Wydarzenia ostatniego roku sprawiły, że świat biznesu niemal całkowicie przeniósł się do przestrzeni online. Tempo zmian przyśpieszyło jeszcze bardziej, a żadna firma nie uniknie cyfrowej transformacji! Jak ją przeprowadzić? Jak dzięki niej stworzyć model biznesowy na miarę dzisiejszych czasów i wyzwań? Jak zarządzać wirtualnymi zespołami i cyfrową organizacją? Podczas III Kongresu MIT SMRP, wraz z uznanymi ekspertami i praktykami biznesu odpowiadaliśmy na te pytania. Oto zapis drugiego dnia.
Pierwszą prelekcję tego dnia przedstawił Peter Coffee, Vice President for Strategic Research w Salesforce. Opowiadał o tym jak pandemia wpłynęła na biznes i zachowania klientów. Swoje wystąpienie zaczął od słów: „W ciągu pierwszych 90 dni pandemii zostaliśmy poinstruowani, aby pozostać w domach i wykorzystywać technologiczne narzędzia do pracy w nowych warunkach. Jak wynika z badań McKinsey Global Institute, te pierwsze 3 miesiące przyspieszyły zmiany związane z cyfryzacją, które by w normalnych warunkach zajęły 10 lat”.
Ekspert w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na Generację N (Novel), która definiowana jest już nie poprzez wiek, ale przez to, jak wykorzystuje nowe technologie podczas podejmowania decyzji o zakupach i korzystania z dostępnych usług. To nowy rodzaj klientów, których warto poznać bliżej.
Peter Coffee mówił również o kompetencjach przyszłości i o tym, że będą one ściśle powiązane z informatyką i biologią.
O tym, jak w czasie „nowej normalności” poprawić customer expierience opowiadała z kolei Małgorzata Gawrysiak, dyrektorka sprzedaży w Genesys Polska. Rozpoczęła swoją prelekcję od słów:
Czas pandemii pokazał mi, że poza samymi kompetencjami i zaangażowaniem do poradzenia sobie z nowymi wyzwaniami niezbędne są nowe technologie i transformacja cyfrowa.
Ekspertka podkreślała, że „nawet cyfrowa obsługa klienta może być miła, szybka i kompetentna”. I mimo tego, że na początku pandemii zachwyciliśmy się czatbotami, klienci dziś są mniej zadowoleni z ich obsługi niż przed rokiem. Dlatego najważniejszym elementem przygotowania czatbota jest jego personalizacja.
Na koniec Małgorzata Gawrysiak podzieliła się swoimi przewidywaniami odnośnie tego, co nas czeka w przyszłości.
Następnie na wirtualnej scenie pojawił się Charles Vaillant, CTO i CDO w Mann+Hummel, który przedstawił najnowsze trendy i rosnącą rolę digitalizacji biznesu w nowej rzeczywistości.
Podkreślał, że strategię cyfrowej transformacji należy rozpocząć od… planowania.
Mówił również o narzędziu D.A.R.E., które pomaga w tworzeniu cyfrowych produktów i monetyzacji danych.
O cyfrowym bliźniaku, jako strategicznym kierunku cyfryzacji przemysłu opowiadał natomiast Jarosław Gracel, wiceprezes firmy Astor.
Ekspert przybliżył koncepcję cyfrowego bliźniaka i jego rolę we wprowadzaniu koncepcji Przemysłu 4.0.
Jak tłumaczył Jarosław Gracel cyfrowy bliźniak (digital twin) to cyfrowy model urządzenia i procesów, który umożliwia tworzenie symulacji jego działania i ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych.
Ponadto cyfrowy bliźniak pozwala kontrolować w czasie rzeczywistym, co dzieje się w fabryce lub magazynie.
Ekspert przybliżył też uczestnikom Kongresu korzyści wynikające z zastosowania cyfrowych bliźniaków.
