biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
III Kongres MIT Sloan Management Review Polska – RELACJA (Dzień I)

III Kongres MIT Sloan Management Review Polska – RELACJA (Dzień I)

Wydarzenia ostatniego roku sprawiły, że świat biznesu niemal całkowicie przeniósł się do przestrzeni online. Tempo zmian przyśpieszyło jeszcze bardziej, a żadna firma nie mogła uniknąć cyfrowej transformacji. Podczas III Kogresu MIT SMRP debatowaliśmy jak przygotować się do cyfrowej zmiany. Oto zapis pierwszego dnia.

„Ten, kto stale się uczy, zawsze pozostanie młody” – tym hasłem Redaktor Naczelny MIT Sloan Management Review Polska Paweł Górecki zaprosił wszystkich do uczestnictwa w tegorocznej edycji Kongresu.

Wydarzenia rozpoczęło wystąpienie doktora Witolda Jankowskiego, prezesa ICAN Institute. „Na zeszłorocznym Kongresie zapowiadałem, że tylko technologia może nas uratować. Technologia miała wyzwalać energię i produktywność, rozwiązać wiele naszych problemów. Dziś natomiast możemy powiedzieć, że te problemy nie zostały jeszcze rozwiązane – wręcz przeciwnie, COVID‑19 jeszcze wiele z nich wyostrzył. Natomiast w krótkiej perspektywie technologia już nas uratowała” – mówił dr Jankowski.

O podejściu procesowym, które ratuje komunikację i współpracę zdalnych zespołów opowiadał natomiast Maciej Płonka, Senior CX Researcher w Digital Drive Grant Thornton. Płonka wyjaśniał, że pandemia rzeczywiście przyśpieszyła wprowadzanie narzędzi cyfrowych w firmach. Zmieniło się jednak to, że o digital workplace zaczęliśmy myśleć bardziej procesowo, pod kątem rozwiązań, które dane narzędzia mogą wnieść do konkretnej firmy, konkretnej organizacji.

„Analiza jest często ważniejsza niż etap wykonawczy – a często jest zaniedbywana, sprowadzana do rzadkich i niedokładnych ankiet pracowniczych. Rola badań jest znacznie większa – powinny być częstsze, a przede wszystkim bliższe codzienności pracowników” – podkreślał przedstawiciel Digital Drive Grant Thornton.

Dominika Bettman, dyrektorka Digital Industries w Siemens Polska, w swoim wystąpieniu podkreślała, że choć technologie są niezwykle ważne, najważniejszym wyzwaniem są ludzie.

„Potrzebne jest wyposażenie wszystkich pracowników w kompetencje cyfrowe – w tym „miękkie” kompetencje cyfrowe, takie jak nastawienie do zmiany, do transformacji, do wykorzystywania nowych narzędzi. Przed polskim przemysłem stoją ogromne wyzwania, związane zwłaszcza z brakami, np. brakiem kapitału. Ale kapitał i inwestycje powinny być lokowane także w edukacji i badaniach, w wiedzy, a nie tylko np. w nowym parku maszynowym” – mówiła Bettman.

Dariusz Kwieciński, Prezes Zarządu w Fujitsu Poland wyjaśniał, czym jest hybrydowe IT.

Czym jest Hybryd IT? Optymalnym rozwiązaniem kosztowym!

Jak dojść do chmury hybrydowej? Nie ma jednej drogi, każda firma musi odnaleźć własny proces. własną ścieżkę. Natomiast pewne kroki się powtarzają:

Szymon Włochowicz z firmy Hicron opowiadał o Employee experience jako kluczowym element efektywności pracy zdalnej.

Jak to zrobić, by nasi pracownicy odnaleźli się w nowej rzeczywistości pracy zdalnej – i by ich efektywność jeszcze wzrosła?

To technologia jest łącznikiem między pracownikami. Na Employee Experience składają bowiem się trzy elementy: kultura organizacji, otoczenie oraz technologia.

Paulina BastaUnit4 Polska opowiadała o tym, na jakie kolejne zmiany powinniśmy przygotować się w kontekście pracy hybrydowej i nowej normalności.

