Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Wartości nie mają narodowości

Trudne czasy pandemii to test dla firm, szczególnie w obszarach, na które mają wpływ. To wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i oczekiwania klientów, dla których patriotyzm gospodarczy, a także troska o klimat, ma coraz większe znaczenie.

Partnerem materiału jest Velux.

Współczesny świat, w tym również Polska, musi zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Chodzi zarówno o skutki pandemii, którą wywołał koronawirus, jak i zmiany klimatyczne, które narastają już od dłuższego czasu. Patriotyzm gospodarczy teraz zyskuje nowy wymiar. Do głosu dochodzą zarówno potrzeby i wyzwania lokalne, ale też problemy globalne, z którymi możemy sobie poradzić, tylko jednocząc siły choćby w realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ.

Dużą rolę ma do odegrania odpowiedzialny biznes oparty na wartościach. Trudno bowiem nie dostrzec tego, że ciężar zmian klimatycznych, środowiskowych, społecznych w olbrzymim stopniu spoczywa na przedsiębiorcach. Systematyczne i stałe inwestycje Grupy VELUX wspierają rozwój gospodarczy w Polsce, pozwalają się rozwijać polskim dostawcom i wspierać rosnący dobrobyt. Pracownicy, społeczeństwo, środowisko i gospodarka to istotne dla nas obszary, na które Grupa VELUX ma istotny wpływ. Firma stara się działać tak, aby tworzyć ponadnarodowe wartości, znajdujące odzwierciedlenie w faktach i liczbach, wspierając przy tym cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Chcemy być również inspiracją dla innych firm, nie tylko z branży stolarki.

Społeczeństwo – wsparcie, edukacja i rozwój

Grupa VELUX ma prospołeczny model biznesowy, bowiem to nie firma ma fundację, ale fundacja ma firmę. Aż 80% własności Holdingu VKR, którego częścią jest Grupa VELUX, należy do fundacji społecznej, reszta do rodziny założyciela. Firmy działające w ramach holdingu zajmują się produkcją okien dachowych, świetlików, okien pionowych oraz rolet, a 90% wypracowanych zysków trafia do Fundacji VELUX. W ten sposób firma zwraca wypracowane środki społeczeństwu.

Fundacje VELUX działają w Polsce od 2003 roku. Łączna wartość przyznanych grantów wyniosła do tej pory około 140 mln zł. W 2018 roku fundacje uruchomiły nowy, 10‑letni, program grantowy nakierowany na wspieranie poprawy jakości edukacji zawodowej w Polsce, co jest istotnym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorstw, które mają problemy z pozyskiwaniem wykwalifikowanych kadr. Zainteresowane instytucje, szkoły, które mają ciekawy pomysł na usprawnienie systemu edukacji branżowej, mogą składać wnioski w trybie ciągłym. Przykładem jest projekt Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy pod nazwą „Zawód Przyszłości Dekarz”, mający na celu m.in. popularyzację wśród młodzieży właśnie takich zawodów, jak dekarz, blacharz czy cieśla, a także wsparcie doradztwa zawodowego i rekrutacji do szkół branżowych. Dzięki innemu grantowi Gniezno współpracuje z miejskimi szkołami nad stworzeniem interaktywnego centrum nauki – Stolicy eXperymentu – które ma zainspirować młodych ludzi do rozważenia kariery w dziedzinie nauki i techniki.

Pracownicy – mocne wsparcie w dobie koronawirusa

Około 25% pracowników VELUX na świecie to Polacy, dlatego dbałość o ich zdrowie, bezpieczeństwo, rozwój oraz dobre samopoczucie stanowi priorytet lokalnej polityki personalnej. Od 20 lat pracowników i ich rodziny wspiera Fundacja Pracownicza. Pomaga ludziom w czasie ciężkiej choroby, finansuje rehabilitację lub zagraniczne staże studenckie. Kiedy wybuchła pandemia, na wsparcie pracowników wyasygnowaliśmy dodatkowe środki o wartości ponad 1 mln zł. Kupowaliśmy środki ochrony osobistej nie tylko dla pracowników, ale też dla ich rodzin. Pomagaliśmy w diagnostyce związanej z COVID‑19, oferowaliśmy opiekę psychologiczną. Kupiliśmy komputery, aby umożliwić dzieciom pracowników naukę z domu, finansowaliśmy też korepetycje. Pomagaliśmy w opiece nad dziećmi i rekompensowaliśmy koszty odwołanych uroczystości rodzinnych lub wakacji. Z powodu lockdownów firma nikogo nie zwolniła, wręcz przeciwnie – pracownicy dostali podwyżki.

