Trudne czasy pandemii to test dla firm, szczególnie w obszarach, na które mają wpływ. To wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i oczekiwania klientów, dla których patriotyzm gospodarczy, a także troska o klimat, ma coraz większe znaczenie.
Partnerem materiału jest Velux.
Współczesny świat, w tym również Polska, musi zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Chodzi zarówno o skutki pandemii, którą wywołał koronawirus, jak i zmiany klimatyczne, które narastają już od dłuższego czasu. Patriotyzm gospodarczy teraz zyskuje nowy wymiar. Do głosu dochodzą zarówno potrzeby i wyzwania lokalne, ale też problemy globalne, z którymi możemy sobie poradzić, tylko jednocząc siły choćby w realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ.
Dużą rolę ma do odegrania odpowiedzialny biznes oparty na wartościach. Trudno bowiem nie dostrzec tego, że ciężar zmian klimatycznych, środowiskowych, społecznych w olbrzymim stopniu spoczywa na przedsiębiorcach. Systematyczne i stałe inwestycje Grupy VELUX wspierają rozwój gospodarczy w Polsce, pozwalają się rozwijać polskim dostawcom i wspierać rosnący dobrobyt. Pracownicy, społeczeństwo, środowisko i gospodarka to istotne dla nas obszary, na które Grupa VELUX ma istotny wpływ. Firma stara się działać tak, aby tworzyć ponadnarodowe wartości, znajdujące odzwierciedlenie w faktach i liczbach, wspierając przy tym cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Chcemy być również inspiracją dla innych firm, nie tylko z branży stolarki.
Społeczeństwo – wsparcie, edukacja i rozwój
Grupa VELUX ma prospołeczny model biznesowy, bowiem to nie firma ma fundację, ale fundacja ma firmę. Aż 80% własności Holdingu VKR, którego częścią jest Grupa VELUX, należy do fundacji społecznej, reszta do rodziny założyciela. Firmy działające w ramach holdingu zajmują się produkcją okien dachowych, świetlików, okien pionowych oraz rolet, a 90% wypracowanych zysków trafia do Fundacji VELUX. W ten sposób firma zwraca wypracowane środki społeczeństwu.
Fundacje VELUX działają w Polsce od 2003 roku. Łączna wartość przyznanych grantów wyniosła do tej pory około 140 mln zł. W 2018 roku fundacje uruchomiły nowy, 10‑letni, program grantowy nakierowany na wspieranie poprawy jakości edukacji zawodowej w Polsce, co jest istotnym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorstw, które mają problemy z pozyskiwaniem wykwalifikowanych kadr. Zainteresowane instytucje, szkoły, które mają ciekawy pomysł na usprawnienie systemu edukacji branżowej, mogą składać wnioski w trybie ciągłym. Przykładem jest projekt Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy pod nazwą „Zawód Przyszłości Dekarz”, mający na celu m.in. popularyzację wśród młodzieży właśnie takich zawodów, jak dekarz, blacharz czy cieśla, a także wsparcie doradztwa zawodowego i rekrutacji do szkół branżowych. Dzięki innemu grantowi Gniezno współpracuje z miejskimi szkołami nad stworzeniem interaktywnego centrum nauki – Stolicy eXperymentu – które ma zainspirować młodych ludzi do rozważenia kariery w dziedzinie nauki i techniki.
Pracownicy – mocne wsparcie w dobie koronawirusa
Około 25% pracowników VELUX na świecie to Polacy, dlatego dbałość o ich zdrowie, bezpieczeństwo, rozwój oraz dobre samopoczucie stanowi priorytet lokalnej polityki personalnej. Od 20 lat pracowników i ich rodziny wspiera Fundacja Pracownicza. Pomaga ludziom w czasie ciężkiej choroby, finansuje rehabilitację lub zagraniczne staże studenckie. Kiedy wybuchła pandemia, na wsparcie pracowników wyasygnowaliśmy dodatkowe środki o wartości ponad 1 mln zł. Kupowaliśmy środki ochrony osobistej nie tylko dla pracowników, ale też dla ich rodzin. Pomagaliśmy w diagnostyce związanej z COVID‑19, oferowaliśmy opiekę psychologiczną. Kupiliśmy komputery, aby umożliwić dzieciom pracowników naukę z domu, finansowaliśmy też korepetycje. Pomagaliśmy w opiece nad dziećmi i rekompensowaliśmy koszty odwołanych uroczystości rodzinnych lub wakacji. Z powodu lockdownów firma nikogo nie zwolniła, wręcz przeciwnie – pracownicy dostali podwyżki.