Na koniec swojej prelekcji Jarosław Gracel przedstawił 3 sposoby wykorzystania cyfrowego bliźniaka:
Agnieszka Operhalska z Signify przedstawiła jak zmieniła się sytuacja na rynku nieruchomości i co nas czeka w najbliższych miesiącach.
W swoim wystąpieniu podkreślała, że centra handlowe umierają, a sprzedaż przechodzi do internetu.
Ekspertka opowiadała również o tym, że klienci są w stanie zapłacić nawet 35% więcej za dany produkt, jeśli będzie on przyjazny dla środowiska.
Mówiła również jak minimalizować ryzyka związane z pandemią, która rozwija się w sposób wykładniczy i nieprzewidywalny.
Ponadto podkreślała konieczność zbierania danych w czasie rzeczywistym.
Kolejnym prelegentem był Aleksi Grym, z Banku Finlandii. Rozpoczął swoje wystąpienie słowami:
„Waluty cyfrowe są ważne w tradycyjnym sektorze finansowym, mamy wiele transakcji mobilnych, pojawiają się kryptowaluty - niektórzy uważają, że sa to obszary podobne do tradycyjnej bankowości. W zasadzie więc nie wiele się zmienia”.
Jak zauważył ekspert, koncepcja którą znamy jako pieniądze elektryczne została wymyślona w latach 90‑tych.
„Kryptowaluty nie są systemami opartmi na tokentach, tylko systemami rozproszonego rejestru. Na tym polu dochodzi do wielu nieporozumień. Jeśli pomyślimy o tym, jak działają kryptowaluty - sprowadza się to do roszczeń co do tego, kto przechowuje tę walutę” – tłumaczył podczas Kongresu Aleksi Grym.
Ekspert mówił również o tym, że blockchain pozwala na rozliczenia w środowisku zero trust. Dlatego jedynie w środowiskach, gdzie nie jest możliwe wygenerowania zaufania, warto stosować blockchain, dla wszystkich innych odpowiednią instytucją jest bank.
Aleksi zakończył swoją prelekcję słowami: „Pamiętajmy o tym, że nowe cyfrowe pieniądze powstają co 5‑10 lat – więc nie jest to nic zadziwiającego”.
Następnie o tym jak firma Huawei podchodzi do wsparcia zrównoważnego rozwoju opowiadał jej przedstawiciel Ryszard Hordyński.
Ochrona środowiska:
Wydajność energetyczna:
Ograniczenie zużycia surowców naturalnych:
Rozwój energii słonecznej:
Rozwiązania 5G oraz AI - automatyzacja przemysłu:
Ekspert mówił o tym, że 5G jest w stanie połączyć ze sobą kilka milionów czujników, które następnie mogą być zastosowane np. w dronach, a te mogą pomóc w monitorowaniu urządzeń, stanu gleby czy badać kondycję roślin i zwierząt. To rewolucja w rolnictwie!”.
#TECH4ALL
Swoje wystąpienie zakończył stwierdzeniem, że technologia powinna pomagać w równoważonym rozwoju!
O nowych perspektywach biznesowych w erze 5G opowiadał następnie Artur Piecha z Orange.
W pierwszych słowach swojego wystąpienia ekspert podzielił się danymi z rynku:
Następnie podał przykłady wykorzystania 5G w różnych branżach:
Przemysł 4.0,
Centra dystrybucyjne i logistyka,
Transport,
Handel 4.0 (np. zarządzanie asortymentem),
Smart Cities (np. autonomiczne samochody),
Miejsca użyteczności publicznej (np. online gaming),
Sieci kampusowe (infrastruktura budowana przez operatora w porozumieniu z klientem). Artur Piecha podzielił się również przykładami wdrożeń 5G, m.in. z fabryki w Miele oraz Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Podczas Kongresu miała miejsce także debata ekspercka, którą moderował Andrzej Jacaszek, DBA, CEO, ICAN Institute. Wraz z panelistami: Witoldem Wilińskim, Prezesem Zarządu, GPW Tech; Prof. SGH dr hab. Piotriotrem Wachowiakiem, Rektorem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Rafałem Kozłowskim, CEO Asseco Enterprise Solutons, CFO Asseco Group – rozmawiał o rozwoju branży IT w obliczu zmian makroekonomicznych wywołanych COVID‑19.
