Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Od czasu pojawienia się nowatorskich koncepcji Petera Druckera i Michaela Portera na temat strategii napisano niezliczoną ilość książek i artykułów.

Znacznie mniej opracowań poświęcono temu, jak przełożyć strategię na rezultaty. Nic dziwnego, w końcu opracowywanie strategii to elegancki i logiczny proces koncepcyjny, prowadzący do wytyczenia optymalnej ścieżki rozwoju dla organizacji. Prawdziwe wyzwania zaczynają się, gdy firmy przystępują do realizacji strategii. W tym momencie wkraczają na pole minowe, gdzie w starciu z rzeczywistością przestają się sprawdzać świetne pomysły i logika, a każdy krok grozi śmiercią.

W magazynie, który oddajemy w Państwa ręce, publikujemy blok artykułów poświęconych właśnie temu, jak zasypać przepaść pomiędzy strategią i jej realizacją. W artykule Dlaczego szwankuje realizacja strategii obalamy pięć najbardziej szkodliwych mitów na temat wdrażania strategii oraz identyfikujemy czynniki przesądzające o skutecznym jej przełożeniu na wyniki.

Z kolei W. Chan Kim, Renée Mauborgne w artykule Pułapki czerwonego oceanu powracają do swojej słynnej koncepcji odkrywania nowych przestrzeni wolnych od konkurencji. Zwracają przy tym uwagę, że barierą w odkrywaniu nowych obszarów wzrostów są menedżerowie, gdyż posługują się utartymi schematami myślowymi, bazującymi na dotychczasowych doświadczeniach.

W poszukiwaniu nowych rynków pomocne mogą okazać się firmy doradcze, pod warunkiem że będą ściśle współdziałać. O tym, jak zachęcić ekspertów z różnych dziedzin do interdyscyplinarnej współpracy, mówi Heidi K. Gardner w artykule Gdy eksperci nie chcą współpracować.

Doskonałym przykładem firmy, której dobra strategia przestała się sprawdzać, jest Bank Pocztowy. W tym przypadku receptą na złożone i zmienne otoczenie rynkowe okazała się… prostota, o czym mówi Szymon Midera w artykule Wyróżnianie się przez upraszczanie.

Zwolennikiem prostych struktur i upoważnienia do działania jest też Yang Yuanqing, prezes firmy Lenovo. W wywiadzie zatytułowanym Wróciłem, bo firma mnie potrzebowała szef chińskiego giganta komputerowego opowiada o poszukiwaniu nowych kierunków rozwoju i konkurowaniu na utowarowionych rynkach.

Polecam Państwu również pozostałe artykuły i życzę skutecznych strategii oraz równie skutecznych wykonawców, którzy ominą pułapki i przełożą strategię na wyniki.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 


Najpopularniejsze tematy