Makrotrendy przekształcające społeczeństwo wymagają od firm strategicznych rewolucji, ale liderzy nie mogą tracić z oczu obecnej rzeczywistości.
Każdy chce być przygotowany na przyszłość, zwłaszcza w niepewnych czasach. Inflacja osiągnęła najwyższy poziom od początku lat osiemdziesiątych. Wiele cen akcji spółek technologicznych gwałtownie spadło. Pandemia wykoleiła cały świat, a wojny i blokady pogłębiły kryzys łańcucha dostaw.
Pomimo tej nieprzewidywalności przyszłość wciąż nadchodzi wielkimi krokami. Zmiany klimatyczne, komputery kwantowe, Web3, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe oraz metawers to tylko kilka przykładów trendów, które zmieniają sposób, w jaki firmy wprowadzają innowacje i konkurują.
Te trendy pozwalają marzyć o większej skali. Wielkie ambicje nie oznaczają jednak ucieczki od obecnej rzeczywistości. Firmy nie mogą sobie pozwolić na utratę z zasięgu wzroku swoich głównych klientów i obecnego otoczenia gospodarczego. Oto cztery typowe przeszkody, które mogą wyprowadzić liderów na manowce podczas opracowywania strategii na przyszłość.
Przeszkoda nr 1: Chęć biegania zanim opanuje się umiejętność chodzenia
Łatwo jest myśleć, że skoro inni coś robią, to ty też możesz. Weźmy jako przykład metawers. To coraz popularniejszy termin opisujący przyszłość immersyjnego internetu, w którym nowa gospodarka cyfrowa żyje zarówno w rzeczywistości wirtualnej (cyfrowej), jak i rozszerzonej (cyfrowej i fizycznej). Serwisy takie jak Roblox, Decentraland i The Sandbox są odrębnymi platformami metawersu. Technologie, które mogą przechodzić między światem cyfrowym a fizycznym, już się pojawiają. Na przykład niewymienialne tokeny (NFT) pozwalają użytkownikom przenosić cyfrową odzież, dzieła sztuki lub inne zakupy z jednego świata cyfrowego do drugiego.
Dlatego też dla producentów dóbr konsumenckich perspektywa sprzedaży wirtualnych doświadczeń jest bardzo realna. Na przykład Nike podwoił swoje wysiłki w zakresie NFT. Przejął firmę RTFKT, która tworzy, sprzedaje i przechowuje towary cyfrowe. Na platformie gier online Roblox wirtualna torebka Gucci kosztuje więcej niż jej rzeczywisty odpowiednik. Firma Dolce & Gabbana wystawiła na aukcję internetową tiarę o wartości 300 tysięcy dolarów, którą można nosić tylko w metawersie. Pytania, które muszą zadać sobie menedżerowie, brzmią następująco: Czy te przyciągające wzrok przykłady sprzedaży NFT są skalowalne czy jednorazowe? W jaki sposób organizacja może przekształcić pojawiające się możliwości w trwałą zmianę modelu biznesowego?
Wykorzystanie nowego trendu zawsze wymaga przygotowania. Zmiany powinny być wprowadzone na drodze stopniowej ewolucji. Dlatego to, co jest odpowiednie dla Facebooka, Nike czy Microsoftu, może okazać się nieodpowiednie dla innych.
Ponad 15 lat temu firma Nike stworzyła zestaw sportowy Nike+iPod. Bezprzewodowy system umożliwiał obuwiu Nike komunikację z iPodami Nano, poprzednikami iPhone’a. Dzięki temu biegacze mogli mierzyć, rejestrować i analizować swoje wyniki.
Nie można nazwać takiego partnerstwa strategicznym. „Współpracujemy z Nike, aby przenieść muzykę i sport na nowy poziom – powiedział wówczas Steve Jobs. – Rezultatem jest coś jak osobisty trener lub partner treningowy motywujący cię na każdym kroku”.
Ale na tym się nie skończyło. W ciągu następnej dekady Nike stale ulepszał swoje podstawowe produkty odzieżowe, ale też zbudował fundament w świecie innowacji technologicznych, wykorzystując możliwości w zakresie oprogramowania analitycznego, rozwoju aplikacji i projektowania elektroniki. Dzięki temu firma była w stanie wkroczyć do metawersu i rozszerzyć swoje działanie ze świata fizycznego do wirtualnego.
W listopadzie 2021 roku Nike nawiązał współpracę z Roblox, aby stworzyć własny wirtualny świat – Nikeland. Gracze mogą tam znaleźć budynki, boiska i stadiony oraz rywalizować w różnych minigrach. Przyjęcie metawersu przez Nike ma sens ze strategicznego punktu widzenia, ale należy pamiętać o zaawansowanym cyfrowym łańcuchu dostaw firmy i jej podejściu do bezpośredniego handlu elektronicznego, w którym globalne transmisje na żywo były głównym źródłem wzrostu.
Konkluzja jest następująca: twoja strategia dotycząca metawersu nie może istnieć w izolacji. Nie redukuj jej do roli marketingowego widowiska. Tylko zintegrowana strategia cyfrowa przyniesie efekty biznesowe. Nie można jednak biegać, zanim opanuje się umiejętność chodzenia. Wielkie firmy nie powstają w wyniku nagłej rewolucji. Nie ma drogi na skróty.
Przeczytaj artykuł i poznaj trzy kolejne przeszkody, które mogą wyprowadzić liderów na manowce podczas opracowywania strategii na przyszłość.