Poniżej przedstawiamy wybrane wątki dyskusji.
Andrzej Jacaszek: Co COVID‑19 zmienił w światowej gospodarce? Jakie scenariusze wychodzenia z kryzysu możemy rozpatrywać?
Witold Wiliński: Przede wszystkim wskazałbym na zmniejszenie dystansu pomiędzy Azją, a Europą i Stanami Zjednoczonymi. Po drugie neoprotekcjonizm, który teraz bardzo mocno widać. Po trzecie, świat zarówno od strony podaży jak i popytu zauważa, że popyt na ropę będzie spadał. Jeśli chodzi o scenariusze, będą one wyglądały jak paszcza krokodyla: cześć spółek będzie bardzo szybko rosła, a część będzie wychodziła bardzo powoli.
Rafał Kozłowski: Jeśli chodzi o skale bogactwa jeśli chodzi o Azję, a Zachód - my tego nie zauważyliśmy ze względu na branże IT, w której działamy. Natomiast neoprotekcjonizm sprawia, że wspomniane rynki idą „łeb w łeb”.
AJ: Chiny będą teraz koncentrować się na konsumpcji wewnętrznej.
WW: Chiny będą pracować teraz nad pieniądzem z datą ważności, co zmusza społeczeństwo do wydawania pieniędzy. Co będzie powodowało, że w Chinach będzie stabilny wzrost. Z punktu ekonomicznego, jest to bardzo ciekawy pomysł.
Piotr Wachowiak: Ta konsumpcja, w krótkim okresie jest bardzo dobra, bo rozrusza gospodarkę. Ale w długim staje się to niebezpieczne. Jak będzie wyglądał ten rozwój gospodarczy? Powiedziałbym, że trochę odrobiliśmy lekcje przez pandemię, ale wciąż jesteśmy w tym samym miejscu. proszę zwrócić uwagę, że wciąż działamy w warunkach niepewności - nikt nie wie, kiedy skończy się pandemia. Firmy inaczej działają w warunkach niepewności niż kryzysu.
AJ: Czy są jakieś pozytywne aspekty pandemii?
PW: Oczywiście, chociażby prowadzimy zajęcia online, które wg. mnie działają bez szkody dla studentów.
AJ: Czy coś ciekawego działo się jeśli chodzi o polskie spółki IT. Czy wykorzystały moment pandemii?
WW: Nasza warszawska giełda odnotowała największy wzrost obrotów spośród wszystkich giełd europejskich. To wynika z paru czynników: mamy np. bardzo niskie stopy procentowe. Ponadto kurs walutowy cały czas pomaga polskiej gospodarce.
(...)
PW: W sytuacji pandemicznej społeczna odpowiedzialność biznesu daje przewagę firmom - bo takie są oczekiwania pracowników i klientów. Szczególnie w takich sytuacjach jak pandemia trzeba myśleć inaczej. Musimy się zastanawiać „co da się zrobić” w takiej sytuacji jak ta.
RF: Ta niepewność przeradza się w świat, który zaczynamy rozumieć, czyli działamy bardziej świadomie.
PW: My się przyzwyczajamy do tej niepewności, a nie zaczynamy ją rozumieć. To jest to niebezpieczeństwo, o którym musimy pamiętać.
WW: Dodałbym też, że musimy wykorzystywać narzedzia, z których zaczeliśmy korzystać podczas pandemii.
(...)
