Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

W biznesie trwałość i pewność zawsze były uznawane za atut. Nawet jeśli nie udawało się ich osiągnąć, stabilna firma mająca trwałą przewagę konkurencyjną pozostawała ideałem biznesowych strategów.

Temu dążeniu były też podporządkowane narzędzia planistyczne na czele z analizą pięciu sił Michaela Portera. Jednak rewolucja cyfrowa, „spłaszczenie” świata, zanikające bariery wejścia i globalizacja sprawiają, że we współczesnym świecie przewaga większości przedsiębiorstw nie trwa długo. W bloku artykułów na ten temat Rita Gunther McGrath z Columbia Business School przekonuje, że firmy nie mogą już sobie pozwolić na to, by przez długie miesiące opracowywać jedną długofalową strategię. Potrzebny jest im portfel wielu źródeł krótkotrwałej przewagi, które można szybko rozwijać i równie szybko porzucać. Todd Zenger, autor tekstu Teoria korporacyjna kluczem do budowy wartości firmy dodaje, że najbardziej problematycznym wyzwaniem strategicznym menedżerów nie jest zdobywanie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, tylko stałe tworzenie wartości. Przedstawia też koncepcję „teorii korporacyjnej”, która objaśnia, w jaki sposób konkretna organizacja może osiągnąć ten cel. Unikalne spojrzenie na dynamikę konkurencji proponuje też profesor Michael D. Ryall, autor nowego modelu pozyskiwania wartości (Value Capture Model – VCM).

Analiza strategiczna, niezależnie od przyjętej optyki, nie może abstrahować od postaw i potrzeb klientów. Aby dowiedzieć się, co wpływa na nastawienie klientów i ich zachowania, większość firm sięga po ankiety, grupy fokusowe lub badania etnograficzne. Kłopot polega na tym, że te metody nie są w pełni wiarygodne. Autorzy artykułu Lepszy wgląd w doznania klientów – na bieżąco uważają, że znaleźli nowe narzędzie badawcze pozbawione tych mankamentów: metodę śledzenia doświadczeń klientów w czasie rzeczywistym (RET).

Wreszcie, na koniec, polecam Państwu artykuł Trzy reguły dla firm, które chcą być wybitne, którego autorzy postawili sobie niezwykle ambitne zadanie określenia „złotej reguły” biznesu – czynników rzeczywiście wyróżniających najlepszych. Czy im się to udało, niech Państwo ocenią sami.

Polecam także pozostałe artykuły i życzę choć odrobiny trwałości w niestabilnym świecie!

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy