Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Dlaczego konkursy na innowacje bywają stratą czasu (i jak to zmienić) INNOWACJE Dlaczego konkursy na innowacje bywają stratą czasu (i jak to zmienić)

Nie wszystkie konkursy organizowane przez firmy powinny się odbywać w myśl zasady „zwycięzca bierze wszystko” czy być oceniane wyłącznie przez kadrę zarządzającą. Nowe badania pokazują, jak podejść do organizacji takich inicjatyw, aby osiągać określone cele.

Władza, jaką daje technologia, rzadko trafia do rąk ludzi. Dlaczego? BIZNES I TECHNOLOGIE Władza, jaką daje technologia, rzadko trafia do rąk ludzi. Dlaczego?

Tysiąc lat postępu technologicznego pokazuje, że jego beneficjentami są grupy mocno zakorzenionych interesów. Z Daronem Acemoglu i Simonem Johnsonem, tegorocznymi laureatami Nagrody Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych, rozmawia Kaushik Viswanath.

Dlaczego menedżerowie tłumią innowacyjność – i co z tym zrobić INNOWACJE Dlaczego menedżerowie tłumią innowacyjność – i co z tym zrobić

Niepewni siebie menedżerowie często tłumią kreatywność swoich zespołów, bo boją się nowych pomysłów. Odpowiednie wsparcie i poczucie przynależności do organizacji mogą odblokować ich potencjał i zmienić to podejście.

Wprowadzaj innowacje, ale nie wyrządzaj nimi szkód Etyka w biznesie Wprowadzaj innowacje, ale nie wyrządzaj nimi szkód

Aby w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii, jednocześnie minimalizując ryzyko nieprzewidzianych konsekwencji, menedżerowie ds. innowacji powinni opracować i wdrożyć systematyczny proces ewaluacyjny.

Postępy w rozwoju nauki i technologii obiecują rozwiązanie wielu z najbardziej palących problemów współczesnego świata, otwierają nowe rynki i napędzają wzrost gospodarczy. Jednocześnie często wywołują dylematy etyczne, a wdrażanie nowoczesnych rozwiązań bywa obarczone nieprzewidzianymi skutkami, na które wiele firm nie jest przygotowanych.

Przykładem może być technologia umożliwiająca edycję ludzkiego DNA, która stwarza ogromne możliwości w medycynie, ale jednocześnie niesie ze sobą spore ryzyko. W 2018 roku chiński naukowiec, ignorując zarówno normy etyczne, jak i obowiązujące prawo, zmodyfikował materiał genetyczny ludzkich embrionów, by nadać im odporność na HIV. Wprowadzone zmiany genetyczne mogą być dziedziczone przez kolejne pokolenia, a ich długofalowy wpływ na rozwój człowieka pozostaje nieznany.

Podejmowanie nieprzemyślanych decyzji o opracowywaniu i wdrażaniu nowych technologii może prowadzić do poważnych negatywnych konsekwencji dla firm, klientów i innych interesariuszy. Przykładem takiego działania jest przypadek linii lotniczych Air Canada, które w 2024 roku zbyt pochopnie zaufały generatywnej sztucznej inteligencji wykorzystywanej do obsługi klientów, nie uwzględniając jej ograniczeń związanych dokładnością udzielanych odpowiedzi. Chatbot wdrożony przez firmę przedstawił niewłaściwe zasady przyznawania zniżek klientom podróżującym z powodów związanych ze śmiercią bliskiej osoby. Gdy klient, którego AI wprowadziła w błąd, nie zastosował się do odpowiednich zasad, firma odmówiła mu zwrotu kosztów, mimo że to chatbot dostarczył mu błędnych informacji. Klient skierował sprawę do sądu i wygrał, co wywołało medialny szum, który poważnie zaszkodził wizerunkowi Air Canada.

W przypadku nowych technologii znajdujących się na granicy nauki i techniki innowatorzy często wyprzedzają regulacje, które mogłyby stanowić ramy dla odpowiedzialnego podejmowania decyzji o komercjalizacji. Na jakiej podstawie więc decydują, kiedy kontynuować rozwój, a kiedy powstrzymać się przed wprowadzeniem nowej technologii na rynek?

