Zbliża się era postcyfrowa. Co to oznacza dla twojego biznesu?
Firmy muszą mieć świadomość, że zasady rynkowe się zmieniły. Cyfryzacja to już za mało! Era postcyfrowa ma swoje wymagania.
Najnowszy raport „Post‑Digital Era Is Upon Us” przygotowany przez Accenture podkreśla dynamikę cyfrowych zmian. Spośród 284 przebadanych prezesów firm z branży obsługi klienta aż 40% z nich wskazało, że tempo wdrażania cyfrowych innowacji znacząco przyśpieszyło, 51% badanych podkreśliło, że wprowadza nowe rozwiązania szybciej. Tylko 7% uznało, że tempo zmian jest na tym samym co wcześniej poziomie. Ledwie u 2% badanych tempo cyfrowych zmian spowolniło.
Raport podkreśla, że technologie cyfrowe – w szczególności społecznościowe, mobilne, analityczne i chmurowe (określane mianem SMAC) – w coraz większym stopniu zasilają podstawowe operacje biznesowe. Dlatego większość firm jest już po standardowej transformacji i już można mówić o epoce postcyfrowej. Digitalizacji ulegają wszelkie branże i dziedziny życia (np: edukacja o czym już pisaliśmy)
Era postcyfrowa: co to oznacza?
Doszło do pewnego nasycenia technologicznymi rozwiązaniami. Dlatego też firmy stają przed koniecznością sprostania rosnącym wymaganiom klientów w nowy sposób. W postcyfrowym świecie sukces odniosą te organizacje, które będą w stanie wykorzystać możliwości systemów SMAC do stworzenia technologii nowej generacji pozwalających wyróżnić się na rynku i zapewnić klientom usługi, jakich oczekują.
W materiale znajdziemy przykłady firm, w których adaptacja rozwiązań SMAC pozwoliła stworzyć nowe, innowacyjne rozwiązania dla klientów.
Największa japońska firma e‑commerce, Zozotown, dostarcza „niestandardową odzież, szybko”. Poprzez firmową aplikację można podać dokładane wymiary i preferencje, by już po kilku dniach dostać spersonalizowaną odzież. Gillette zaspokaja indywidualne preferencje w zakresie zdrowia i urody, współpracując ze start‑upem Formlabs, zajmującym się drukowaniem 3D, oferując spersonalizowane projekty maszynki do golenia. Konsumenci tworzą produkt za pomocą strony internetowej; cyfrowo zaprojektowana maszynka jest następnie drukowana i montowana, a potem wysłana bezpośrednio do klienta. Sam’s Club opracował aplikację, która korzysta z uczenia maszynowego i danych o wcześniejszych zakupach klientów w celu automatycznego wypełniania ich list zakupów oraz planuje dodać funkcję nawigacji, która pokaże zoptymalizowane trasy w fizycznych sklepach. Virgin Hotels wita swoich gości wybranym koktajlem i udostępnia minibar zaopatrzony w ulubione napoje klienta. Wie, jakie to napoje, dzięki cyfrowej platformie, której firma używa zamiast programu lojalnościowego.
Według badania Accenture, era postcyfrowa będzie napędzana przez cztery kluczowe technologie:
Technologia rozproszonych rejestrów (DLT)
Odnosi się to do kategorii technologii obejmującej blockchain, która wykorzystuje kryptografię i rozproszony protokół przesyłania wiadomości do tworzenia wspólnych ksiąg rachunkowych, umożliwiając wielu stronom współdzielenie dostępu do tych samych danych, praktycznie w tym samym czasie, z niespotykanym dotąd poziomem przejrzystości. Początkowo opracowana dla branży usług finansowych w celu zwiększenia wydajności handlu, poprawy kontroli regulacyjnej i wyeliminowania niepotrzebnych pośredników, technologia DLT rozszerzyła działalność na inne branże, w tym łańcuch dostaw i logistykę.
Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja to bardzo szerokie pojęcie i trudne do jednoznacznego określenia. AI już teraz optymalizuje procesy w wielu branżach i usprawnia procesy decyzyjne, wzmacniając ludzkie umiejętności dzięki inteligentnym technologiom. Na przykład Swisscom, wiodący szwajcarski dostawca usług telekomunikacyjnych, wdrożył oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie Ask the Brain firmy Starmind, za pomocą którego pracownicy mogą zadawać pytania w celu zidentyfikowania odpowiednich ekspertów w całej firmie. Ten przykład pokazuje, że dzięki implementacji sztucznej inteligencji wiedza każdego pracownika jest łatwo dostępna dla innych, a na ponad połowę pytań udziela się odpowiedzi w mniej niż dwie godziny.
Rozszerzona rzeczywistość
Ten zestaw technologii obejmuje rozszerzoną rzeczywistość, rzeczywistość wirtualną i nowo opracowane technologie, które umożliwiają użytkownikom naturalną interakcję z technologią, łączenie i angażowanie klientów na głębszych, bardziej znaczących poziomach. Technologia rozszerzonej rzeczywistości pomaga pracownikom poprawić wydajność oraz stwarza zupełnie nowe sposoby doświadczania i poszerzenia otaczającego ich świata. IDC (International Data Corporation) przewiduje, że światowe wydatki na produkty i usługi rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej przekroczą 20 miliardów dolarów w tym roku.
Obliczenia kwantowe
Obliczenia kwantowe stanowią nowy paradygmat przetwarzania z nowymi sposobami podejścia i rozwiązywania problemów obliczeniowych. Mimo że wciąż znajdują się na wczesnym etapie rozwoju i nie są jeszcze przygotowane do powszechnego przyjęcia w przedsiębiorstwie, postępuje znaczny postęp w dziedzinie obliczeń kwantowych, ponieważ możliwości sprzętu i oprogramowania zaczęły opuszczać laboratoria uniwersyteckie.
Obecnie dostępne są oferty, takie jak IBM Q Network, które umożliwiają firmom opracowywanie i testowanie rozwiązań kwantowych pod kątem konkretnych potrzeb przedsiębiorstwa, zapewniając szansę na stworzenie prototypu wczesnych opcji w celu uzyskania znaczących i opłacalnych wyników biznesowych.
Cyfrowa rzeka płynie coraz szybciej
Era postcyfrowa jest światem, gdzie nowe rynki i możliwości pojawiają się niezmiernie szybko. Także tempo rozwoju i adaptacji technologii się zmienia. Dzisiejsze rozwiązania innowacyjne jutro stają się balastem. W tak dynamicznym świecie technologie powinny być zmieniane i rozwijane na bieżąco, powinny też stać się „kręgosłupem” każdej firmy. Tak, żeby biznes był gotowy na nowe, wciąż rozbudzane, potrzeby klienta.
Jakie jest tempo obecnych zmian, pokazuje przykład adaptacji znanych cyfrowych technologii. Kiedy pojawił się telefon komórkowy, dotarcie tej technologii do 50 milionów użytkowników trwało 12 lat; internet potrzebował zaledwie siedmiu, aby dojść do tego samego punktu; Facebook osiągnął 50 milionów użytkowników w ciągu czterech lat; WeChat – w rok. Pokémon GO – już tylko w 19 dni.
Epoka prosumenta
Przyśpieszone tempo implementacji w dużej mierze wynika ze zmian społecznych. Na rynku pojawiło się już pokolenie digital natives, także starsze generacje coraz sprawniej radzą sobie z innowacjami. W świecie bezprecedensowego wyboru technologii konsumenci postcyfrowi kierują się wygodą i dostępnością technologii. Tempo zmian nie pozwala na kurczowe trzymanie się dawnych przyzwyczajeń.
Firmy muszą przejść na działanie oparte na współpracy, uznając, że klienci nie są tylko odbiorcami, ale także twórcami, inicjatorami rozwiązań. Już dziś standardem są produkty w pełni na żądanie lub w pełni spersonalizowane.
Era postcyfrowa przyniosła nie tylko zmiany w produkcji, komunikacji i marketingu, ale w całym holistycznie ujętym biznesie. Standardowa strategia buy‑sell odchodzi do lamusa. Współczesne marki muszą stawiać na więź z klientem i nowe modele „współpracy”, takie jak subskrypcje, oferty crossowe, abonamenty produktowe.