Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Zarządzanie ryzykiem 2013. Wyłudzenia coraz większym wyzwaniem dla firm

Organizacje na całym świecie  notują coraz większe straty, których źródłem są wyłudzenia. Jednocześnie rośnie presja wywierana na liderów i menedżerów wyższego szczebla, aby zwiększali zyskowność organizacji. Stąd coraz częściej pada pytanie: jak skutecznie ograniczać skalę wyłudzeń?

Problem wyłudzeń, czyli umów, które są zawierane z pominięciem regulacji i wymogów obowiązujących strony lub na podstawie fałszywych danych dostarczonych przez klienta albo partnera biznesowego, w największym stopniu dotyka sektora usług finansowych – bankowości, finansów i ubezpieczeń. Dlatego tej kwestii poświęca się coraz więcej uwagi w strategiach zarządzania ryzykiem. W przypadku ubezpieczeń będzie to na przykład uzyskanie nienależnego odszkodowania, a w bankowości – otrzymanie kredytu przy wykorzystaniu nieprawidłowych danych we wniosku kredytowym. Dziś dla olbrzymiej liczby organizacji wyłudzenia stanowią tę kategorię nadużyć, która przysparza największych kłopotów. Przede wszystkim – w postaci strat finansowych, a także utraty reputacji.

Dlaczego wyłudzenia dotykają właśnie sektora finansów? Głównych powodów jest kilka. Jeden z nich to rosnące naciski zarządów i menedżerów na lepsze wyniki finansowe (a tym samym, presja przenosi się na niższe szczeble organizacji); wiąże się to z nieformalnym „przymykaniem oka” na wymogi formalne dostępu do usług (np. zdolność kredytowa). Inne źródło wyłudzeń to cyfryzacja – otwierająca nowe kanały dotarcia do usług. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym portfolio usług sektora stale się rozszerza. Przenosi się na platformy internetowe i urządzenia mobilne i staje się dostępne dla coraz większej grupy klientów. Rośnie liczba produktów bankowych i ubezpieczeniowych, które można uzyskać online, według uproszczonych procedur. A to wszystko sprzyja obchodzeniu zabezpieczeń i reguł, a w konsekwencji – wyłudzeniom. Chodzi zarówno o jednostkowe, indywidualne przypadki, jak również o zorganizowane grupy przestępcze, które wykorzystując „nieszczelności” systemu działającego online, dokonują oszustw na duże kwoty.

Zostało 76% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »


Najpopularniejsze tematy