Środowisko – solidarnie do celu
Solidaryzując się z wysiłkami społeczności międzynarodowej oraz działaniami władz lokalnych na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu, Grupa VELUX przyjęła w 2020 roku nową Strategię Zrównoważonego Rozwoju. Zgodnie z jej założeniami do 2030 roku zamierzamy stać się organizacją całkowicie zeroemisyjną. Dodatkowo zmniejszymy o połowę ślad węglowy swoich produktów, wyeliminujemy plastik z opakowań i niemal w 100% wykorzystamy odpady produkcyjne. Już za 2 lata będziemy zaopatrywać się tylko w „zieloną” energię elektryczną. Strategia wiąże się z wieloma zielonymi inwestycjami w Polsce i za granicą oraz doskonale wpisuje się w odchodzenie polskiej gospodarki od węgla. Wartość planowanych inwestycji Grupy VELUX w zieloną transformację ma wynieść globalnie aż 135 mln euro.
Gospodarka – rozwój i wyznaczanie standardów
Trzy dekady działalności firmy VELUX w Polsce to czas, kiedy zbudowaliśmy silną pozycję na polskim rynku, co stało się siłą napędową całej organizacji, jej swoistym kołem zamachowym. Dzięki temu dynamicznie rozwijaliśmy produkcję i sprzedaż okien na rynkach międzynarodowych. To o tyle istotne, bo stolarka stała się narodową specjalnością eksportową Polski, a około 1/5 wartości polskiego eksportu okien powstaje właśnie w zakładach zbudowanych przez naszą Grupę.
Marka VELUX była pierwszą na polskim rynku marką okien dachowych i istotnie wpłynęła na zmianę architektury polskiego budownictwa mieszkaniowego, tak że dziś okna dachowe stały się powszechne. Grupa VELUX razem ze spółkami siostrzanymi jest dużym pracodawcą. Aktywnie wspiera społeczności lokalne w regionach, w których są zlokalizowane biura i zakłady produkcyjne.
Polska jest ważnym punktem na mapie inwestycyjnej Grupy VELUX. Rola zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Gnieźnie, Namysłowie i Wędkowych stale rośnie. Stanowią one globalnie kluczowe centrum produkcyjne, a polscy pracownicy są najliczniejszą nacją. W ciągu ostatnich dziesięciu lat Grupa VELUX i spółki siostrzane zainwestowały blisko 900 mln złotych w rozwój swoich fabryk. Inwestycje te dotyczyły przede wszystkim automatyzacji produkcji, innowacyjnych technologii, jak również poprawy efektywności energetycznej i obniżenia emisji COIndeks dolny 22.
Na inwestycjach Grupy VELUX w Polsce zyskują również lokalni dostawcy. Współpraca Grupy VELUX z dostawcami ma charakter długookresowy. Z większością kluczowych dostawców kooperacja trwa od ponad 10 lat. Mogą rozwijać działalność eksportową, sprzedając komponenty wytworzone w Polsce do zakładów VELUX na całym świecie.
Ponadto transparentne warunki handlowe i uczciwe praktyki rynkowe we współpracy z dystrybutorami sprawiają, że firma ma opinię dobrego i godnego zaufania partnera biznesowego rozwijającego swój biznes wspólnie z polską siecią dystrybucji.
Poznaj pozostałe treści raportu o patriotyzmie gospodarczym »
Polskie marki: wybór patriotyczny czy racjonalny?
Według badań przeprowadzonych na zlecenie
Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego
„Teraz Polska” konsumenci podczas codziennych
zakupów kierują się jakością, ceną oraz miejscem
pochodzenia produktów.
Patriotyzm gospodarczy lokalnie i globalnie
W dojrzałych gospodarkach patriotyzm gospodarczy jest silnie zakorzeniony, a wybory konsumencki zorientowane na lokalne marki. W Polsce wciąż uczymy się myślenia o pochodzeniu kapitału, ale w Grupie Amica wzmacniamy to przekonanie, realizując polskie success story na rynkach zagranicznych i angażując się w lokalne inicjatywy.
Patriotyzm gospodarczy w czasach pandemii
Od kilkunastu miesięcy społeczeństwa, gospodarki i biznes poddawane są ciężkiej próbie. Dla wielu branż oznacza to codzienną, niełatwą walkę o utrzymanie ciągłości działania, płynność finansową, miejsca pracy. Czy lokalny patriotyzm może być antidotum na obecne i postpandemiczne problemy polskich przedsiębiorców?