Zapytaliśmy kierowników i menedżerów odpowiedzialnych za poszukiwanie, wdrażanie i komercjalizację nowych technologii, czy uwzględniają potencjalne negatywne skutki dla zdrowia i dobrostanu ludzi, środowiska oraz społeczeństwa, które mogą zostać wywołane przez innowacje wprowadzane w ich firmach (zobacz ramkę Badania). Nasze ustalenia wskazują, że systematyczne analizowanie tych kwestii wciąż należy do rzadkości.

Najnowsze w: INNOWACJE
3 zasady zarządzania innowacją w zespołach hybrydowych

Nie trzeba wybierać między wygodą hybrydy a tempem innowacji — wystarczy mądrze zaprojektować współpracę. Tam, gdzie liczy się świeżość spojrzeń, wychodzimy z wirtualnych sal do realnych; gdy potrzebne jest rzemiosło i cisza, przenosimy pracę do sieci; a gdy chcemy nadać projektowi rozmach, spotykamy się z liderami, którzy mogą go unieść. Taki rytm zamienia hybrydę w przewagę.

Chcesz przyspieszyć innowacje i zminimalizować ryzyko? Zainwestuj w dane syntetyczne!

W dobie rosnących wymagań regulacyjnych i potrzeby szybszego testowania firmy szukają nowych sposobów na efektywne wykorzystanie danych. Odkryj, dlaczego dane syntetyczne stają się kluczowym narzędziem dla innowacji i zdobywania przewagi konkurencyjnej.

Magazyn
Premium
Naucz się korzystać z mądrości tłumu przy rozwiązywaniu złożonych problemów

Crowdsourcing to potężne narzędzie wspierające innowacyjność. Przedstawiciele różnych branż coraz chętniej sięgają po tę formę współpracy przy rozwiązywaniu problemów, ponieważ pozwala ona czerpać z dużo szerszej puli doświadczeń i perspektyw niż ta, którą mogliby zapewnić pojedynczy eksperci. Mimo wielu zalet crowdsourcing potrafi jednak rozczarować, jeśli nie zostanie odpowiednio zaplanowany. Dobrym przykładem jest inicjatywa koncernu paliwowego BP, która miała na celu zebranie pomysłów na ograniczenie skutków wycieku ropy naftowej na platformie wiertniczej Deepwater Horizon – jednej z największych w historii katastrof ekologicznych tego rodzaju. Mimo że firma otrzymała aż 43 tysiące propozycji, żadna z nich nie okazała się przełomowa. Wiele rozwiązań było niewykonalnych, a pozostałe jedynie modyfikowały już istniejące koncepcje.

Premium
Jak wykorzystać zespołową inteligencję do rozwiązywania złożonych problemów?

Moje doświadczenie jako ekonomisty i trenera biznesu w zakresie crowdsourcingu przy złożonych problemach sprowadza się do stwierdzenia, że jest on efektywny tylko wtedy, kiedy pracownikom zostaną przedstawione klarowne instrukcje wraz z wyjaśnieniem szerszego kontekstu – strategicznego, rynkowego, kulturowego i operacyjnego. Bez tego poruszają się oni w próżni informacyjnej, a ich kreatywność może rozwinąć się w nieproduktywnym kierunku. Ma tu zastosowanie odwrócona strategia „3x po co”, czyli zadawanie pytań nie tylko o cel działania, lecz także o jego uzasadnienie, wartość i potencjalne konsekwencje z punktu widzenia różnych interesariuszy.
Dobrze też mieć w zespole kilka osób, które nie znają ograniczeń organizacyjnych, podziałów na działy, procedur, ustalonych struktur czy wewnętrznych hierarchii. Ich sposób myślenia siłą rzeczy odbiega od utartego schematu i jest wolny od ciężaru przyjętych założeń oraz ograniczeń wynikających z wewnętrznych norm. Dzięki takiej świeżości spojrzenia możliwe staje się generowanie rozwiązań, które wykraczają poza znane ramy i pozwalają przekroczyć granice myślenia ukształtowanego przez wieloletnią praktykę. Osoby te, choć czasem myślą inaczej niż reszta zespołu, potrafią wnosić nowe perspektywy i otwierać przestrzeń dla pomysłów o przełomowym charakterze.