Środowisko – solidarnie do celu

Solidaryzując się z wysiłkami społeczności międzynarodowej oraz działaniami władz lokalnych na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu, Grupa VELUX przyjęła w 2020 roku nową Strategię Zrównoważonego Rozwoju. Zgodnie z jej założeniami do 2030 roku zamierzamy stać się organizacją całkowicie zeroemisyjną. Dodatkowo zmniejszymy o połowę ślad węglowy swoich produktów, wyeliminujemy plastik z opakowań i niemal w 100% wykorzystamy odpady produkcyjne. Już za 2 lata będziemy zaopatrywać się tylko w „zieloną” energię elektryczną. Strategia wiąże się z wieloma zielonymi inwestycjami w Polsce i za granicą oraz doskonale wpisuje się w odchodzenie polskiej gospodarki od węgla. Wartość planowanych inwestycji Grupy VELUX w zieloną transformację ma wynieść globalnie aż 135 mln euro.

Gospodarka – rozwój i wyznaczanie standardów

Trzy dekady działalności firmy VELUX w Polsce to czas, kiedy zbudowaliśmy silną pozycję na polskim rynku, co stało się siłą napędową całej organizacji, jej swoistym kołem zamachowym. Dzięki temu dynamicznie rozwijaliśmy produkcję i sprzedaż okien na rynkach międzynarodowych. To o tyle istotne, bo stolarka stała się narodową specjalnością eksportową Polski, a około 1/5 wartości polskiego eksportu okien powstaje właśnie w zakładach zbudowanych przez naszą Grupę.

Marka VELUX była pierwszą na polskim rynku marką okien dachowych i istotnie wpłynęła na zmianę architektury polskiego budownictwa mieszkaniowego, tak że dziś okna dachowe stały się powszechne. Grupa VELUX razem ze spółkami siostrzanymi jest dużym pracodawcą. Aktywnie wspiera społeczności lokalne w regionach, w których są zlokalizowane biura i zakłady produkcyjne.

Polska jest ważnym punktem na mapie inwestycyjnej Grupy VELUX. Rola zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Gnieźnie, Namysłowie i Wędkowych stale rośnie. Stanowią one globalnie kluczowe centrum produkcyjne, a polscy pracownicy są najliczniejszą nacją. W ciągu ostatnich dziesięciu lat Grupa VELUX i spółki siostrzane zainwestowały blisko 900 mln złotych w rozwój swoich fabryk. Inwestycje te dotyczyły przede wszystkim automatyzacji produkcji, innowacyjnych technologii, jak również poprawy efektywności energetycznej i obniżenia emisji COIndeks dolny 2.

Na inwestycjach Grupy VELUX w Polsce zyskują również lokalni dostawcy. Współpraca Grupy VELUX z dostawcami ma charakter długookresowy. Z większością kluczowych dostawców kooperacja trwa od ponad 10 lat. Mogą rozwijać działalność eksportową, sprzedając komponenty wytworzone w Polsce do zakładów VELUX na całym świecie.

Ponadto transparentne warunki handlowe i uczciwe praktyki rynkowe we współpracy z dystrybutorami sprawiają, że firma ma opinię dobrego i godnego zaufania partnera biznesowego rozwijającego swój biznes wspólnie z polską siecią dystrybucji.

Poznaj pozostałe treści raportu o patriotyzmie gospodarczym »

Polskie marki: wybór patriotyczny czy racjonalny? 

Michał Lipiński

Według badań przeprowadzonych na zlecenie
Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego
„Teraz Polska” konsumenci podczas codziennych
zakupów kierują się jakością, ceną oraz miejscem
pochodzenia produktów.

Patriotyzm gospodarczy lokalnie i globalnie 

Alina Jankowska-Brzóska PL

W dojrzałych gospodarkach patriotyzm gospodarczy jest silnie zakorzeniony, a wybory konsumencki zorientowane na lokalne marki. W Polsce wciąż uczymy się myślenia o pochodzeniu kapitału, ale w Grupie Amica wzmacniamy to przekonanie, realizując polskie success story na rynkach zagranicznych i angażując się w lokalne inicjatywy.

Patriotyzm gospodarczy w czasach pandemii 

Monika Pietkiewicz

Od kilkunastu miesięcy społeczeństwa, gospodarki i biznes poddawane są ciężkiej próbie. Dla wielu branż oznacza to codzienną, niełatwą walkę o utrzymanie ciągłości działania, płynność finansową, miejsca pracy. Czy lokalny patriotyzm może być antidotum na obecne i postpandemiczne problemy polskich przedsiębiorców?

Agnieszka Kamińska

Dyrektor ds. komunikacji i CSRGrupa VELUX.


Najpopularniejsze tematy