AJ: Jakkolwiek nie definiowalibyśmy nowej normalności ma ona wpływ na ekonomię. Dla polskich spółek jest to szansa na ekspansje, lub zagrożenie przejęcia przez globalne spółki.
WW: Sektor IT mocno skorzystał, ale to też nie jest tak, że korzysta równomiernie. Są też spółki, które kompletnie sobie nie radzą.
RK: To rzeczywiście zależy od sektora obsługiwanego przez spółki IT. Z drugiej strony wszystko co jest związane z ucyfrowieniem - to jest niesamowity „boom”.
PW: Po pierwsze trzeba przetrwać. po drugie teraz mamy nieprawdziwy obraz gospodarki, gdzie zostały wpompowane dże ilości pieniędzy - to się kiedyś skończy.
WW: Dodałbym bardzo mocny wzrost oszczędności w krajach rozwiniętych, np. bez spadek konsumpcji.
PW: Te pieniądze trzeba mądrze wykorzystać. Trzeba wesprzeć sektory dające rozpęd dla całej gospodarki.
WW: Czy to jednak nie spowoduje inflacji i bańki na rynku nieruchomości?
PW: To właśnie jest ta niepewność.
(...)
AJ: Rok z pandemią i co dalej?
RK: Widzę więcej zalet i szans niż zagrożeń. Nie zapominajmy o pracownikach i partnerach, z którymi straciliśmy kontakt podczas pandemii. Przegapiamy wiele rzeczy, które z opóźnionym zapłonem mogą zmienić to, jak funkcjonujemy, dlatego zachęcam do tego kontaktu. Po trzecie - róbmy swoje, będzie dobrze!
PW: Dbajmy o dobrostan pracowników - to bardzo ważne. Po drugie - mądrze zarzadzajmy. Po trzecie - zaprzyjaźnijmy się z zastaną sytuacją. Po czwarte - starajmy się wykorzystywać to, co daje nam obecna sytuacja. Po piąte - działajmy zespołowo. Po szóste - mądrze wykorzystajmy środki z UE!
Później na wirtualnej scenie ICAN Institute pojawił się Steven J. Spear, który opowiadał o uwalnianiu zbiorowej inteligencji w celu szybkiego rozwiązywania ważnych problemów.
Ekspert opowiadał o tym, ze w firmach bywa często tak, że mnóstwo ludzi ciężko pracuje, ale efekt ich pracy jest słaby. Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze wiele problemów czy projektów, które realizujemy, jest na tyle skomplikowanych, że potrzebują zaangażowania wielu różnych specjalistów. I wcale nie jest tak, że pogrupowanie ich np. według podobnych specjalizacji, czyli stworzenie pewnego rodzaju silosów, jest czymś złym.
Nawet Albert Einstein nie działał indywidualnie. On też działał w zespole specjalistów zgromadzonych, zintegrowanych przez Nielsa Bohra– i bez niego być może nie osiągnąłby tego, co osiągnął. Bądź jak Einstein!
– Steven J. Spear
Steven J. Spear uważa, że krytycznie ważne jest odpowiednie zorganizowanie procesów komunikacyjnych między silosami. Jeśli to się uda, jeśli proces pracy osiągnie odpowiedni poziom integracji i współpracy, projekt zakończy się wyjątkowym sukcesem. Ale uwaga: jeśli pomiędzy silosami nie będzie komunikacji, cały zysk z podziału na wyspecjalizowane zespoły zostanie nie tylko zmarnowany, ale porażka może okazać się nawet poważniejsza.
Przykład: Dobre opracowanie komunikacji, przepływania danych i oczekiwań między zespołami biologów i chemików pozwoliło poważnemu producentowi leków na ogromne obniżenie kosztów ich tworzenia oraz ponad dwukrotne skrócenie czasu ich opracowywania. Nie technologia, ale ludzie, którzy lepiej i częściej się ze sobą komunikowali – to przyczyniło się do sukcesu.
