Kluczowe indeksy giełdowe biją rekordy, firmy coraz aktywniej poszukują pracowników, a to najlepiej dowodzi, że kryzys mamy już za sobą. Lecz otoczenie biznesu wciąż jest dalekie od stabilizacji, gdyż rynki znajdują się pod wpływem wielu równoległych megatrendów, związanych z rewolucją cyfrową i zmienną sytuacją polityczno‑ekonomiczną, których efektów nie sposób jednoznacznie przewidzieć.
W tak niepewnym otoczeniu nawet stabilne dotąd przedsiębiorstwa i branże nie mogą być pewne jutra. Dlatego menedżerowie powinni przygotować się na różne scenariusze wydarzeń i skierować firmy na nowe ścieżki wzrostu, czyniąc je przy tym zwinnymi i elastycznymi. A to wymaga odpowiedniego planowania, tworzenia oraz realizacji strategii, czemu poświęcamy w całości wakacyjne wydanie „Harvard Business Review Polska”.
Podpowiedź, jak sobie radzić z rewolucją cyfrową, zawiera artykuł Transformacja firmy w sytuacji kryzysowej. Autor wyjaśnia w nim, jak firma rekrutacyjna Korn/Ferry przekuła na sukces zagrożenie ze strony serwisów internetowych.
Z kolei twórcy strategii błękitnego oceanu, W. Chan Kim i Renée Mauborgne, widzą dla firm inną drogę. W artykule Strategia może kształtować strukturę branży przekonują, że zamiast pozwolić na to, by otoczenie miało decydujący wpływ na strategię firmową, lepiej opracować strategię, która ukształtuje otoczenie.
Trudno jednak kształtować otoczenie, gdy trzonem biznesu przestaje być produkt lub usługa, lecz staje się nim klient i rynek. Ten nowy środek ciężkości wymaga przemyślenia kilku odwiecznych filarów strategii, które omawia Niraj Dawar w artykule Kiedy marketing jest strategią. Warto też znaleźć odpowiedź na pytanie: Kto tak naprawdę jest kluczowym klientem firmy? Pomaga w tym Robert Simons w artykule Wybierz odpowiedniego klienta.
Na koniec polecam Państwu dwa polskie artykuły pokazujące, że rozwiązania wypracowane na polskim rynku stają się wzorem do naśladowania dla innych. Autorzy tekstu Jak odnaleźć stabilną ścieżkę wzrostu przedstawiają ustrukturyzowane podejście do budowy strategii, wykorzystujące model Szachownicy Strategii, które zastosowano w ZT Kruszwica, należących do międzynarodowej grupy Bunge. Z kolei Marek Andryszak, prezes polskiego oddziału TUI, w artykule Wzrost dzięki sprzedaży wielokanałowej opowiada o tym, jak połączyć sprzedaż w kanale w tradycyjnym z internetowym, co pozwoliło na osiągnięcie wzrostu w branży tak podatnej na wahania nastrojów politycznych i gospodarczych jak turystyka.
Kończąc tym przykładem z branży turystycznej, życzę Państwu udanego wypoczynku i mam nadzieję, że lektura naszego wakacyjnego wydania okaże się pomocna przy poszukiwaniu nowych kierunków rozwoju.
Chcesz rozwijać biznes? Sięgnij po naszą książkę! »