„Na samym początku pandemii odczuliśmy, że nikt nas nie nauczył, w jaki sposób pracować zdalnie. Nie było procedur, ani sprawdzonych sposobów działania. Musieliśmy zacząć sobie radzić, a tym, co nas uratowało był dialog. Zrozumieliśmy, że to czas jest najważniejszą walutą świata i  musimy wspólnie rozwiązywać problemy” – wyjaśniała Basta.

Ekspertka zwraca uwagę na rolę digitalizacji, dzięki której możemy wiele procesów uprościć i przyspieszyć. Dlatego warto szukać narzędzi i rozwiązań, które zwiększą efektywność organizacji.

Ekspert przywództwa i współpracy, a także znany dyrygent, Itay Talgram opowiadał o tym jak wykorzystać potencjał ludzki w dużych organizacjach, aby wszyscy swoją pracą tworzyli harmonię niczym orkiestra złożona z wielu, różniących się miedzy sobą muzyków.

Itay Talgram zaprezentował dwa różne style prowadzenia orkiestry przez dyrygentów. Pierwszy opiera się na współpracy i łączeniu różnych historii, czego przykładem jest argentyński dyrygent Carlos Kleiber, który angażuje muzyków, a także zachęca publiczność do współtworzenia interpretacji utworu. Zupełnie innym stylem jest podporządkowanie sobie muzyków i zagarnięcie przestrzeni jedynie dla siebie, czego przykładem jest włoski dyrygent Riccardo Muti, który opowiada jedynie swoją historię.

Itay Talgram zaprezentował dwa różne style prowadzenia orkiestry przez dyrygentów. Pierwszy opiera się na współpracy i łączeniu różnych historii, czego przykładem jest argentyński dyrygent Carlos Kleiber, który angażuje muzyków, a także zachęca publiczność do współtworzenia interpretacji utworu. Zupełnie innym stylem jest podporządkowanie sobie muzyków i zagarnięcie przestrzeni jedynie dla siebie, czego przykładem jest włoski dyrygent Riccardo Muti, który opowiada jedynie swoją historię. „Skuteczny lider nie musi ciągle mówić ludziom, co mają robić - kluczem jest umiejętność tworzenia przestrzeni do eksperymentowania” – podkreślał dyrygent.

Grzegorz GołdaCloudware w swoim wystąpieniu poruszył bardzo ważny temat danych wrażliwych, które nie muszą być przeszkodą do przeprowadzenia skutecznej transformacji cyfrowej i inwestycji w chmurę obliczeniową.

W najbliższym czasie najpopularniejsze będą rozwiązania hybrydowe, łączące technologie on‑premise, edge computing i środowiska chmur publicznych.

\ \

Dr Anna Topol, Chief Technology OfficerIBM przedstawiła wizję przyszłości superkomputerów.

„Przyszłość jest hybrydowa: będziemy łączyć zalety komputerów klasycznych, kwantowych i sztucznej inteligencji w środowisku chmury obliczeniowej” – mówiła Topol.

\ Nie wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą klasycznych komputerów...

\ Już teraz samemu możesz korzystać z komputerów kwantowych!

\ Komputery kwantowe sprawdzają się w w wielu dziedzinach takich jak chemia, medycyna, transport, czy analiza ryzyka, a także wiele innych...

\ Równolegle z rozwojem komputerów kwantowych, ciągle ulepszane są algorytmy sztucznej inteligencji i sieci neuronowych

\ Sztuczna inteligencja już teraz przewyższa człowieka m.in. w rozpoznawaniu obrazów...

\ ... jednak nie zawsze

Mimo to, wkrótce takie obrazki staną się przeszłością, a AI będzie w stanie odpowiadać na złożone pytania, które wymagają inteligentnego łączenia kontekstów i sięgania do różnych źródeł danych.

Wojciech Patkowski, wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej opowiadał o transformacji cyfrowej, która w ostatnich latach widoczna jest szczególnie w obszarze usług finansowych.

