Wiele udało się już osiągnąć w promowaniu kobiet w biznesie. Stereotypy są jednak nadal żywe, a burzenie szklanego sufitu i szklanych ścian trwa. Jak kobiety mogą w wielkim stylu pokonać przeszkody w drodze na szczyt?
W jednej ze scen filmu Żelazna dama, ukazującym Margaret Thatcher jako silną przywódczynię, doradcy przekonują przyszłą premier Wielkiej Brytanii do daleko idących zmian w jej wizerunku. Aby go wzmocnić, wydobyć wszystkie zalety liderki i sprawić, by mówiła oraz wyglądała jak przywódca, sugerują jej pozbycie się kapelusza i naszyjnika z pereł oraz pracę nad zbyt wysokim głosem. Przyszła premier odpowiada, że w kwestii kapelusza może pójść na ustępstwa, ale perły nie podlegają żadnym dyskusjom. A następnie pracuje nad barwą głosu, mową ciała i umiejętnością przemawiania, by wzbudzić respekt w świecie polityki zdominowanej przez mężczyzn. Jako ambitna, autentyczna i odważna liderka nie waha się pracować nad sobą, by wbrew przeciwnościom wybić się i zostać pierwszą w Wielkiej Brytanii kobietą premierem. Ta historia pokazuje też pewną prawdę o autentycznym przywództwie – to otoczenie ocenia autentyczność lidera.
Warto przypomnieć sobie definicję zaczerpniętą z klasycznego już artykułu „Harvard Business Review” pt. Autentyczne przywództwo. Czytamy w nim, że autentyczność jest wiernym odbiciem różnych aspektów osobowości lidera i jako taka nie może być sztucznie stworzona lub udawana: „Wielcy liderzy wiedzą jednak, przed kim i kiedy powinni ujawnić różne cechy swojej osobowości. Przypominają pod tym względem kameleony: dostosowują się do sytuacji i oczekiwań podwładnych, nie tracąc przy tym swojej tożsamości. Autentyczni liderzy cały czas pamiętają, dokąd zmierzają, ale nigdy nie zapominają, skąd wyszli. Świetnie dopasowani do otoczenia, wykorzystują intuicję, wcześniejsze przełomowe i często przykre przeżycia, by zrozumieć oczekiwania i obawy podwładnych. Zachowują swoje wyjątkowe osobiste cechy, ale wiedzą, jak zdobyć poparcie w ramach silnej kultury korporacyjnej i istniejących reguł dotyczących relacji międzyludzkich (tzw. kultury społecznej firmy), a także jak wykorzystać elementy tych kultur do wprowadzenia radykalnych zmian”.
Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!
...
Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »
Empatia jest siłą
Kiedyś w pracy liczyła się siła mięśni, dzisiaj liczy się umysł i coraz częściej serce, będące symbolicznymi wrotami do naszych emocji. A w przyszłości zdominowanej przez technologie to one będą kluczowe w zarządzaniu ludźmi.
Współpraca to sposób na zaangażowanie
Zazwyczaj funkcję dyrektora finansowego kojarzy się z nakazami i silnymi mechanizmami kontrolującymi. Osoby na tym stanowisku postrzega się jako niedostępne, skoncentrowane na liczbach i tabelach. To jednak nie ja.
Autentyczna przewaga różnorodnych firm
Rozpowszechnianie kłamstw i powielanie niepotwierdzonych informacji nigdy wcześniej nie było tak proste jak teraz. Dlatego coraz większą wartość mają dla nas ludzie, którym możemy ufać.
Kapitalizm społeczny szansą dla kobiet
Aby sprostać wymaganiom współczesności, nie możemy jak wielki filozof Kartezjusz zamknąć naszego życia „w jaskini snów” i działać w samotności.
Rozbudzony potencjał kobiet
Dziś obserwujemy gotowość i otwartość części firm na wykorzystanie potencjału kobiet, jednak nadal wiele organizacji nie wyznacza sobie różnorodności za cel.
Moc kobiet
Kobiety zawsze były silne. Obecnie są tej siły świadome. Dzięki temu ich prawdziwy potencjał może znaleźć odzwierciedlenie w każdej dziedzinie życia, także w biznesie i przywództwie.