Transformacja kultury organizacyjnej i zmiana mentalności liderów są konieczne, by zwiększyć efektywność zarządzania różnorodnym zespołem i zaangażowanie pracowników. Inwestycje w rozwój umiejętności przywódczych, promowanie otwartej komunikacji to kluczowe kroki w kierunku utrzymania harmonii w zespole i osiągnięcia sukcesu w zmieniającym się środowisku pracy.
Problem cichych odejść pracowników w firmie ubezpieczeniowej SafetyOne nie jest odosobnionym przypadkiem. Wkroczenie na rynek pracy pokolenia Z postawiło przed liderami nowe wyzwania związane z zarządzaniem wielopokoleniowymi zespołami. Odpowiedzialność za zrozumienie, dostosowanie się i harmonizację różnic w wartościach spoczywa na ich barkach. Jeden z menedżerów, Maciej Małecki, od kilku miesięcy nie realizuje celów sprzedażowych, co niepokoi właściciela firmy. Przyczyną spadku wyników sprzedaży są ciche odejścia spowodowane brakiem elastyczności ze strony lidera, nieumiejętnością słuchania, a także komunikowania się z członkami zespołu. Właściciel firmy Janusz Marczak, aby podnieść zaangażowanie zespołu sprzedaży, proponuje wynagrodzić pracowników nagrodami kwartalnymi (co w moim postrzeganiu jest posunięciem wręcz dramatycznym), ale Marta Majewska, szefowa działu zasobów ludzkich, przeciwstawia się takiemu procesowi, co według mnie zasługuje na ogromne uznanie. Pokazuje, że nie jest tylko „przytakiwaczem” zarządu, prezesa, lecz ukazuje dysfunkcje w organizacji i drogi naprawcze.
Różnice w wartościach kością niezgody
W przypadku zarządzania wielopokoleniowym zespołem różnice w wartościach, stylach pracy, preferencjach komunikacyjnych i oczekiwaniach przedstawicieli różnych pokoleń mogą prowadzić do konfliktów lub braku porozumienia. W takiej sytuacji kluczowe jest, aby liderzy zrozumieli i docenili te różnice oraz potrafili dostosować swoje podejście do skutecznego zarządzania, efektywnej komunikacji i motywowania zespołu. Przedstawiony w tekście problem wynika z polityki organizacyjnej, która nie sprzyja różnorodności. Początkowym krokiem powinno być dokonanie przeglądu polityki personalnej firmy, obejmującego procesy rekrutacyjne, szkoleniowe i oceny pracowników. Kluczowym elementem sukcesu będzie wprowadzenie zmian w strukturze całej organizacji, co umożliwi budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej, otwartej na różnorodność, oraz stworzenie warunków sprzyjających efektywnej pracy i rozwojowi zespołu. Ważne, by departament zasobów ludzkich systematycznie monitorował efekty wdrażanych zmian, co umożliwi szybsze podejmowanie działań prewencyjnych lub naprawczych, by nie doprowadzić do zaognienia konfliktów wewnątrz organizacji.