Premium
Metaverse w sprzedaży. Jak wirtualna rzeczywistość wprowadziła realną zmianę

W Orange Polska zrealizowano unikalny projekt polegający na sprzedażowym wykorzystaniu metaverse’u, nie jako efektownego gadżetu, lecz jako narzędzia wspierającego handlowców w rozmowach z klientami. Klienci, zamiast oglądać slajdy, trafiali do wirtualnych makiet fabryk i miast, w których mogli zobaczyć, jak działają rozwiązania Orange, np. 5G czy Smart City. Kluczem do sukcesu okazały się: zgoda na eksperymentowanie, aktywne zaangażowanie użytkowników końcowych i iteracyjne podejście. Dzięki VR skrócono cykl sprzedażowy, wzmocniono zrozumienie oferty i stworzono przestrzeń do prawdziwego dialogu z klientem. Projekt udowodnił, że innowacja nie potrzebuje idealnych planów, tylko odwagi i zaufania.

zabawa w uczeniu się i innowacji Jak radzić sobie z zakłóceniami i jednocześnie dobrze się bawić

Celowa zabawa to kluczowe zachowanie dla liderów mierzących się z zakłóceniami. W dobrej, staroświeckiej zabawie celem nie jest wygrana ani przegrana. Nie chodzi o realizację określonego celu według obiektywnych standardów. Chodzi o radość. O eksperymentowanie z różnymi podejściami. O sprawdzenie, co działa, a co nie. I właśnie w tym procesie pojawia się nauka oraz rozwijanie nowych kompetencji, które pomagają przekształcać zakłócenia z zagrożenia w szanse.

co blokuje innowacje Trzy niewidzialne przeszkody dla innowacji

Organizacje mogą nieświadomie wysyłać pracownikom sygnały, że innowacje są niemile widziane. Jak rozpoznać i ominąć ukryte bariery dla innowacyjności?
Innowacja napędza wzrost i efektywność. To dobra wiadomość. Ale innowacja ma również potencjał, by kwestionować status quo — a to już nie zawsze było postrzegane pozytywnie.

EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

Więcej w: INNOWACJE
INNOWACJE

3 zasady zarządzania innowacją w zespołach hybrydowych

Hybrydowa praca daje elastyczność i oszczędności, ale innowacja rządzi się innymi prawami. Gdy przenosimy burzę mózgów do spotkań zdalnych, zespół traci perspektywę i osłabiają się więzi. Dlatego rytm trzeba reżyserować. Spotykajmy się na żywo, gdy rodzą się pomysły i relacje. Pracujmy zdalnie, gdy liczy się skupienie. Przy skalowaniu zapewnijmy fizyczny dostęp do decydentów. Menedżerowie mogą […]

Kaushik Viswanath
15 września 2025
INNOWACJE

Chcesz przyspieszyć innowacje i zminimalizować ryzyko? Zainwestuj w dane syntetyczne!

W dobie rosnących wymagań regulacyjnych i potrzeby szybszego testowania firmy szukają nowych sposobów na efektywne wykorzystanie danych. Odkryj, dlaczego dane syntetyczne stają się kluczowym narzędziem dla innowacji i zdobywania przewagi konkurencyjnej. Dane syntetyczne, sztucznie generowane na bazie danych rzeczywistych, są odpowiedzią na wiele bolączek współczesnego biznesu. Od lat mówiło się o konieczności zbierania danych, jednak […]

Paulina Kostro
9 września 2025
Premium
INNOWACJE

Naucz się korzystać z mądrości tłumu przy rozwiązywaniu złożonych problemów

Aby crowdsourcing był skuteczny, uczestnicy muszą otrzymać wskazówki dostosowane do rodzaju problemu, który próbują rozwiązać. Crowdsourcing to potężne narzędzie wspierające innowacyjność. Przedstawiciele różnych branż coraz chętniej sięgają po tę formę współpracy przy rozwiązywaniu problemów, ponieważ pozwala ona czerpać z dużo szerszej puli doświadczeń i perspektyw niż ta, którą mogliby zapewnić pojedynczy eksperci. Mimo wielu zalet […]

Michael Zaggl Arvind Malhotra Oliver Alexy Ann Majchrzak
5 września 2025
Premium
INNOWACJE

Jak wykorzystać zespołową inteligencję do rozwiązywania złożonych problemów?

