Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jakie planowanie w nowej normalności? Dobre praktyki foresightu strategicznego

Choć nowa normalność to slogan, który w świecie marketingu funkcjonuje od jakiegoś czasu, już dziś należy zacząć przygotowywać się i zmieniać sposoby planowania zarówno na potrzeby strategiczne, strategicznych innowacji produktowych, jak i transformacji cyfrowej w kontekście różnych funkcji przedsiębiorstwa. O tym, jak tego dokonać, mówił podczas Kongresu ICAN Management Review Kacper Nosarzewski, Partner 4CF Strategic Foresight.

Stanisław Lem u schyłku swego życia przyznał, że przyszłość nigdy nie była taka, jak wynikałoby z prognoz – nie była ona ani lepsza, ani gorsza, zawsze natomiast inna niż zakładano. Czy jest więc sens prognozować, jak będzie ona wyglądała i przygotowywać do tego?

Niezaprzeczalna cechą przyszłości jest jej niepewność i złożoność. W takich okolicznościach zarządzanie ryzykiem staje się ogromnym wyzwaniem. Trudno bowiem określić prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożeń, a tym samym zabezpieczyć się przed ich wystąpieniem. Dodatkowo na nasze ryzyka nakładają się zagrożenia inicjowane przez naszych konkurentów i ogólnie rynek, co jeszcze bardziej komplikuje sytuację. Ta wieloaspektowość skutkuje często wystąpieniem zjawiska nazywanego szokiem przyszłości objawiającego się lękiem czy wręcz wyparciem zmian, które następują.

Problemem jest też emergentny charakter zmian. Wydawać, by się mogło, że uwzględniając przeszłość i wykorzystując dane statystyczne możemy określić charakter przyszłych transformacji i na ich podstawie określić proste heurystyki dalszego rozwoju rynku. Niestety, kolejne zmiany pojawiają się niespodziewanie, a my nigdy nie jesteśmy na nie gotowi.

Znacznie efektywniejszym sposobem przewidywania przyszłości niż opieranie się na wcześniejszych doświadczeniach czy wykorzystywanie modeli matematycznych jest foresight strategiczny.

- Foresight daje pewną obietnicę, że można spróbować na fali tych zmian surfować. Badania duńskich i niemieckich specjalistów pokazują, że te przedsiębiorstwa, które mają w zorganizowany sposób rozwiniętą zdolność foresightu strategicznego, rosną szybciej, a przede wszystkim osiągają radykalnie wyższy zwrot z inwestycji badawczo‑rozwojowych, które są solą transformacji. To dzięki innowacjom można wywoływać zmiany na rynku albo wpływać na nie – podkreśla Kacper Nosarzewski.

Jak rozwijać zdolności foresightowe w swojej firmie? Kiedy najlepiej się tym zająć?

Zobacz, jak w trzech krokach zbudować zespół zajmujący się tworzeniem scenariuszy przyszłości. Obejrzyj wideo:

Kongres ICAN Management Review „Liderzy Jutra”

<a href=>Kongres odbył się 27 i 28 października 2020 roku. Niemal 40 ekspertów z Polski i ze świata podczas swoich wystąpień podzielonych na 13 sekcji tematycznych omówiło najnowsze trendy i innowacje, które już dziś decydują o przyszłości biznesu. Wykładom, wywiadom, debatom i prezentacjom przyglądało się ponad 1500 uczestników.

Kolejne materiały poświęcone Kongresowi, w tym relacje z obu dni wydarzenia oraz poszczególne wystąpienia w formie wideo, znaleźć można <a href=>pod tym linkiem.

Kacper Nosarzewski

Specjalista w dziedzinie studiów nad przyszłością, partner w firmie foresightowej 4CF, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością


Najpopularniejsze tematy