Efektywne stosowanie analityki wymaga, aby przywództwo objął dyrektor ds. danych. Musi on być wyposażony w odpowiednie narzędzia i otrzymywać niezbędne wsparcie ze strony organizacji, aby móc realizować firmową wizję analityczną.
Podejmując wysiłki w kierunku intensywniejszego wykorzystywania danych, firmy z listy 1000 magazynu „Fortune” często mierzą się z koniecznością znalezienia przywódców, którzy umożliwią im pokonywanie przeszkód kulturowych i biznesowych. W większości przedsiębiorstw problemy kulturowe manifestują się na różne sposoby – jako opór wobec zmian, przestarzałe procesy biznesowe, brak wyraźnej koordynacji i komunikacji imperatywów firmy oraz jej systemu wartości, niedopasowanie struktur organizacyjnych, niepewne przywództwo i niekonsekwentne zaangażowanie w inicjatywy analityczne.
Wszystkie te kwestie zwracają uwagę na poważne rozbieżności między ambicjami a ich realizacją, na które trafia większość organizacji, kiedy podejmują analityczne wysiłki transformacyjne. Ponieważ firmy mają spore trudności z zarządzaniem danymi jako istotnymi aktywami biznesowymi, muszą rozwijać umiejętności przywódcze, specjalistyczną wiedzę i struktury organizacyjne, aby skutecznie zarządzać danymi i informować o ich biznesowej wartości. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, mają obowiązek wprowadzać silne przywództwo analityczne, które określi analityczną wizję i będzie ją realizować w sposób wspierający nadrzędną biznesową wizję firmy.