Pandemia miała ogromny wpływ na sposób funkcjonowania firm, ale także pracowników. I choć home office ma wiele zalet, a Polacy polubili elastyczne formy zatrudnienia, to izolacja społeczna, w jakiej funkcjonujemy od prawie roku, ma realny wpływ na nasze samopoczucie i relacje ze współpracownikami. Z tego powodu część firm postanowiła wesprzeć zatrudnionych w tym zakresie, wykupując konsultacje psychologiczne w formie telefonicznej lub online.
Jak wynika z raportu EY, przed pandemią polscy pracodawcy najczęściej oferowali swoim pracownikom benefity w postaci prywatnej opieki medycznej (90%), karty sportowe (88%), dofinansowanie szkoleń (73%) i studiów, a także biletów do kina i teatru (40%). Jak się można było spodziewać, w ostatnich miesiącach część firm zdecydowało się zrezygnować z tego rodzaju ofert. Około 20% przedsiębiorców przestało oferować swoim pracownikom karty sportowe, 5% nie dofinansowuje już posiłków, a nieco mniej - biletów do kina. Za to co piąta przepytana firma przyznała, że wykupiła zatrudnionym rozmowy z psychologiem.
Indeks górny Źródło: EY Indeks górny koniecŹródło: EY
Indeks górny Źródło: EY Indeks górny koniecŹródło: EY
Jedynie 9% firm zwraca pracownikom koszty związane z pracą zdalną
Z tych danych może wynikać, że pracodawcy zdają sobie sprawę z zagrożeń i wyzwań, jakie związane są z pracą poza biurem. Mimo to jedynie 1 na 10 przedsiębiorców zwraca pracownikom dodatkowe koszty, jakie ponoszą, wykonując swoje obowiązki poza miejscem zatrudnienia. Sytuacja może się zmienić w przyszłości, po nowelizacji Kodeksu Pracy, który aktualnie jest w fazie konsultacji społecznych. Jeśli regulacja wejdzie w życie w obecnym kształcie, pracodawca będzie zobowiązany wypłacić ekwiwalent za zużycie prądu i korzystanie z prywatnego internetu w ramach pracy zdalnej.
Wprowadzanie pracy zdalnej było dla wielu firm koniecznością, przez co nie zawsze była ona odpowiednio przygotowana. Jak wynika z badania przeprowadzonego w listopadzie ubiegłego roku na zlecenie Personnel Service, 35% firm, które wprowadziły tę formę świadczenia pracy, nie zrobiło szkoleń BHP w tym zakresie, a połowa badanych nie sprawdziła, czy zatrudnieni mają odpowiednie warunki. Na początku jedynie 55% pracowników miało odpowiednie oprogramowanie i sprzęt. Najlepiej sytuacja pod tym względem wyglądała w małych firmach, zatrudniających do 9 osób, gdzie 69% zatrudnionych otrzymało odpowiednie wyposażenie, w porównaniu z jedynie 50% badanych w przypadku firm zatrudniających od 250 do 500 pracowników.
Indeks górny Źródło: Wnioski pochodzą z badania przeprowadzonego na zlecenie EY Polska w listopadzie 2020 r. Udział wzięło 246 firm, które stosują aktualnie pracę zdalną. Respondentami były osoby na stanowiskach dyrektora lub managera HR w danej organizacji. Indeks górny koniecŹródło: Wnioski pochodzą z badania przeprowadzonego na zlecenie EY Polska w listopadzie 2020 r. Udział wzięło 246 firm, które stosują aktualnie pracę zdalną. Respondentami były osoby na stanowiskach dyrektora lub managera HR w danej organizacji.
PRZECZYTAJ, OBEJRZYJ, POSŁUCHAJ » » »
Benefity w firmie – jaki jest głębszy sens dodatkowych świadczeń i jak je stosować w czasach „nowej normalności”?
Opieka medyczna, darmowe owoce i napoje, dodatkowy dzień wolny z okazji urodzin – czy rzeczywiście są narzędzia budujące dobrostan w firmie? Czy tego dziś oczekują pracownicy? A może pracodawcy realizują jedynie swoje wyobrażenia?
Jak zadbać o dobrostan zespołu?
Dbanie o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników przekłada się na ich efektywność, kreatywność i zaangażowanie. Nic dziwnego, że firmy coraz częściej działają rzecz dobrostanu i edukacji prozdrowotnej. Aby takie działania przyniosły więcej dobrego, liderzy powinni się nauczyć utrwalać zdrowe nawyki w zespołach.
Przyszłość benefitów pracowniczych
Czego obecnie pracownicy oczekują od pracodawców w ramach oferowanych benefitów – w kontekście "nowej normalności".