Prawdziwą siłą napędową innowacji są ci, którzy myślą poza schematami. Aby crowdsourcing był skuteczny, potrzebna jest odwrócona logika zarządzania: więcej słuchania tych, którzy działają najbliżej realiów operacyjnych, mniej rozkazów z „góry”. Tylko wtedy możliwe staje się przekraczanie granic utartych sposobów działania. Moje doświadczenie jako ekonomisty i trenera biznesu w zakresie crowdsourcingu przy złożonych problemach sprowadza […]

Radosław Bielecki
5 września 2025
Premium
INNOWACJE

Metaverse w sprzedaży. Jak wirtualna rzeczywistość wprowadziła realną zmianę

W dużych organizacjach innowacje technologiczne zazwyczaj są wdrażane według szczegółowych planów, pod presją harmonogramów i całych zestawów mierników KPI. Znacznie rzadziej zdarzają się projekty realizowane w duchu eksperymentalnym i z upoważnieniem innowatorów do działania. Jak pokazuje zrealizowany w Orange projekt wsparcia sprzedaży przez rozwiązania metaverse’owe, to drugie podejście może przynieść znacznie lepsze efekty niż kurczowe […]

Andrzej Horoch Paweł Kubisiak
5 września 2025
zabawa w uczeniu się i innowacji
INNOWACJE

Jak radzić sobie z zakłóceniami i jednocześnie dobrze się bawić

Zabawa wspiera innowacyjność i uczenie się wykraczające poza samo osiąganie celów, dzięki czemu pozwala przekształcić zakłócenia w szanse. Zabawa to sposób działania, który może pomóc liderom mierzącym się z zakłóceniami. W dobrej, tradycyjnej zabawie celem nie jest wygrana ani przegrana. Nie chodzi o realizację określonego celu mierzonego według obiektywnych standardów. Chodzi o radość. O eksperymentowanie […]

Scott D. Anthony
29 lipca 2025
co blokuje innowacje
STRATEGIA

Trzy niewidzialne przeszkody dla innowacji

Organizacje mogą nieświadomie wysyłać pracownikom sygnały, że innowacje są niemile widziane. Jak rozpoznać i ominąć ukryte bariery dla innowacyjności? Innowacja napędza wzrost i efektywność. To dobra wiadomość. Ale innowacja ma również potencjał, by kwestionować status quo — a to już nie zawsze było postrzegane pozytywnie. W 1548 roku król Edward VI — a raczej, jak […]

Scott D. Anthony
22 lipca 2025
EOD
Automatyzacja i robotyzacja

Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex. Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu […]

Redakcja MIT SMRP Przemysław Szkatuła
9 lipca 2025
Niedoskonale doskonałe początki przełomowych innowacji
INNOWACJE

Doskonale niedoskonałe początki przełomowych technologii

„Czy dana innowacja jest przełomowa?” – to pytanie zadawano mi niezliczoną liczbę razy. Na przykład podczas niedawnych warsztatów jedna z uczestniczek, którą na potrzeby tego artykułu nazwę Sue, zapytała o „czyste mięso” –  wytwarzane w laboratorium bez konieczności uboju zwierząt. Niektórzy analitycy określili potencjał sztucznych alternatyw dla tradycyjnej hodowli jako „przełomowy”, albo nawet „rewolucyjny”. Na […]

Scott D. Anthony
24 czerwca 2025
INNOWACJE

Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś drogi i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją karierę zawodową. Czy warto jednak planować karierę w czasach, w których w ciągu kilku miesięcy sytuacja może się kompletnie zmienić a w ciągu roku […]

Paweł Kubisiak Sergiusz Trzeciak
15 czerwca 2025

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!