Swoje wystąpienie Steven J. Spear zakończył słowami: „Cyfrowe narzędzia przydają się przy tworzenia okazji do konwersacji, do komunikacji. Ale to tylko okazja – znacznie ważniejsze jest odpowiednie zmapowanie relacji w firmie i określenie, kto naprawdę powinien się ze sobą komunikować”.
Co to znaczy, że firma jest dojrzała cyfrowo? - pytał Gerald Kane na początku swojej prelekcji na temat tego, dlaczego ludzie są kluczem do cyfrowej transformacji.
Zwracał również uwagę, że pandemia i wywołany nią kryzys postrzegane są przez wiele firm jako szansa, a nie zagrożenie. Szansa na przyśpieszenie transformacji cyfrowej.
Dawid Solak z Platformy Przyszłości Przemysłu pochylił się z kolei nad ekosystemem Przemysłu 4.0.
Przedstawił działania PPP na rzecz integracji interesariuszy:
Podczas prelekcji podkreślał, że uświadamianie konieczności i korzyści transformacji, takich jak zwiększenie produktywności czy zwiększenie niezawodności dostaw - jest obecnie kluczowe.
„Hub Innowacji Cyfrowych to konsorcjum, które składa się m.in. z przedstawicieli biznesu i nauki. To instytucja dla przedsiębiorcy, który chce przeprowadzić transformacje i dzięki nam otrzymuje kompleksowe wsparcie od a do z. Takich hubów funkcjonuje obecnie 5, już niedługo będzie ich o wiele więcej. Swoim zasięgiem działania pokryją cały kraj. Będą też huby specjalistyczne, np. zajmujące się sztuczną inteligencją” - opowiadał Dawid Solak.
Kolejne wystąpienie to prezentacja Piotra Mieczkowskiego z Digital Poland, który opowiadał o stanie sztucznej inteligencji w Polsce.
Opowiadał o tym, że Warszawa jest polskim centrum sztucznej inteligencji, a rozwój AI został spowolniony przez pandemię.
Przedstawił również najważniejsze rynki, na których działają polskie firmy zajmujące się sztuczną inteligencją, w jakich sektorach rynku najchętniej jest wykorzystywana oraz w jakich celach.
Podał także przykłady adopcji AI w firmach.
Ostatnie wystąpienie III Kongresu MIT SMRP należało do Billa Auleta, który opowiedział o tym dlaczego i jak MIT uczy przedsiębiorczości.
Każdy może stać się przedsiębiorczy. Można się tego nauczyć i można tego nauczyć każdego - podkreślał ekspert podczas prelekcji.
Mówił o tym, że istnieją dwa rodzaje przedsiębiorczości. Pierwszy nastawiony jest na rynki lokalne, bliższy jest usługom niż innowacjom. Zakłada spokojny, bezpieczny rozwój. Drugi jest znacznie trudniejszy, zakłada na początku okres określany jako „dolina śmierci”, polegający na rozwoju prawdziwie innowacyjnego produktu. Jeśli jednak uda się go przekroczyć, nasze produkty - naprawdę innowacyjne - mogą być sprzedawane globalnie, a potencjał rozwojowy wystrzela w kosmos.
Innowacja = Inwencja + Komercjalizacja
Podkreślał, że to nie Apple wymyśliło większość ich rewolucyjnych produktów. Ale firmy, które je wymyśliły, nie umiały ich skomercjalizować. Apple umiało to zrobić. Podobnym przykładem może być Tesla i Edison. Tesla był znacznie lepszym wynalazcą, ale to Edison świetnie komercjalizował wynalazki.
Przedsiębiorczość, innowacyjność to gra zespołowa – polega na współpracy, nie na indywidualnościach.
Szczegółowe informacje na temat III Kongresu MIT Sloan Management Review Polska znajdziesz na dedykowanej stronie tego wydarzenia.
Zachęcamy również do zapoznania się z relacją z I dnia wydarzenia.