\ 10 milionów Polaków korzysta z bankowości mobilnej

\ Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową polskich firm

\ Dziś klient jest bardziej świadomy i sam jest chce kreować rzeczywistość

Jesteśmy od nich coraz bardziej zależni i coraz bardziej na nich polegamy. Mowa o mechanizmach rekomendacji. O ich fenomenie opowiadał Michael Schrage, profesor MIT Sloan School of Management i autor książki „Silniki rekomendacji”. Silniki rekomendacji są powszechne. Od Amazona do TikToka, od Alibaby po Netfliksa.

Dziś silniki rekomendacji decydują, jakie filmy oglądamy, jakie książki czytamy, jaką kupujemy żywność, co mamy w szafie i ostatecznie co myślimy. Kształtują cały nasz świat. Silniki rekomendacji są wszędzie.

Bardzo ważne są nie tyle same dane, co także metadane.Najlepsze systemy rekomendacyjną łączą koletywną inteligencję z analizą danych.

„Wszystko jest rekomendacją. Rekomendacje są wszystkim - opowiadał Schrage wyjaśniając fenomen Amazona. Ale to nie tylko Amazon, ale także Netfliks, TikTok, Alibaba czy Facebook albo Google” – mówił Schrage.

CZYTAJ WIĘCEJ O SILNIKACH REKOMENDACJI I KSIĄŻCE.

Christian Catalini, MIT Sloan School of Management wyjaśniał jakie mogą być korzyści wynikające z korzystania z technologii blockchain.

„W technologiach blockchain ważne jest, żeby system był transparentny i pozwalał na pełną przejrzystość. W tym systemie każdy musi mieć dostęp. W Diem jest to dla nas bardzo ważne – podkreślał Catalini.

Każdy diem‑dolar ma być wspierany wartością gotówkową. Pełna wymienialność 1:1 to konieczny warunek tych walut.

Jakość sieci Diem jest kluczowa. Wysoka jakość zapewnia powszechność i niskie koszty.

W technologiach blockchain ważne jest, żeby system był transparentny i pozwalał na pełną przejrzystość. W tym systemie każdy musi mieć dostęp. W Diem jest to dla nas bardzo ważne - podkreśla Catalini.

Sieci takie jak Diem pozwalają na większą konkurencyjność na rynku. Na koniec kluczowe kwestie, które przedstawia nasz gość.

O tym dlaczego przyszłość należy do konwersacyjnych interfejsów i czym one są opowiadał Michał Blak, CEOedrone.

-Czy rozwiązania głosowe pomogą w epoce paradoksu, gdy użytkownicy z jednej strony oczekują zindywidualizowanych ofert, a z drugiej dbają o własne dane? - pytał Blak.

W jaki sposób rozumiejąc komputery, mamy sprawić, żeby komputery myślały, mówiły jak ludzie? Trzeba je „karmić” wielką ilością danych z języka naturalnego. A i tak to nie starczy.

Prawie połowa użytowników Internetu w Stanach Zjednoczonych co najmniej raz w miesiącu używa asystentów głosowych - zauważa Blak.

- Czy rozwiązania głosowe pomogą w epoce paradoksu, gdy użytkownicy z jednej strony oczekują zindywidualizowanych ofert, a z drugiej dbają o własne dane? - pyta Blak.

W jaki sposób rozumiejąc komputery, mamy sprawić, żeby komputery myślały, mówiły jak ludzie? Trzeba je „karmić” wielką ilością danych z języka naturalnego. A i tak to nie starczy.

Rozumienie kontekstu to podstawa jeśli chodzi o naukę języka.

Modele konwersacyjne pozwalają na stworzenie zaawansowanych wyszukiwarek.

Dr David RobertsonMIT Sloan School of Management opowiadał o innowacjach na przykładzie znanej firmy LEGO.

Firma LEGO nie kojarzy się innowacjami, ale to bardzo innowacyjna firma, która jest wzorem jak przeprowadzać zmianę. Po latach rozwoju firma LEGO było na skraju bankructwa. Konkurencja kroczyła za duńską firmą. LEGO musiało postawić na zmianę. LEGO uwierzyło w nowe technologie. Tradycyjne klocki poszły w innowacje i na tym wygrały.

