Budowanie atrakcyjnego miejsca pracy to coraz większe wyzwanie. Walka o pracownika zaostrza się w wielu branżach. Jedną z metod zwiększania atrakcyjności oferty świadczeń pozapłacowych jest wykorzystanie trendu związanego ze wzrostem zainteresowania zdrowiem.
Dbanie o zdrowie pracowników to nowy sposób na przyciągnięcie i zatrzymanie pracownika. Jak pokazują wyniki drugiej edycji badania Zdrowa Firma przeprowadzonego przez ICAN Research) dla firmy Luxmed, dbanie o zdrowie pracownika zwiększa atrakcyjność pracodawcy. Twierdzi tak większość kierowników (85%) i innych pracowników (74%). Kierunek ten jest zauważony i wykorzystywany przez szefów personalnych (83%).
Prowadzący projekt Mariusz Smoliński, dyrektor działu badań i analiz, podkreśla, że nie wystarczy już tylko zapewniać opieki medycznej i ubezpieczenia grupowego. Dbanie o zdrowie wymaga kompleksowego podejścia i budowania strategii, w której oprócz opieki zdrowotnej i prewencji ważny jest sport i aktywność fizyczna, dbanie o dobre samopoczucie pracownika oraz zapewnienie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Taką ofertę można znaleźć w wielu firmach z branży IT, w której walka o pracowników jest najbardziej zacięta.
Już co czwarta firma (24%) wykorzystuje trend dbania o zdrowie pracowników, rozwijając i wdrażając coraz bardziej atrakcyjne i dopasowane do potrzeb pracowników programy prozdrowotne. Wspólna aktywność sportowa, edukacja w zakresie zarządzania stresem i energią życiową, dbania o dietę, wspólne zdrowe posiłki w pracy – to tylko niektóre z pomysłów polskich firm.
Dwie trzecie pracujących w firmach szczególnie dbających o zdrowie pracowników twierdzi, że oferta pracodawcy rzeczywiście wpływa na poprawę zdrowia. Wyniki badania pokazują, że zadowolenie pracowników w tych firmach jest większe niż w miejscach bez tak rozbudowanej oferty.
Co więcej również liczba zachorowań jest mniejsza. Jak dodaje dyrektor ICAN Research, korzyści są więc podwójne, wynikają nie tylko z budowania atrakcyjnego wizerunku pracodawcy, ale również poprawy wskaźników wydajności związanych z poprawą wskaźników nieobecności pracowników.
O badaniu: Celem projektu było sprawdzenie, jak zmieniła się rola dbania o zdrowie pracownika. Pierwszy projekt odbył się w listopadzie 2013 r., drugi zakończył się w marcu 2016 r. Obie edycje badania przeprowadzono według tych samych założeń metodologicznych. W części jakościowej przeprowadzono 10 wywiadów eksperckich z dyrektorami personalnymi dużych firm i korporacji. W etapie ilościowym przeprowadzono 800 wywiadów, w tym 300 z pracodawcami (dyrektorzy/kierownicy HR) i 500 z pracownikami (menedżerami i innymi pracownikami).
ICAN Research to wydzielona jednostka badawcza ICAN Institute, wydawcy „Harvard Business Review Polska”. Prowadzi badania w segmencie firm, korporacji oraz zamożnych i bogatych Polaków na podstawie najnowszej wiedzy, ze wsparciem silnej marki i panelem 60 tys. kontaktów do top menedżerów polskich przedsiębiorstw. Więcej informacji na stronie icanresearch.pl.