nagrody finansowe dla tych zatrudnionych, którzy zdobyliby wyższy poziom umiejętności – istotnych z punktu widzenia wdrażania i adaptacji AI.

Co ważne, ponad 65% pracowników polskich firm wykorzystujących AI w sposób zaawansowany przyznaje, że ich pracodawca robi obecnie wystarczająco dużo, aby odpowiednio ich przygotować na dalszy rozwój tej technologii. W firmach, które nie wdrażają sztucznej inteligencji lub dopiero z nią eksperymentują, odsetek ten spada do 40%. Warto podkreślić, że 70% pracowników rozważa zmianę miejsca pracy, gdyby pracodawca nie inwestował w ich rozwój umiejętności.

„Dopiero, kiedy przedsiębiorcy dostrzegą oczywiste wartości biznesowe wynikające z zastosowania najnowszych technologii takich jak sztuczna inteligencja, sami staną się ich najlepszymi ambasadorami w swoich organizacjach. Widząc te korzyści tym chętniej zaangażują się w rozwój kompetencji swoich prawników w tym obszarze” - twierdzi Tomasz Staszelis, dyrektor ds. cyfrowych w Polpharmie.

„Ramię w ramię” ze sztuczną inteligencją

Zdaniem Juliana Lambertina AI będzie miała znaczny wpływ na to, jakie kompetencje będą od nas wymagane. Człowiek nie będzie musiał robić czegoś, co może zrobić AI. Jednak jest wiele zadań, w przypadku których AI będzie potrzebować nadzoru człowieka. Z tego względu, w przyszłości kluczowa okaże się kooperacja AI z człowiekiem. Trzeba dążyć zatem do zrozumienia – jak będzie wyglądać ich współpraca i jakich umiejętności potrzebujemy, aby pracować „ramię w ramię” ze sztuczną inteligencją.

Badania przeprowadzone przez Microsoft pokazują, że firmy wiodące w obszarze AI koncentrują się na tym, aby uzupełniała ona możliwości pracowników. Stawiają więc na rozwój umiejętności we wszystkich jej kategoriach – od zaawansowanej analizy danych i krytycznego myślenia po komunikację i kreatywność. Globalnie 84,7% menedżerów wyższego szczebla i 62,1% pracowników w firmach, które wykorzystują AI, określa się jako augmented worker – podkreślając, że technologia wspiera ich w pracy, począwszy od pomocy w zarządzaniu prostymi zadaniami i procesami, po dostarczanie informacji i pomoc w podejmowaniu decyzji. W polskich organizacjach odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi on kolejno 89% i 69%.

„Wiele zagranicznych przedsiębiorstw ma jeszcze problem ze zrozumieniem tego, że muszą inwestować znacznie więcej pieniędzy w podnoszenie umiejętności swoich pracowników – po to, aby pozostać konkurencyjnym na rynku. Polskie firmy rozumieją to w większym stopniu, ponieważ już rozpoczęły proces reskillingu zatrudnionych” – podsumowuje Julian Lambertin.

O BADANIU:
W badaniu „AI & Skills” przeprowadzonym przez Microsoft w marcu 2020 r. w 20 krajach wzięło udział ok. 12 tys. pracowników i liderów biznesu z większych przedsiębiorstw (ang. enterprise). Polskę reprezentowało 611 przedstawicieli firm zatrudniających więcej niż 250 osób.

Paulina Kostro

Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"