LEGO zaczęło współpracować z innymi markami m.in. z Disneyem, Star Wars. Wszystko po to, by zmienić doświadczenie klientów. Ostatecznie LEGO zaczęło rozwijać produkty cyfrowe...bez klocków. Postawiło na produkty, które niekoniecznie od razu kojarzyły się z tradycyjnymi klockami.

„Gdy LEGO było już u kresu upadku wymyślili własną historię, czyli Bionicle. Bionicle uratowało LEGO. Własna historia. Tutaj zrobili zmianę. Świat cyfrowy był uzupełnieniem realnego. Nie było tak jak wcześniej, że albo produkty fizyczne, ale i fizyczne i cyfrowe zarazem. Dziś LEGO to firma innowacyjna, która sama wychodzi z pomysłami, nie kopiuje i nie powtarza cudzych sukcesów.LEGO zrobiło jedną rzecz. Poszło na randkę z klientem. Pytało klientów, czego oni sami oczekują. To był ich klucz do sukcesu” – wyjaśniał dr Robertson.

Finałem I dnia było ogłoszenie lauretaów konkursu Mistrz Innowacyjnej Transformacji

Nowe technologie z roku na rok coraz bardziej zmieniają współczesny biznes i kształtują zupełnie nową, cyfrową rzeczywistość. To, w jaki sposób firmy przejdą tę rewolucję, zależy od formalnych i nieformalnych liderów, którzy nadają ton i kierunek zmianom.

Od początku swojego istnienia ICAN Institute, wydawca „MIT Sloan Management Review Polska” – jedynej europejskiej edycji prestiżowego magazynu łączącego perspektywę technologiczną i biznesową – wspiera polskie firmy w budowaniu trwałej przewagi, kreowaniu efektywnego przywództwa i wyprzedzaniu rynkowych trendów, dając najwyższej jakości wiedzę i narzędzia liderom, którym zależy na dynamicznym rozwoju swoich firm.

Doskonale wiemy, jak wymagające i pełne wyzwań jest zadanie przejścia przez cyfrową transformację i zdobycie przewagi w coraz bardziej zdigitalizowanej rzeczywistości biznesowej. Właśnie dlatego, w ramach konkursu Mistrz Innowacyjnej Transformacji, chcielibyśmy wyłonić i wyróżnić najlepszych liderów cyfrowej transformacji w Polsce – firmy, które wyprzedzają jutro i są doskonałym przykładem organizacji, które najśmielej wkroczyły w nowy wymiar biznesu.

- W tym roku zgłosiła się rekordowa liczba uczestników, 93 firmy! - podkreślił prezes ICAN Institute, dr Witold Jankowski.

37 projektów zakwalikifikowało się do oceny przez kapitułę.

Mistrzem Innowacyjnej Transformacji w kategorii Technologia i Rynek została firma Transition Technologies PSC.

Mistrzem Innowacyjnej Transformacji w kategorii Technologia i Organizacja została sieć Żabka.

Mistrzem Innowacyjnej Transformacji w kategorii Odpowiedzialna Technologia została firma Sidly.

Czas na Nagrodę ICAN Institute

Laureatem Nagrody ICAN Institute w kategorii Technologia i Rynek została Krajowa Izba Rozliczeniowa.

Laureatem Nagrody ICAN Institute w kategorii Technologia i Organizacja został mBank.

Laureatem Nagrody ICAN Institute w kategorii Odpowiedzialna Technologia został team Mastercard i Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy!

Szczegółowe informacje na temat III Kongresu MIT Sloan Management Review Polska znajdziesz na dedykowanej stronie tego wydarzenia.

Paulina Kostro

Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"

Rafał Pikuła

Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 

Jacek Tomczyk

Redaktor współpracujący MITSMR.pl i ICAN.pl

Tomasz Kulas

Redaktor prowadzący "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review"